شناسهٔ خبر: 78905 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

شمخانی در دیدار با وزیر حمل و نقل عراق خواستار شد؛

تسریع در اجرای طرح های مشترک مرزی ایران و عراق

شمخانی و وزیر عراق دبیر شورای عالی امنیت ملی تسریع در اجرای پروژه های مشترک بویژه در استانهای هم مرز(ایران و عراق) را مورد تأکید قرار داد و گفت: جنگ ۸ ساله و خسارتهای ناشی از آن، توسعه استانهای مستعد مرزی در دو کشور را دچار چالشهای جدی کرده است.

به گزارش نماینده به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، باقر جبرالزبیدی وزیر حمل و نقل عراق صبح امروز با  نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفتگو کرد.

 علی شمخانی در این دیدار با اشاره به استقرار دولت جدید و روند رو به رشد استقرار امنیت در عراق، مهمترین اولویت پیش روی دو کشور را تمرکز بر همکاریهای اولویت دار اقتصادی عنوان کرد و افزود: گسترش همکاریهای همه جانبه به ویژه در حوزه های زیربنایی، حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی و همچنین مشارکت در بازسازی ویرانی های ناشی از فتنه تروریسم در عراق مورد اجماع مسئولان دو کشور است.
تسریع در اجرای طرح های مشترک مرزی
وی تسریع در اجرای پروژه های مشترک بویژه در استانهای هم مرز را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: جنگ ۸ ساله و خسارتهای ناشی از آن، توسعه استانهای مستعد مرزی در دو کشور را دچار چالشهای جدی کرده است.

شمخانی افزود: باید با سرمایه گذاری، جلب مشارکت فعالان اقتصادی بومی و همچنین بهره گیری از ظرفیتهای گسترده استانهای مرزی، رونق، رفاه و آبادانی را برای مردم مظلوم این مناطق اعم از شیعه، سنی و کرد فراهم کرد.
شمخانی روابط تاریخی، فرهنگی، مرزهای مشترک طولانی و وجود اماکن مقدس زیارتی در عراق را عواملی مؤثر در تعمیق پیوندهای مستحکم میان دو ملت دانست و افزود: حضور میلیونی زائران ایرانی و کشورهای دیگر در کنگره عظیم اربعین حسینی نشان دهنده فراهم بودن امنیت و سایر بسترهای لازم برای توسعه مناسبات است و از توانایی قابل ستایش دولت عراق در این خصوص حکایت می کند.
رسوایی حامیان تروریسم؛ در حافظه تاریخی منطقه خواهد ماند

شمخانی با تبریک پیروزیهای اخیر ارتش و نیروهای داوطلب مردمی در برابر تروریستهای تکفیری افزود: شکست داعش عامل رسوایی کشورهایی است که با انگیزه اسلام هراسی، درگیر ساختن ظرفیت های کشورهای اسلامی منطقه و تأمین امنیت رژیم صهیونیستی، کمک های تسلیحاتی و مالی در اختیار آنها قرار دادند و این مسئله در حافظه تاریخی مردم منطقه باقی خواهد ماند.

باقر جبرالزبیدی وزیر حمل و نقل عراق نیز در این دیدار با تأکید بر راهبرد دولت جدید عراق برای گسترش و توسعه روابط با همسایگان یادآور شد: با توجه به مرز مشترک وسیع و گسترده ایران و عراق و روابط دیرینه و مستحکم دو طرف، علاقه مند به همکاری و مشارکت همه جانبه ایران در پروژه های راه سازی و حمل و نقل ریلی هستیم.

وی با تشریح پیشرفتهای انجام شده در خصوص اتصال راه آهن ایران و عراق از طریق مرز شملچه و نیز رفع موانع تردد متقابل کامیونهای دو کشور اظهارداشت: توسعه همکاریهای مشترک در زمینه حمل و نقل، کلید شکوفایی مناسبات اقتصادی میان دو کشور است.

نظر شما