شناسهٔ خبر: 78745 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نعمت‌زاده در پاسخ به سؤالات نمایندگان تهران و فلاورجان:

مجوز دولت قبل به تأمین اجتماعی برای واردات خودرو

نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاعات مربوط به واردات خودروهای لوکس به کشور را نادرست دانست و تأکید کرد: کالاهایی همچون برنج و شکر در مقایسه با دوره‌های گذشته کمتر وارد کشور می‌شوند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، محمد‌رضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت برای پاسخگویی به سوالات ملی سید‌ ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان مبنی بر اینکه «چرا شرکت بازرگانی دولتی ایران بدون توجه به ذخایر استراتژیک کشور و نیازهای آینده اقدام به عرضه بیش از اندازه برخی اقلام اساسی زیر قیمت بازار می‌کند؟ علت این اقدام دور از تدبیر این شرکت چیست؟» و زهرا طبیب‌زاده نماینده تهران مبنی بر اینکه «چرا به این حجم از واردات بی‌رویه برنج و خودروی سواری لوکس در سال جاری اجازه ورود داده شده است» در جلسه علنی امروز سه‌شنبه پارلمان حضور یافت. نعمت‌زاده در ابتدای اظهارات خود با اشاره به بخشی از سوالات مذکور که به واردات بی‌رویه کالاهای اساسی اختصاص داشت، گفت: پیرامون شکر که در این سال‌ها مباحثی پیرامون آن مطرح شده باید بگویم که در سال ۹۱ تعرفه آن را حفظ کرده‌اند.

وی اضافه کرد: در سال ۹۱ تعرفه شکر از ۱۱۰ درصد به صفر تبدیل شد و همین به عاملی برای واردات بی‌رویه تبدیل شد، البته این ماجرا تا ابتدای سال ۹۲ ادامه داشت، اما ما زمانی که در دولت جدید دیدیم موجودی شکر فراوان است، بنده دستور دادم که شرکت بازرگانی دولتی دیگر وارداتی انجام ندهد و آنها نیز دیگر شکر وارد کشور نکردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت شکر‌های موجود را از واردات سال‌های گذشته دانست و تصریح کرد: در بحث برنج نیز مباحثی در این سوالات مطرح شد که پیرامون آن نیز باید تاکید کنم که ما امسال واردات برنج را کاهش دادیم.

نعمت‌زاده با اشاره به اینکه از لحاظ ارزش واردات برنج حدود ۴۷ درصد کاهش یافته است، گفت: مباحث مطرح شده از سوی من نشان می‌دهد برخلاف بحث‌های مطرح که می‌گویند برنج و شکر به صورت گسترده وارد کشور شده چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی ادامه داد: از حدود سه ماه پیش که تولید شکر داخلی دنبال می‌شد من گفتم حتی شکر‌های موجود وارداتی نیز عرضه نشود تا تولید‌کنندگان داخلی محصولات خود را به مردم ارائه کنند؛ با توجه به این رویکرد‌ها می‌توانم تأکید کنم که اطلاعات ارائه شده غلط است. وزیر صنعت، معدن و تجارت بخش بعدی سخنان خود را به واردات خودروهای لوکس که در سوال نمایندگان بدان‌ها اشاره شده اختصاص داد و گفت: در سال ۸۹، ۴۳ هزار خودرو وارد شده که ۲۳ هزار آن بالای ۲۵۰۰ سی‌سی بودند، در سال ۹۰ نیز ۱۸ هزار دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی وارد کشور شد، در سال ۹۱، ۴۵ هزار خودرو وارد کشور شده که از این تعداد ۱۶ هزار دستگاه بالای ۲۵۰۰ سی‌ سی هستند، اما این ارقام در سال ۹۲ کاهش پیدا کرد و به رقم ۴ هزار خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی رسید.

نعمت‌زاده ادامه داد: در ۸ ماه امسال که خانم طبیب‌زاده می‌گویند ۴۰ هزار کالای لوکس وارد کشور شده، باید اعلام کنند که از این ارقام فقط ۱۳۳ دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی وارد کشور شده که نصف آن برای سفارتخانه‌هاست و برخی دیگر نیز با مجوز‌های خاص مربوط به دوره گذشته وارد کشور شده‌اند.

وی همچنین اطلاعات دیگری برای اثبات کاهش واردات خودرو ارائه کرد و گفت: همان طور که پیشتر نیز گفتم در سال جاری فقط ۱۳۳ دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی وارد کشور شده که این رقم قابل مقایسه با ارقام ۲۰ یا ۳۰ هزاری سال‌های گذشته نیست. وزیر صنعت، معدن و تجارت در همین زمینه تصریح کرد: خانم طبیب‌زاده گفت نصف ماشین‌های تولیدی فلان شرکت که من اسمش را نمی‌برم وارد ایران شده، در حالی که شما با مراجعه به سایت همان شرکت می‌توانید ببینید که در سال‌ ۲۰۱۳ همان شرکت حدود ۱۶۵ هزار خودرو بالای ۲۵۰۰ سی‌سی تولید کرده که در همان سال فقط ۶ دستگاه به ایران وارد شده است.

