شناسهٔ خبر: 79924 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۵۰ طرح بزرگ عمرانی در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد

مصطفی افضلی‌فرد43 دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: قرار است تا خرداد سال آینده ۵۰ طرح بزرگ عمرانی در کشور در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و اختیارات مربوط به آن در سامانه‌ای ثبت و ضبط شود.

به گزارش نماینده، مصطفی ‌افضلی‌فرد در گفت‌و‌گو با فارس در اردبیل اظهار کرد: ما در لایحه بودجه سال ۹۴ بیش از ۱۵ مورد پیشنهاد برای اصلاح برخی از موارد بودجه ارائه کردیم و سعی‌مان بر این است تا با اصلاح برخی از فرآیندها زمینه اجرایی شدن و شتاب گرفتن آن‌ها فراهم شود.

وی ساماندهی طرح‌های عمرانی با اولویت پیشرفت بالا را یادآور شد و گفت: با توجه به اینکه دولت قادر به تکمیل و به بهره‌برداری رساندن همه این طرح‌ها نیست تصمیم بر این شد تا ۵۰ طرح بزرگ عمرانی در کشور در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا با وارد کردن اطلاعات آن‌ها در سامانه مشخص روند اجرایی آن‌ها و حتی شرایط واگذاری اعلام عمومی شود.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: پیش‌بینی می‌کنیم در عملیاتی شدن این پروژه‌ها بخش خصوصی بتواند بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را انجام دهد که در این ارتباط از فعالان بخش خصوصی توانمند دعوت می‌کنیم تا در اجرایی شدن آن ورود داشته و مشارکت کنند.

افضلی‌فرد تصریح کرد: تعدادی از این طرح‌های بزرگ عمرانی مربوط به استان اردبیل است که انتظار می‌رود با بکارگیری توان بخش خصوصی بتوان به این پروژه‌ها سر و سامان داد.

وی در مورد حمایت قاطع مجلس از لایحه ضدرکود گفت: این لایحه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است و امیدواریم بعد از تصویب نهایی برای اجرا در اختیار دولت قرار گیرد.

دبیر کمیسیون اصل ۹۰ مجلس دقت نظر مجلس را در بررسی این لایحه و رفع عوارض احتمالی آن یادآور شد و به خبرنگار فارس در اردبیل عنوان کرد: باید فرآیند مثبتی را در اقتصاد کشور در سایه اجرایی شدن این لایحه از سوی دولت و بخش خصوصی شاهد باشیم.

افضلی‌فرد در مورد وضعیت صندوق توسعه ملی در تخلف آشکار در پرداخت نشدن سهم واقعی فروش نفت به این صندوق افزود: بر اساس برنامه پنجم توسعه قرار بود ۳۲ درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود که عملا ۲۰ درصد اتفاق می‌افتد.

وی عنوان کرد: دولت باید جلوی این تخلف آشکار را بگیرد چراکه با اختصاص ۳۲ درصد درآمدهای نفتی کشور برای ذخیره‌سازی در صندوق توسعه ملی و اختصاص آن به طرح‌های تولیدی و اقتصادی مولد زمینه قطع وابستگی به اقتصاد نفت فراهم آمده و ما امروز در چنین شرایطی شاهد برخی تهدیدهای اقتصادی از سوی غرب نخواهیم بود.

اجرای قانون جامع پرستاری کشور از بهمن ماه

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: ما در این کمیسیون به تمام شکایت‌ها از سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه رسیدگی کرده و تلاش می‌کنیم تا در احیای حق و حقوق واقعی مردم اقدامات‌مان را انجام دهیم.

افضلی‌فرد ادامه داد: یکی از گلایه‌ها و شکایت‌های مطرح شده مربوط به جامعه پرستاران بود که خواستار اجرایی شدن قانون جامع پرستاری در کشور بودند که قرار شد با تشکیل جلسات مستمر با مسئولان وزارت بهداشت و درمان موانع برطرف شود.

وی تصریح کرد: قانون جامع پرستاری بر اساس آخرین تصمیم‌‌گیری کمیسیون اصل ۹۰ با پرداخت برخی از معوقات از بهمن ماه امسال اجرایی شود چراکه قانون جامع پرستاری مصوبه مجلس است و باید هم‌راستا با اجرای طرح تحول نظام سلامت شکل اجرایی و عملیاتی به خود گرفته و پرستاران از حق و حقوق قانونی برخوردار شوند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد اجرایی شدن تمام مفاد قانون جامع ایثارگران نیز گفت: بر اساس تبصره ۲ ماده ۳۸ این قانون پرداختی‌ها به شکل نامناسب و گاه تبعیض‌آمیز بین ایثارگران ارتشی، سپاهی و بسیجی انجام می‌شد که قرار است بر اساس قانون ۲۰ و ۲۱ قانون اساسی ستاد کل نیروهای مسلح، سپاه، بسیج و وزارت دفاع در اجرای این قانون به شکل یکسان عمل کرده و از تبعیض رفتاری پرهیز کنند.

نظر شما