شناسهٔ خبر: 79075 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

مانیتورینگ‌ ما در بحث‌های اقتصادی بسیار ضعیف است

پاپی زاده یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم مبارزه با فساد اقتصادی و تقویت نظارت در این بخش، گفت: مانیتورینگ‌مان در بحث اقتصادی بسیار ضعیف است.

به گزارش نماینده، عباس پاپی‌زاده در گفت‌وگو با (ایسنا)، عنوان کرد: مفاسد اقتصادی موضوعی جدی است که گریبان اقتصاد ما را گرفته و یکی از نقاط ضعف اقتصاد ما نیز همین است که فضای غبارآلودی به وجود آمده و شفافیت لازم وجود ندارد. از طرف دیگر مردم حق دارند که پیگیر این مسائل باشند و بدانند چه اتفاقی می افتد.

او ادامه داد: همایش‌ها و سمینارهای زیادی برگزار شده اما این همایش‌ها زمانی به درد می‌خورد که تبدیل به عملیات شود. مثلاً بگوییم در سال گذشته رتبه‌مان در مفاسد اقتصادی چقدر کاهش پیدا کرده و یا در رشد اقتصادی چند رتبه بالاتر رفته‌ایم.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: ما قوانین شفاف و برنده می‌خواهیم تا بتوانیم شرایط لازم را فراهم کنیم. دستگاه‌های نظارت کننده یا خودشان دچار ضعف هستند یا این‌که ابزار لازم در اختیارشان نیست که مهمترین موضوع، بازرسی و نظارت صحیح است که باید اتفاق بیفتد.

او اضافه کرد: روال فعالیت اقتصادی در ایران مشخص و شفاف نیست. ممکن است در این مسیر خلأهایی وجود داشته باشد که برخی سوءاستفاده کنند و به رشد انگلی خود در جامعه ادامه دهند و چندهزار میلیارد تومان فساد کنند. که یک دفعه سر باز می‌کند و جامعه را دچار مشکل می‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما برای افرادی که سالم کار کرده‌اند و افرادی که سالم کار نکرده‌اند، تفاوتی قائل نیستیم. یعنی برای کسانی که کار سالم کرده‌اند مشوق جدی و برای کسانی که کار سالم نکرده‌اند تنبیه جدی در نظر نگرفته‌ایم. سیستم ما باید چابک باشد تا سطح فساد به 3 هزار میلیارد نرسد و بعد بخواهیم با آن برخورد کنیم. اگر در همان ابتدا شفاف‌سازی صورت گیرد هزینه‌های برخورد با مفسدان اقتصادی کاهش پیدا می‌کند و اجازه نمی‌دهیم غول‌های فساد اقتصادی رشد کنند تا برخورد با آنها هزینه‌های جدیدی روی دست ما بگذارد و جو عدم اطمینان به وجود آورد.

پاپی‌زاده تأکید کرد: سیستم نظارت و بازرسی ما دچار ضعف جدی و شدید است که باعث شده نتوانیم لحظه به لحظه یک فعالیت اقتصادی را رصد کنیم. بعلاوه فرار مالیاتی بسیار بالا است. کسانی که درآمد بالایی دارند مالیات نمی‌دهند اما از کارمند و کارگری که هنوز حقوقی به حسابشان واریز نشده مالیات کسر می‌شود.

نظر شما