شناسهٔ خبر: 80148 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

کرسی کمیسیون تلفیق و جای خالی اقتصاددانان مجلس/ فقط ۳ اقتصادخوانده حضور پیدا کردند

کمیسیون تلفیق/2 با توجه به شرایط حساس اقتصادی کشور و کاهش قیمت نفت، تنظیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ از دشوارترین لوایح بودجه سال های اخیر محسوب می شود. در این شرایط، حضور اقتصاددانان و نمایندگان مجرب می توانست در اصلاح لایحه بودجه نقش اثرگذاری داشته باشد.

به گزارش نماینده ،۴۵ عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۴ هفته گذشته انتخاب شدند. ۹ عضو از کمیسیون برنامه و بودجه و ۳ عضو از سایر کمیسیون های مجلس برای عضویت در کمیسیون تلفیق انتخاب شده اند.

حقیقت قابل تامل کمیسیون تلفیق در سال جاری، حذف اکثر اقتصاددانان و نمایندگان مجرب مجلس است. با وجودی که بررسی لوایح بودجه، بیش از همه نیازمند تخصص های اقتصادی است، حذف اقتصاددانان برجسته مجلس از کمیسیون تلفیق بودجه قابل تامل است.

در میان اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۴ فقط یک اقتصاددان دارای دکترای اقتصاد وجود دارد: محمد حسین زاده بحرینی نماینده مشهد.

غلامرضا تاجگردون هم رشته مدیریت اقتصادی خوانده و به نوعی می توان او را هم اقتصادخوانده تلقی کرد. دیگر اقتصادخوانده کمیسیون تلفیق ابوذر ندیمی نماینده لاهیجان است که فوق لیسانس اقتصاد دارد.

اقتصاددانان و نمایندگان مجربی چون الیاس نادران، جعفر قادری، هادی قوامی، احمد توکلی، محمدرضا پورابراهیمی، غلامرضا مصباحی مقدم، رضا عبداللهی، محمدرضا باهنر، علی محمد احمدی، محمدقسیم عثمانی، محمد سلیمانی و مسعود میرکاظمی که در سال های گذشته حضور موثری در کمیسیون تلفیق داشتند، امسال از راهیابی به کمیسیون تلفیق بازماندند.

با توجه به شرایط حساس اقتصادی کشور و کاهش قیمت نفت، تنظیم لایحه بودجه سال ۱۳۹۴ از دشوارترین لوایح بودجه سال های اخیر محسوب می شود. در این شرایط، حضور اقتصاددانان و نمایندگان مجرب می توانست در اصلاح لایحه بودجه نقش اثرگذاری داشته باشد.

در دوره دولت های نهم و دهم، حضور اقتصاددانان و نمایندگان مجرب در کمیسیون تلفیق مانع تصویب پیشنهادات هزینه زای برخی نمایندگان و اثرگذاری لابی دولتی ها بود و بسیاری از نواقص لوایح بودجه دولت احمدی نژاد با همفکری مرکز پژوهش ها و اقتصاددان مجلس در داخل کمیسیون تلفیق، رفع می شد و فشارها و لابی های دولتی ها نمی توانست مانع اصلاح بودجه شود.

با توجه به این که دولت یازدهم بر رفع ایرادات بودجه ریزی دولت سابق اصرار دارد، مطمئنا باید با حذف اقتصاددانان از کمیسیون تلفیق، مخالف باشد؛ اما گویا از آنجا که یکی از نمایندگان حامی دولت (تاجگردون) به ریاست کمیسیون تلفیق رسیده، دولتی ها از ترکیب کمیسیون تلفیق، رضایت دارند.

حضور فقط سه اقتصادخوانده در میان 45 عضو کمیسیون تلفیق
حضور فقط سه اقتصادخوانده در میان 45 عضو کمیسیون تلفیق

منبع: مشرق

نظر شما