شناسهٔ خبر: 79154 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

شجونی در گفتگو با «نماینده»:

دل پرخونی از ناطق و هاشمی داریم/ آقای مهدوی کنی به من گفت «دیگر ولایتی را نمی‌توانم پیدا کنم، هرچه زنگ می‌زنم پاسخ نمی‌دهد»

جعفر شجونی431 دبیرکل مستعفی جامعه وعاظ به ناگفته‌هایی از انشعاب در جامعه وعاظ و کمک مالی مشایی به جامعه وعاظ ولایی پرداخت و گفت: او (مشایی) گفته بود من برای اداره جامعه وعاظ ولایی هفته‌ای پنج میلیون می‌دهم.

حجت‌الاسلام جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با نماینده، با اشاره به نشست همگرایی اصولگرایان با محوریت حجت‌الاسلام سید رضا تقوی، گفت: اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری به تعهدی که به آقای مهدوی کنی داده بودند کوتاه آمدند و فقط حدادعادل در آستانه انتخابات انصراف داد و از همان اول بنا نبود همه اصولگرایان کاندیدا شوند اما آمدند، آراء شکست و به ضرر اصولگرایان تمام شد.

** بنا نبود ولایتی کاندیدا شود اما آمد و رأی اصولگرایان شکسته شد/ تقوی مأمور انتخابات نشده، مأمور جمع‌کردن اصولگرایان است

وی خاطرنشان کرد: آقای مهدوی کنی به من گفته بود «دیگر ولایتی را نمی‌توانم پیدا کنم، هرچه زنگ می‌زنم پاسخ نمی‌دهد» درصورتی‌که بنا نبود به فعالیت انتخاباتی خود ادامه دهد، بنا براین گذاشته شده بود که کنار برود و یک نفر در صحنه انتخابات بماند اما این کار را نکرد و اصولگرایان شکست خوردند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه نشست همگرایی با تلاش آقای تقوی شکل گرفت، افزود: پس از انتخابات آقای تقوی به فکر تشکیل این جلسات افتاد و به استان‌ها می‌رود و از همگرایی و وحدت سخن می‌گوید البته این برنامه و نشست‌ها انتخاباتی نیست صحبت از همگرایی می‌شود و آقای تقوی مأمور انتخابات نیست بلکه مأمور جمع‌کردن اصولگرایان است.

شجونی درباره اینکه آیا در جلسات همگرایی اصولگرایان شرکت می‌کنید؟ پاسخ داد: بنده شرکت نمی‌کنم اما در شهرستان‌ها سخنرانی می‌کنم و این حرکت و اقدام آقای تقوی را تائید می‌کنم.

وی همچنین با اشاره به محوریت جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین) در انتخابات آینده مجلس، اظهار داشت: بنده عقیده دارم جامعتین همچنان باید محور باشند.

** اصولگرایان در انتخابات مجلس به شرط وحدت پیروز می‌شوند

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز درخصوص اینکه "آیا با تجریه گذشته، اصولگرایان می‌توانند به وحدت برسند"؟ گفت: اگر اصولگرایان وحدت کنند پیروز خواهند شد. بنده هر سه، چهار روز به یک استان سفر می‌کنم و مردم، اصولگراها را می‌شناسند و حاکمیت اصولگراها هم در سطح وسیع عمومی وجود دارد و آن‌ها در اتفاقات آینده با آهنگ وحدت پیروز خواهند شد.

** گردهمایی بزرگ روحانیت از سوی جامعه روحانیت مبارز برگزار می‌شود

شجونی در ادامه با اشاره به مقاله کاظم انبارلویی مبنی بر «گسترش سازمان روحانیت و اینکه روحانیت را نباید در دو تشکل جامعتین خلاصه کرد،» گفت: روحانیت با دید باز نگاه می‌کند و در آینده نزدیک از جامعه مدرسین، طلاب و پیش‌نمازهای ایران دعوت می‌کند تا در کنار هم قرار گیرند چرا که معتقدیم ما باید با هم باشیم، انقلاب اسلامی، فرزند روحانیت و فرزند حوزه علمیه قم است روحانیت نباید بگوید به سیاست کاری ندارم یا سیاست از درس و دیانت جدا است روحانیت باید مردم را به وحدت و اتحاد دعوت کند ازاین‌رو در مرحله اول باید خودشان (سازمان روحانیت) باهم باشند.

