شناسهٔ خبر: 79069 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قیمت بالای نفت؛ فرصت از دست رفته کشورهای تولیدکننده برای ساختن اقتصادی قوی

نفت و طلا روزنامه انگلیسی گاردین در گزارشی نوشت، بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت نظیر عربستان، کویت و ونزوئلا، در زمان بالا بودن قیمت نفت، شانس خود برای ساخت اقتصادی قوی و باثبات بر باد داده‌اند، این کشورها باید از نمونه‌هایی نظیر کشورهای ژاپن و کره جنوبی الگو بگیرند که اقتصادهای پر جنب و جوشی بدون هیچ‌گونه منابع طبیعی ساخته‌اند.

به گزارش نماینده به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی در مورد کاهش قیمت نفت و فرصتی که کشورهای تولیدکننده در زمان قیمت بالای این کالای اساسی از دست داده‌اند، نوشت،   در حالی‌که حباب قیمتی می‌ترکد، تحلیلگران هشدار می‌دهند که کشورهایی نظیر عربستان، ونزوئلا و کویت، هیچ صنعت دیگری ندارند که به آن اتکا کنند.
در ادامه این روزنامه به نقل از فادل گیت تحلیلگر نفت در نیویورک تاکید می‌کند، بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت نظیر عربستان، کویت و ونزوئلا، در زمان بالا بودن قیمت نفت، شانس خود برای ساخت اقتصادی قوی و باثبات بر باد داده‌اند.
وی در این باره گفت، قیمت‌ نفت ۹۰ دلاری به این کشورها اجازه داد تا بدون ملاحظه به ماهیت گردشی قیمت کالاهای اساسی، به طور موقت با رونق روبرو شوند. بسیاری از این کشورها در تنوع بخشیدن به اقتصادشان موفق نشده‌اند.

آنها کشورهای مرفهی هستند که به قیمت بالای نفت بدون هیچ‌گونه تولید، صنعت و حتی گردشگری واقعی دیگری وابسته هستند و اکنون حباب قیمت نفت شکسته است.
گیت پیشنهاد کرد، کشورهای تولیدکننده نفت باید از نمونه‌هایی نظیر کشورهای ژاپن و کره جنوبی الگو بگیرند که  اقتصادهای پر جنب و جوشی بدون هیچ‌گونه منابع طبیعی ساخته‌اند.
این گزارش در ادامه هشدار می‌دهد که نمای خیلی بد برخی از این کشورهای تولیدکننده انرژی با ادامه کاهش قیمت نمایان می‌شود و نگرانی‌های فزاینده‌ای برای کشورهای تولیدکننده نفت به دنبال سقوط قیمت نفت به ویژه در مورد ایران، الجزایز و ونزوئلا که تولید نفت با هزینه بالا و تعهدات سنگین مخارج عمومی دارند، وجود دارد.
گاردین با اشاره به روسیه که نیمی از بودجه خود را از درآمدهای نفت و گاز تامین‌ می کند، می‌نویسد، در حال حاضر با سقوط ارزش روبل دست و پنجه نرم می‌کند و اقتصاد این کشور به سرعت در رکود فرو می‌رود. کرملین به نفت ۱۰۵ دلار برای ایجاد توازن در بودجه خود نیاز دارد.
ایران نیز که با تحریم‌ها روبرو است به شدت به صادرات انرژی وابسته است و گفته می‌شود، برای ایجاد توازن در بودجه خود به نفت ۱۴۰ دلاری نیازمند است.

نظر شما