شناسهٔ خبر: 80266 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

مونتگومری ادورتایزر گزارش داد:

منابع مالی داعش از کجا تأمین می شود؟

حملات داعش برای او چندان هم ارزان تمام نمی شود. ظاهراً ترکیه هم مانند عربستان و قطر از این بازی دوگانه خسته نشده است.

به گزارش نماینده به نقل از جام نیوز، پایگاه خبری مونتگومری ادورتایزر (MontgomeryAdvertiser) در مطلبی با عنوان "منابع گسترده  داعش چهره خاورمیانه را تغییر می دهد" به بررسی منابع گسترده داعش و حامیان آن پرداخته است.

ادورتایزر می نویسد: «سپتامبر سال گذشته حسن روحانی رئیس جمهور ایران از خبرنگار شبکه ان بی سی پرسید: "چه کسی از نظر مالی داعش را تأمین کرد؟ چه کسی  به آن ها پول داد؟... این واقعاً واضح است. تسلیحات از کجا می آیند؟ تروریست هایی که از همه کشورها آمده اند، از چه کانالی وارد شدند؟ کجا آموزش دیدند، در چه کشوری؟ فکر نمیکنم مشکل باشد این اطلاعات را به دست آورد."»

این پایگاه خود می افزاید "پول داعش از ترکیه، قطر، عربستان سعودی، کویت، و در درجه پایین تر از عراق تأمین شده" و در توضیح این مطلب آورده است:

«دلیل ترکیه و قطر برای حمایت از داعش مربوط به مسئله نفت و پناهندگان می شود. تا زمانی که بشار اسد و رجب طیب اردوغان با هم کنار می آمدند، طرح لوله نفت ایران به سوریه و از آن جا به ترکیه بسیار هم خوب بود.

اما وقتی "جنگ داخلی" سوریه صدها هزار پناهنده سوری را به خاک ترکیه آورد، علاقه اردوغان به اسد مبدل به دشمنی شد.»

این پایگاه می افزاید: «قطر مشکلات خود را با بشار اسد داشت. سال ها سوریه به دنبال انتقال نفت عراق از خط لوله موسوم به "دوستی" به ترکیه بود.

همزمان با آن، قطر طرح لوله خود را در سر می پروراند که از طریق عربستان، اردن، سوریه و ترکیه، نفت پارس جنوبی را به اروپا صادر کند. این که چه کسی نفت کدام کشور را از لوله های نفت منتقل می کند علت تحولات و دشمنی های منطقه بوده است.»

این مطلب در ادامه می افزاید: «بودجه سالانه داعش ۲ میلیارد دلار است که داعش کاملاً مانند یک شرکت گزارش سالانه آن را از سال ۲۰۱۲ تاکنون به طور مرتب منتشر کرده است و در آن به حملات و موفقیت ها و اهداف دیگر خود می پردازد.

همین اواخر داعش گزارش سال ۲۰۱۵ خود را منتشر کرد که در این بودجه، ۲۵۰ میلیون دلار به فقرا اختصاص داده شده است.»

نویسنده این مطلب در ادامه می نویسد: «حملات داعش برای او چندان هم ارزان تمام نمی شود.

ستون های نظامی داعش با اسلحه، مهمات و تانک های درجه یک  به کمک ماهواره و دوربین های حرارتی و توسط متخصصین ماهری هدایت می شود که ماهیانه دستمزد  بسیار بالایی در حدود بیش از ۱۰۰۰ دلار می گیرند.

حملات جنگاوران القاعده یا شبه نظامیان لیبی قابل رقابت با داعش نیست، و اروپاییان ناراضی بسیاری برای پیوستن به صفوف داعش هجوم آورده اند.»

این پایگاه می افزاید: «داعش مانند یک شرکت چندملیتی مسلح با زیرشاخه های رسانه و بازاریابی عمل می کند.

این گروه با دسترسی به شبکه های اجتماعی و برنامه های تلفن همراه، روزانه ده ها هزار مطلب در توئیتر منتشر می کند و با استفاده از حساب های مختلف و ثالث، از دیوارهای امنیتی و نظارتی عبور می کند.

داعش یک شبکه غیرمتمرکز است که تبلیغات استخدام و عضوگیری خود را شبیه به تبلیغات محصولات فروشگاهی اجرا می کند.»

به ادعای نویسنده این مقاله، علاوه بر آن که از طرفی ائتلاف نظامی ماه اوت آمریکا علیه داعش به راه افتاد، که در ادامه آن فرانسه، انگلیس و آلمان نیز به آن پیوستند و در نهایت "ایران جهت  فشار برای برکناری نوری المالکی به آمریکا ملحق شد"، آمریکا از طرف دیگر برای منصرف کردن ترکیه از پشتیبانی داعش، حمایت خود را از عضویت  ترکیه در جمع کشورهای شورای امنیت سازمان ملل متحد برداشت:

«۱۶۰ کشور با ارسال نامه هایی از کرسی ترکیه در شورای امنیت حمایت کرده بودند، اما با لغو پشتیبانی آمریکا در سپتامبر، در آخر تنها ۶۰ کشور رأی سری خود را به نفع ترکیه دادند.

تا این که در اوایل نوامبر، ترکیه اجازه عبور نیروهای کرد برای پیوستن به جنگ علیه داعش در سوریه را صادر کرد و در پایان سال، اردوغان و جو بایدن معاون اوباما، کمک بشردوستانه ۱۳۵ میلیون دلاری خود را برای ارسال به پناهندگان سوری اعلام کردند.»

این مقاله در پایان می افزاید: «اما ظاهراً ترکیه از این بازی دوگانه خسته نشده است.

منابع نفتی داعش هنوز از طریق خاک سوریه به ترکیه فرستاده می شود.

نفت از داخل ۶۰ درصد از چاه های نفتی در شرق سوریه که در تصرف داعش قرار دارند، از طریق خودروهای باری و خط لوله کشاورزی به خاک ترکیه صادر می شود.»

نظر شما