شناسهٔ خبر: 78826 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۸۵ درصد حافظان قرآن بانوان هستند/ کمبود بودجه مانع راه‌‌اندازی جلسات حفظ بانوان شد

بحرالعلوم معاون آموزش سازمان دارالقرآن با اشاره به اینکه ۸۵ درصد حافظان قرآن را بانوان تشکیل می‌دهند از کمبود بودجه جهت راه‌اندازی جلسات محوری و ثابت حفظ برای بانوان خبر داد و گفت: در صورت تأمین بودجه و استقبال این جلسات راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش نماینده به نقل ازخبرگزاری فارس، سازمان دارالقرآن با توجه به ضرورت تحقق مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش حفظ قرآن کریم اقدام به راه اندازی ۵۰ جلسه محوری و ثابت حفظ قران کریم کرد.

این جلسات حفظ قرآن برای برادران در نظر گرفته شده بود و قرار بود پس از گذشت مدتی از اجرای آن جلسات حفظ قرآن کریم برای خواهران نیز برگزار شود اما به دلیل کمبود اعتبارات و عدم تخصیص بودجه نیم‌درصدی به این سازمان وعده آنها محقق نشد.

کمبود بودجه مانع موفقیت لازم جلسات حفظ شد

«محمد مهدی بحرالعلوم» معاون آموزش سازمان دارالقرآن در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به راه‌اندازی ۵۰ جلسه ثابت و محوری حفظ قرآن کریم از سال گذشته، اظهار داشت: این جلسات قرآنی از سال گذشته با محوریت مساجد برگزار شدند البته برپایی این جلسات نقاط مثبت و منفی بسیاری داشت به طوری که در برخی استان‌ها موفق و در برخی دیگر از آنها موفقیت چندانی نداشتیم.

وی یکی از دلایل عدم موفقیت لازم برگزاری جلسات محوری حفظ قرآن را نبود بودجه مناسب عنوان کرد و گفت: کمبود بودجه مانع پیشرفت مناسب فعالیت‌های قرآنی می‌شود به همین جهت برخی برنامه‌های ما نیز با وجود اثرگذاری بسیار چندان موفق نبودند.

۸۵ درصد حافظان قرآن کریم از بانوان هستند

بحرالعلوم با اشاره به اینکه ۸۵ درصد حافظان قرآن از بانوان هستند، افزود: جلسات محوری حفظ قرآن برای برادران در نظر گرفته شده بود و قصد داشتیم این جلسات را برای خواهران نیز تشکیل دهیم اما با توجه به کمبود بودجه چنین امکانی وجود ندارد در حالی که بر اساس آمارها بیشتر افرادی که به حفظ قرآن روی می‌آورند از خواهران هستند بنابراین نیاز بسیاری به برگزاری جلسات حفظ دارند البته در صورت تأمین بودجه و استقبال جلسات حفظ بانوان را نیز تشکیل می‌دهیم.

حفظ قرآن به عنوان فرهنگ نهادینه نشده است

معاون آموزش سازمان دارالقرآن با بیان اینکه در بیشتر جلسات قرآن به تلاوت پرداخته می‌شود، خاطر نشان کرد: متأسفانه در کشور ما هنوز حفظ قرآن به عنوان فرهنگ نهادینه نشده است به همین خاطر جلسات حفظ نیز به طور شایسته‌ و با حضور حداکثری افراد برگزار نمی‌شوند.

وی با اشاره به اینکه جلسات محوری و ثابت حفظ قرآن کریم روشی نوین در برگزاری جلسات سنتی قرآن ایجاد کرد، افزود: ما با برگزاری چنین جلساتی به دنبال احیای فرهنگ جلسات سنتی به روشی نوین هستیم؛ در جلسات ثابت و محوری سخت‌گیری‌های جلسات سنتی حذف شده اما تمامی جلسات به صورت هفتگی و منظم برگزار می‌شوند.

نظر شما