شناسهٔ خبر: 79068 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وابستگی بودجه جاری به نفت ۳۰ درصد شده است

حسین گروسی/2 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وابستگی بودجه جاری به نفت، اقتصاد را بیمار کرده است، گفت: وحدت دانشگاه و صنعت اقتصاد را علمی می کند.

به گزارش نماینده، حسین گروسی در گفت‌وگو با فارس گفت: ارکان اقتصاد را تجارت، کشاورزی و صنعت تشکیل می‌دهند؛ این ارکان در کنار درآمدهای حاصل از مالیات و سرمایه گذاری مجموع اقتصاد کشور را تشکیل می دهند اما بزرگترین مشکل اقتصاد کشور ما عدم هماهنگی و ارتباط بین دانشگاه با صنعت است.

وی افزود: تاکنون نه صنعت تمایلی داشته که به سمت دانشگاه رفته و از علم روز بهره گیرد و نه دانشگاه سعی در برقراری ارتباط با بخش صنعتی انجام داده است و بر همین اساس همین نکته یک خلاءی را در اقتصاد کشور پدید آورده است.

نماینده مردم شهریار، شهر قدس و ملارد در مجلس با گفتن این نکته که کنار هم بودن دانشگاه و صنعت می تواند تاثیر موثری در پایه گذاری اقتصاد علمی در کشور داشته باشد، تصریح کرد: مناسب است که اقداماتی که در حوزه صنعت و تولید قرار است صورت گیرد ابتدا توسط دانشگاهیان مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته و با موارد مشابه در دنیا مقایسه شود تا به بهره برداری حداکثری رسد.

وی با اشاره به اینکه مجلس برای نزدیکی دانشگاه و صنعتی حرکت هایی را آغاز کرده است، از دولت و سایر قوا و البته شرکتهای خصوصی هم خواست که به این سمت متمایل شوند تا نتیجه بهتری صورت گرفته و بعد از مدتی نتایج مثبت علم محوری را در اقتصاد کشور شاهد باشیم. او با اشاره به اینکه با همین رویش و نزدیکی دانشگاه با علم بهداشت و پزشکی توانستیم در این حوزه به موفقیتهای جهانی قابل ملاحظه ای برسیم یقین داد که در اقتصاد هم می تواند همین اتفاق با نزدیکی علم و کار رخ دهد.

گروسی گفت: نکته دومی که از توجه به آن غافل بودیم، توجه به تولید به شیوه علمی است. تولید باید طوری باشد که در آن ارکانی مانند: قیمت تمام شده، کیفیت و استفاده از فناوریهای روز مورد توجه قرار گیرد وگرنه تولید یک محصول بدون توجه به این نکات هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن کشور با انتقاد از جمله برخی اقتصاددانان که از وجود نفت در کشور به عنوان تهدید یاد کرده‌اند، تصریح کرد: عده ای عقیده دارند که وجود نفت در کشور باعث شده است که از توجه به باقی ظرفیتهای کشور غافل شده و همین موضوع تهدیدی برای کشور است، اما من می‌گویم اگر درامدهای حاصل از فروش نفت را برای تولید و رونق این بخش از ابتدا سرمایه گاری می کردیم، نفت تهدیدی برای اقتصاد نبود.

وی گفت: اکنون هم می توانیم برای بهبود تولید و رونق اقتصادی به سمتی برویم که درآمدهای حاصل از فروش نفت را در بودجه جاری کشور خرج نکرده و تولید محور شویم، این است حلقه مفقوده پیشرفتی که می‌تواند در سایه فروش نفت بر اقتصاد کشور روی دهد.

گروسی با نگاه مبثت به اینکه سال آتی وابستگی بودجه جاری کشور به نفت به ۳۰ درصد کاهش یافته است، خاطرنشان کرد: باید درآمدهای نفتی در صندوق توسعه ملی ذخیره شده و صرف تولید و رونق اقتصادی با نگاهی به اصل ۴۴ و خصوصی سازی شود.

وی با اشاره به درد مشترکی که اقتصاددانان چپ و راست دارند، گفت: وابستگی بودجه جاری به نفت اقتصاد کشور ما را مریض کرده است و اگر توجهی به حرفهای من که ابتدا ایجاد ارتباط بین دانشگاه و حوزه و صنعت بود و سپس صرف درآمدهای نفتی در راه تولید و توجه به داشتن توجیه اقتصادی تولید شود می تواند اقتصاد کشور را فعال و مولد کند.

نظر شما