نعمت‌زاده خطاب به نمایندگان سوال‌کننده گفت که بر اساس اطلاعات صحیح مباحث را مطرح کنند و به اطلاعات غلط مراجعه نکنند.

نعمت‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که اطلاعاتی که توسط نمایندگان سوال‌کننده مطرح می‌شود نادرست است و در بیان مثالی برای تأیید اظهارات خود گفت: خانم طبیب‌زاده می‌گویند نصف خودروهای فلان شرکت وارد کشور شده در حالی که طبق اطلاعات من فقط ۶ دستگاه وارد ایران شده است.

وی اضافه کرد: پیرامون شکر هم اغلب سفارشات مربوط به دوره‌های گذشته است، در این زمینه ما نه به سازمان بازرگانی دولتی اجازه واردات دادیم و نه موجودی را توزیع کردیم؛ البته در همین زمینه از یک طرف می‌گویند چرا ارزان فروختید و از یک طرف می‌گویند برخی از مردم مستضعف هستند و ما نمی‌دانیم باید چه بکنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اظهارات نمایندگان سوال‌کننده که برخی از آمار ارائه شده را دروغ خوانده بودند تصریح کرد: من عذرخواهی می‌کنم اما دروغ را کسی می‌گوید که آمار مستند ندارد، آمار ما مستند است و طبق اسنادی که بنده در دست دارم این شکرها طی ۵ مزایده به فروش رسیده است.

نعمت‌زاده اضافه کرد: در دوره‌های گذشته واردات بی‌رویه صورت گرفت و همین کمر کارخانجات قند و شکر را شکست اما اکنون ما میزان واردات را کاهش دادیم.

وی همچنین به برخی از مصوبات دولت برای کاهش واردات اشاره کرد و گفت: این ابلاغ‌ها همان‌هایی است که دولت و وزارت صنعت انجام داده پس برای رضای خدا آمار درست ارائه کنید.

نعمت‌زاده بخش بعدی سخنان خود را به خودروهای لوکس اختصاص داد و گفت: سال گذشته یکبار در شهریورماه واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع کردیم مگر برای خودروهایی که در گمرک بود و برای آنها نیز ساز و کاری معین شد، در سال جدید هم واردات کالاهای لوکس و به تعبیر شما خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع کردیم که برخی گفتند این اقدام غیرقانونی است اما دولت به منافع ملی فکر می‌کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به برخی مجوز‌ها برای ایثارگران بالای ۷۰ درصد برای واردات خودرو اشاره کرد و افزود: برخی دلالان این مجوزها را از ایثارگران گرفته و خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی وارد کردند که ما برای جلوگیری از این موضوع مصوبه‌ای داشتیم، حدود یک ماه پیش در کمیسیون امنیت ملی مجلس از من سوال شد که چرا ایثارگران را محدود کرده‌ام در حالی که ما برای جلوگیری از واردات خودروهای لوکس این اقدام را انجام دادیم.

نعمت‌زاده ادامه داد: در ۳۰/۵/۹۲ یعنی در دولت قبل ۱۰۰۰ دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی‌سی مجوز واردات گرفت، این واردات از سوی دولت وقت به سازمان تامین اجتماعی داده شد و مشخص نیست قرار بود با این خودروها چه کنند.

وی با بیان اینکه آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت صد در صد درست است خاطرنشان کرد: ما اگر اشتباهی در آمار داشته باشیم آن را اصلاح می‌کنیم اما اطلاعات ما درست است و اطلاعات دوستان در این زمینه صحیح نیست و شاید از برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها در آمده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به افزایش واردات گندم نیز اشاره کرد و گفت: از بین کالاهای استراتژیک فقط واردات گندم افزوده شده که این اقدام نیز به دلیل مذاکرات و برخی موضوعات دیگر صورت گرفت. طی آن اقدام ذخیره استراتژیکی گندم کشور دو برابر شد البته برای تحقق این موضوع خرید داخلی نیز افزایش یافت.

نعمت‌زاده با بیان اینکه دولت، وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی به مسائل ملی و تولید داخلی توجه ویژه دارند خاطرنشان کرد: اقدامات انجام شده در راستای اقتصاد مقاومتی است، با شعار دادن نمی‌توان کشور را اداره کرد پس بهتر است به کمک هم آمده و کشور را آباد کنیم.

نظر شما