شناسهٔ خبر: 78897 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

انتقاد از انفعال دولت در دیپلماسی نفتی/کسری بودجه ۹۵هزار میلیاردی

اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون برنامه و بودجه با انتقاد از دیپلماسی ضعیف دولت در بازار نفت گفت: انفعال ایران در بازار نفت نمایانگر دیپلماسی ضعیف نفتی دولت است.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، اسماعیل جلیلی در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر لزوم نقش آفرینی ایران برای تعیین قیمت نفت گفت: متاسفانه وزارت نفت به جای نقش آفرینی و ارائه استراتژی برای تعیین قیمت نفت از سیاست هایی که دیگران در بازار نفت دارند پیروی می کنند.

نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی گفت: به عبارتی دیگر کشور ما به جای اینکه در تعیین قیمت نفت راهبر و تعیین کننده باشد از کسانی پیروی می کند که برای تعیین قیمت نفت در بازار نقش آفرینی می کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: دیپلماسی ضعیف نفتی ایران در بازار نفت کشور را به ورطه انفعال کشانده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران باید جایگاه اصلی خود را در جهت دهی به بازار نفت پیدا کند گفت: دولت باید استراتژی خود در بازار نفت را مشخص کند.

جلیلی اظهار داشت: هر چند دولت مدعی است که فقط ۳۰ درصد از درآمدهای عمومی اش از درآمدهای نفتی تامین می شود اما باید دانست که این درآمدهای نفتی در حوزه جاری و پروژه های عمرانی هزینه می شود و زمانی که درآمدی برای هزینه شدن در این حوزه ها وجود نداشته باشد درآمد مالیاتی دولت نیز کاهش یافته و و تحت تاثیر قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در صورت عدم تحقق درآمدهای نفتی، دولت فقط ۷۵ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی را از دست نخواهد داد بلکه با احتساب ۲۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی که به دلیل عدم تحقق درآمد نفتی به دست نمی آید دولت ۹۵ هزار میلیارد تومان درآمد خود را از دست می دهد.

جلیلی همچنین اظهار داشت: با روندی که دولت در پیش گرفته در لایحه بودجه ۹۳ قیمت نفت به ۶۰ تا ۶۵ دلار کاهش خواهیم داد.

 

نظر شما