شناسهٔ خبر: 79051 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

حجت الاسلام قرائتی: در بحث نماز به حد مطلوب نرسیده ایم

رئیس ستاد اقامه نماز باتاکید بر اهمیت نماز در دین گفت:نسبت به گذشته خیلی جلو هستیم اما هنوز به حد مطلوب نرسیده ایم.

به گزارش نماینده به نقل از  واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دوم سیما، افزود: شهرداری تهران میخواهد ۱۰۰ مسجد بسازد؛ ما تشکر می کنیم اما بسیاری از شهرک های ما متاسفانه مسجد ندارد و به آن ها بها داده نشده است همان طور که برای کنکور و درس جوانان تلاش می کنیم باید برای پیشبرد مسائل معرفتی آن ها هم معلم بگیریم.

رئیس ستاد اقامه نماز باتاکید بر اهمیت نماز در دین گفت:نسبت به گذشته خیلی جلو هستیم اما هنوز به حد مطلوب نرسیده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز، گفت: دین نماز را محور قرار داده است، پیامبر(ص) فرمودند خداوند اسلام را با نماز شروع کرد.

وی افزود: اولین اقدام پیامبر ساختن مسجد بود و نماز به همه زوایای زندگی فردی و اجتماعی مردم ما مربوط می شود.

عضوهیات امنای ستاد اقامه نماز تصریح کرد: این که برای موضوع نماز اجلاس برگزار می شود بر خلاف نگاه بعضی که آن را رابطه فردی با خدا می دانند به این دلیل است که جغرافیای این موضوع کلیدی است.

بهشتی گفت: در قران آمده است که پیامبر در میدان جنگ نماز را به جماعت برگزار کند، این نشان می دهد بعد اجتماعی نماز فوق العاده است.

بهشتی  گفت: ستاد اقامه نماز به صورت هیات امنایی اداره می شود و فردی از هیات وزیران در آن جا برای ارزیابی دستگاه نظارت می کند.

وی افزود: در ابتدای سال تفاهم نامه ای بین دستگاه ها و ستاد اقامه نماز انجام می شود، مثلاً وزارت بهداشت در چه جایی مسائل نمازش مطرح است، بیماران و نماز، پرستاران و نماز، فضای نماز، آموزش احکام و بیان اسرار نماز متناسب با ظرفیت موجود که این امر طی توافق نامه ای تهیه و در پایان سال هم ارزیابی می شود.

بهشتی اظهار داشت: در مجموع ۴ رسالت شامل تمهید، تعلیم، تبلیغ و تعمیق برای همه دستگاه ها دیده شده است.

عضو هیات امنای ستاد اقامه نماز گفت: مثلاً در مدارس وقتی که انقلاب شد چیزی به نام نمازخانه نبود، الان ۳۵ هزار مدرسه دارای نمازخانه است، مدارسی هم که طی سال های گذشته ساخته شده اند با نمازخانه بوده اند.

وی با تاکید بر اهمیت پرداخت هنری به نماز افزود: ما در فیلم های مستند جای نماز را کم می بینیم.

بهشتی با بیان این که ارتباط بین ستاد نماز جمعه و ستاد اقامه ی نماز کم است خاطر نشان کرد: باید پیوند عمیق تری میان این دو برقرار شود و باید از ایده های جوانان در مورد نماز به خوبی استفاده کنیم.

بهشتی بر چند منظوره شدن نمازخانه های مدارس تاکید کرد و گفت:  نمازخانه های مدارس می تواند محل اجتماع انجمن اولیا و مربیان، قرائت خانه و یا حتی کتابخانه شود.

محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز نیز در این گفتگو درباره دستاورد اجلاس سراسری نماز گفت: در ۱۴۰۰ مقاله ای که در این اجلاس دریافت شد گروه های مختلف فرهنگی و اجتماعی شرکت کردند.

وی افزود: هر جایی که ما نقطه ضعف می بینیم آن را اصلاح و برنامه ریزی می کنیم، مثلاً برای دستگاه ها ظرفیت سازی می کنیم بعد برنامه ریزی و بعد شروع برای اجرا و در نهایت ارزیابی و محاسبه می کنیم دستگاه های برتر را شناسایی و به دستگاه هایی که کم کاری کرده اند تذکر می دهیم تا برای سال بعد کارها را اصلاح کنند.

مظفر درباره کیفیت برگزاری نماز تصریح کرد: وضعیت کیفیت نماز را اگر بخواهیم بسنجیم دو بخش داریم یک بخش کمیت و یک بخش کیفیت نماز است.

وی افزود: بخش ظاهری و کمی نماز این است که بدانیم چه تعداد افراد نمازگزار هستند، ما این شاخص ها را می توانیم درنماز اول وقت، نماز به جماعت، نماز با جماعت در مساجد در نظر بگیریم ببینیم که چه میزان افراد به این فریضه مهم عمل می کنند.

مظفر گفت: در تحقیقاتی که صورت گرفته بیش از ۸۰ و ۸۵ درصد افراد نماز می خوانند و می خواهند این نماز تبدیل به یک نماز بهتر و کامل تری شود.

وی مسئله دوم را باطن نماز ذکر کرد و افزود: یعنی این که نماز در وجود ما ارتقاء پیدا کند تا ما از اثراتش بتوانیم در زندگی مان استفاده کنیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز اظهار داشت: ما دو دیدگاه در ستاد اقامه نماز داریم، آشناسازی و آسان سازی، یعنی شرایط برای مردم به هر شکل به راحتی مهیا شود.

وی ادامه داد: هر کس در هر جایی که هست پرچم نماز را بلند کند و از نماز دفاع کند.

مظفر گفت: اولین بار امسال صدا و سیما تمام قد به کمک ستاد اقامه ی نماز آمد و آن انتظاری که ما داشتیم محقق شد.

وی با اشاره به اتفاق خوبی که در مجموعه تلویزیونی "پایتخت" درباره نماز رخ داده بود تصریح کرد: روند رو به رشدی را شاهد هستیم.

مظفر با بیان این که به نقطه مطلوب نرسیده ایم، اما توانسته ایم کارهای خوبی را انجام دهیم گفت: مساجد بین راهی افزایش یافته است به طوری که ۳ هزار مسجد با کمک قرارگاه خاتم النبیاء، گروه های مردمی و کمیته امداد احداث کرده ایم.

وی اظهار داشت: دستگاههای مختلف در بخش های گوناگون فعال شده اند تا بتوانند اقدامات خوبی را انجام بدهند و ان شاالله به نتایج مطلوبی دست خواهیم یافت.

 

نظر شما