وی اضافه کرد: البته نظرها کاملاً متفاوت است، اما باید سخن واحد گفته شود و آن سخن، "وحدت و همدلی روحانیت با یکدیگر" است.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بابیان اینکه روحانیت فعالیت حزبی ندارد و حزبی نگاه نمی‌کند، گفت: آیت‌الله مهدوی کنی تحزب آن‌چنانی را قبول نداشت، تشکل دینی را قبول داشت اما اینکه بروند وزارت کشور و به آن‌ها بگویند ما هم در کنار احزاب دیگر هستیم قبول نداشت ازاین‌رو آیت‌الله مهدوی کنی با این رویه مخالف بود و جامعه مدرسین هم همین نگاه را دارد.

شجونی درباره اینکه همایش فراگیر روحانیت چه زمانی برگزار خواهد شد؟ افزود: تاریخ این برنامه هنوز مشخص نشده است باید در جلسه جامعه روحانیت پیرامون آن بحث و بررسی شود اما به دنبال تشکیل چنین جلسه‌ای با حضور همه روحانیون هستیم.

** دل پرخونی از ناطق و هاشمی داریم

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت در پاسخ به این پرسش که آیا جامعه متبوعش از هاشمی رفسنجانی و ناطق برای حضور در جلسات دعوت می‌کند؟ خاطرنشان کرد: اینکه این حرف‌ها از کجا پیدا شده است، نمی‌دانم ولی طبق آیین‌نامه جامعه روحانیت مبارز، کسی که ۳ بار در جلسات حضور پیدا نکند، از ما نیست ضمن این‌که ما دل پرخونی از آن‌ها داریم و نیازی نیست در جلسات ما شرکت کنند.

شجونی درعین‌حال تأکید کرد: دبیر اجرایی جامعه هر هفته از این افراد دعوت می‌کند و درواقع ۳۰ سال از این آقایان برای حضور در جلسات دعوت‌شده است اما حضور نداشته‌اند.

وی که علاوه بر عضویت در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و حزب موتلفه اسلامی، دبیر کل جامعه وعاظ بود در گفتگوی خود با «نماینده» به ناگفته‌هایی از انشعاب در جامعه وعاظ و کمک مالی مشایی به جامعه وعاظ ولایی پرداخت.

** مشایی هر هفته پنج میلیون به جامعه وعاظ ولایی کمک می‌کرد

دبیر کل سابق جامعه وعاظ درباره چگونگی تشکیل جامعه وعاظ ولایی و انشعابی که در جامعه وعاظ صورت گرفت، یادآور شد: آن‌ها آمدند جامعه وعاظ را ضایع کنند اما نتوانستند، آقایی که من خودم به او گفته بودم دبیر اجرایی باشد بعد از چند هفته آمد از جدایی صحبت و بعد از مدتی من را به تالار سیدالشهدا دعوت کرد به او گفتم چه خبر است؟ چرا آنجا جلسه برگزار کردی؟ گفت: جای سابق نامناسب است.

«خود او به من گفته بود مشایی هفته‌ای پنج میلیون برای اداره جامعه وعاظ ولایی به من می‌دهد، ماهی هم صد هزار تومان به هر طلبه‌ای که آنجا ببریم می‌دهد وقتی شنیدم گفتم: ای‌وای، اوضاع خراب شد.»

شجونی اظهار داشت: پس‌ازاین اتفاقات، آیت‌الله مهدوی کنی از سخنگوی جامعه روحانیت خواست پیرامون این اقدامات مصاحبه‌ای انجام دهد که آقای سالک مصاحبه کرد و زیر پای آن‌ها (منشعبین جامعه وعاظ) را خالی کرد و آن‌ها هم متلاشی و از بین رفتند.

وی با بیان اینکه من از جامعه وعاظ استعفا دادم و دیگر دبیر کل این تشکل نیستم، گفت: آقای مهدوی کنی به من گفت، آقایان ابوترابی، حسین ابراهیمی و عبدوست را به آنجا (جامعه وعاظ) می‌آورم و بنده هم الآن در شهرستان‌ها سخنرانی می‌کنم و تریبون جامعه وعاظ در اختیار آقای عبدوست است.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت درخصوص اینکه چرا استعفا دادید؟ پاسخ داد: من دبیرکل تشکلی بودم که می‌گفتند ما سالی ۱۸ میلیارد بودجه داریم، فکر کردم گفتم خیلی از این طلبه‌ها و وعاظ مستحق هستند و نیاز مالی دارند ازاین‌رو به‌عنوان اعتراض استعفا دادم.

شجونی با اشاره به اینکه جامعه وعاظ زیرمجموعه جامعه روحانیت مبارز است، گفت: آقای مهدوی کنی به من گفته بود تو جاذبه داری ازاین‌رو جامعه وعاظ را اداره کن الآن هم دوستان حضور دارند و آقای موحدی کرمانی هم فعلاً نظری ندارند، کارها همچون گذشته انجام می‌شود.

نظر شما