شناسهٔ خبر: 79066 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نرخ بیکاری ۱۰.۵ درصدی پاییز ۹۳؛ رشد ۰.۶ درصدی متقاضیان کار و افزایش ۰.۲ درصدی نرخ بیکاری

مرکز آمار مرکز آمار ایران نرخ بیکاری فصل پاییز را ۱۰.۵ درصد اعلام کرد که نسبت به پاییز سال گذشته ۰.۲ درصد و در مقایسه با فصل تابستان امسال یک درصد افزایش داشته است.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، مرکز آمار ایران چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار پاییز ۹۳ را منتشر کرد. براساس نتایج این طرح نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد که ۳۷.۳ درصد جمعیت در سن کار (۱۰ ساله و بیشتر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند.

همچنین نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.

بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور حاکی از افزایش ۰.۶ درصدی این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۳۹۳) و ۰.۱ درصدی آن نسبت به فصل گذشته است.

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر نشان می‌دهد ۱۰.۵ درصد از جمعیت فعال بیکار بوده‌اند، براساس این نتایج نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۰.۲ درصد و نسبت به فصل گذشته ۱ درصد افزایش داشته است.

نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر حاکی است، ۱۰.۵ درصد جمعیت فعال بیکار هستند و همچنین نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است.

۹.۵ درصد از جمعیت شاغل، دارای اشتغال ناقص بوده‌اند. این شاخص در بین مردان بیشتر از زنان و در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری بوده است.

اشتغال در بخش‌های مختلف اقتصادی بیانگر آن است که بخش خدمات با ۴۸.۸ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ۳۴.۴ و کشاورزی با ۱۶.۸ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نشان می‌دهد ۲۵.۷ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بودند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر است. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۱.۴ درصد و نسبت به فصل قبل ۲.۸ درصد رشد داشته است.

نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله حاکی است که ۲۱.۸ درصد از جمعیت فعال ۱۵ تا ۲۹ ساله بیکار بوده‌اند. این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر است. این شاخص نسبت به فصل مشابه سال گذشته ۰.۲ درصد و نسبت به فصل قبل ۱.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

بررسی سهم شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر با ساعت کار معمول ۴۹ ساعت و بیشتر نشان می‌دهد ۳۸.۲ درصد شاغلان به طور معمول بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می‌کنند. این شاخص که یکی از نماگرهای کار شایسته است نشان می‌دهد که در کشور بخش زیادی از شاغلان بیشتر از استاندارد کار می‌کنند.

به گزارش فارس در بخش دیگری از گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری استان‌های مختلف در قالب جدول منتشر شده است. براساس این جدول، استان‌های آذربایجان شرقی (۸.۱ درصد)، آذربایجان غربی (۹.۸ درصد)، البرز (۹.۶ درصد)، ایلام (۸.۷ درصد)، بوشهر (۷.۸ درصد)، خراسان جنوبی (۷.۴ درصد)، خراسان رضوی (۸.۹ درصد)، خوزستان (۹.۶ درصد)، زنجان (۸.۷ درصد)، سمنان (۷.۸ درصد)، قم (۸.۱ درصد)، کرمان (۸.۴ درصد)، مرکزی (۵.۵ درصد)، هرمزگان (۷.۵۴ درصد)، همدان (۶.۴ درصد) و یزد (۶.۷ درصد) نرخ بیکاری تک‌رقمی در فصل پاییز را تجربه کرده‌اند.

در واقع، ۱۶ استان نرخ بیکاری تک‌رقمی داشته و ۱۵ استان نرخ بیکاری دو رقمی دارند. استان کرمانشاه با ۱۵.۳ درصد نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری در تمام ۳۱ استان کشور را داراست. استان‌های لرستان با ۱۴.۹ درصد، چهارمحال و بختیاری ۱۴.۱ درصد، خراسان شمالی ۱۳.۵ درصد، قزوین ۱۴ درصد، کهگیلویه و بویراحمد ۱۳.۷ درصد بالاترین نرخ بیکاری را در بین استان‌های ایران دارند.

نظر شما