شناسهٔ خبر: 79079 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

‌رئیس کمیسیون عمران مجلس‌:

تحریم‌ها در دراز مدت برای اقتصاد مفید است

سید مهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: اعمال تحریم‌ها از سوی دشمنان شاید در کوتاه مدت ما را دچار مشکل کند، اما در دراز مدت برای کشور مفید است زیرا در ارتقاء توانمندی‌ها و بالفعل کردن ظرفیت‌های بالقوه اثرگذار است.

به گزارش نماینده به نقل از(ایسنا) منطقه خراسان، سید مهدی هاشمی روز پنجشنبه در دومین همایش ملی صادرات خدمات فنی و مهندسی که در اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، گفت: ظرفیت بخش خصوصی ما بیش از چیزی است که مشاهده است و مسئولان باید بیشتر از آن که به دنبال حل مسائل بیرونی باشند.

وی ادامه داد: باید ابتدا مسائل داخلی را حل کنند و تفاهم‌نامه‌های داخلی بیشتری منعقد شود تا مشکلات به دست خودمان حل شده و بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه هشت درصد اقتصاد بین‌المللی در موضوع خدمات فنی و مهندسی در گردش است، تصریح کرد: این درحالی است که سهم کشور ما در دنیا حتی یک درصد هم نیست و این موضوع لزوم توجه بیشتر به امر صادرات خدمات فنی و مهندسی و قراردادن آن در اولویت فعالیت‌های اقتصادی را نشان می‌دهد.

مرتضی ابوطالبی، مشاور انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران نیز گفت: صادرات خدمات فنی و مهندسی در ارتقاء وضعیت صادرات غیر نفتی کشور دارای نقش اثرگذاری است.

وی تصریح کرد: براساس آمارهای معتبر بین‌المللی در سال ۲۰۱۲، ۱۷ درصد از صادرات کل جهان مربوط به صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده است و براساس پیش‌بینی‌ها در سال ۲۰۳۵ صادرات بخش صنعتی کمتر و بخش خدمات فنی و مهندسی بیشتر خواهد شد و این موضوع در تمام کشورها رخ می دهد.

ابوطالبی از حضور و نفوذ ماندگار در کشورهای هدف از طریق توسعه صادرات علمی و تکنولوژی توسعه صادرات کالا و نیز توسعه صادرات نیروی کار به عنوان حضور انسان‌افزاری به عنوان یکی از آثار و نتایج توسعه صادرات خدمات نام برد.

مشاور انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران خاطرنشان کرد: کمک به رشد و توسعه اقتصاد داخلی از طریق توسعه فعالیت‌های تولیدی و افزایش اشتغال داخلی نیز از دیگر آثار و نتایج توسعه این صادرات است.

وی تصریح کرد: روند ماده‌زدایی از صادرات چرخه استراتژیک توسعه صادرات خدمات را موجب می‌شود و در این صورت ما دارای قدرت نرمی خواهیم بود که با آن توان مداخله را خواهیم داشت.

ابوطالبی اظهار کرد: توان مداخله به ایران این توانایی را می‌دهد که دیگر کشورها را در عرصه خدمات خود تحریم کند و این امر موجب وابستگی دیگران و نفوذ بازار ما در کشورها می شود.

نظر شما