شناسهٔ خبر: 78676 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ

دکتر لاریجانی در نطق پیش از دستور:

قیام هنرمندانه ملت در ۹ دی توطئه‌های داخلی و خارجی را نقش بر آب کرد

لاریجانی رئیس مجلس با اشاره به فرا رسیدن روز ۹ دی گفت: قیام هنرمندانه ملت ایران در ۹ دی طراحی دشمن را نقش بر آب کرد اما قیام ۹ دی درس‌های گرانقدر برای امروز و آینده ایران دارد.

به گزارش نماینده دکتر علی لاریجانی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه ‌(۹ دی) مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور، گفت: روز ۹ دی که به حق آن را ایام الله نامیده‌اند را گرامی می‌داریم، رهبر معظم انقلاب فرمودند راهپیمایی ۹ دی تجلی قدرت خدا و حرکت ماندگاری در تاریخ انقلاب است و به حق چنین بود زیرا بعد از توطئه داخلی و خارجی عنایت الهی بر اراده ملت تجلی یافت و در قیام ۹ دی فتنه سال ۸۸ خاتمه پیدا کر د.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: در طول تاریخ انقلاب حرکت انقلابی امت اسلامی همیشه در بزنگاه سرنوشت ساز بوده است این حرکت جوشان ملت بود که انقلاب اسلامی را به وجود آورد و با پیوستن ملت بزرگ ایران در جنگ بود که سرنوشت جنگ عوض شد، این قیام ملت بود که ۲۳ تیر قائله ۱۸ تیر را ختم کرد، و این بار قیام هنرمندانه ملت ایران در ۹ دی طراحی دشمن را نقش بر آب کرد اما قیام ۹ دی درس‌های گرانقدر برای امروز و آینده ایران دارد.

وی افزود: رهبر معظم در تحلیل انقلاب اسلامی و فتنه ۸۸ بحث‌های مهمی دارند، ‌ایشان در این رابطه می‌فرمایند: دشمنان ما تصور می‌کردند که با رحلت امام آغاز فروپاشی این نظام مقدس کلید زده خواهد شد. آن ها خیال می‌کردند امام که رفت به تدریج شعله انقلاب خاموش خواهد شد. بعد مراسم تشییع جنازه امام و آن احساسات عظیم مردم و آن حرکت عظیم مردم در حمایت از کاری که خبرگان کردند آن‌ها را مایوس کرد. بعد از این موضوع دشمنان یک برنامه‌ریزی ده ساله کردند البته این تحلیل من است و این مطالب به معنای اطلاع نیست، تحلیلی است که قرائن برای ما اثبات می‌کند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: از طرف دیگر ده سال بعد دشمنان امیدوار بودند که این برنامه‌ریزی‌ها نتیجه بدهد و در سال ۷۸ آن حوادث پیش آمد و آن کسی که آن حوادث را خنثی کرد مردم بودند به طوری که روز ۲۳ تیرماه ۷۸ مردم در خیابان‌ها آمدند و توطئه دشمن را که سال ها برای آن برنامه‌ریزی کرده بود در یک روز باطل کردند. آن روز گذشت و موج دوم باز یک برنامه ده ساله بود تا سال ۸۸ به نظر دشمنان فرصتی به دست آمد و به خیال خودشان زمینه را آماده کرده بودند البته مردم هم مطالباتی داشتند، ملتی که وابسته و وفادار به نظام هستند و دشمنان فکر کردند که از این مطالبات می‌توانند استفاده کنند لذا آن قضایای سال ۸۸ به وجود آمد.

وی ادامه داد: در آن روزها دو سه ماه تهران را متلاطم کردند، البته فقط تهران را. دو سه ماه توانستند دل‌ها و ذهن‌ها را به خودشان مشغول کنند که اینجا هم مردم به میدان آمدند، بعد از آن که باطن‌ها ظاهر شد و در روز قدس مردم دیدند که آن‌ها حرف دلشان چیست،‌ همچنین مردم در روز عاشورا فهمیدند که آن‌ها عمق خواسته‌هایشان تا کجاست، از این رو مردم عزیز ما به میدان آمدند و حماسه ۹ دی را رقم زدند.

 

مردم با هنر خود در ۹ دی قائله فتنه ۸۸ را ختم کردند

رئیس مجلس افزود: نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور میلیون‌ها نفر در روز ۹ دی و بلافاصله در ۲۲ بهمن به میدان‌ها آمدند و قائله فتنه ۸۸ را ختم کردند که این هنر مردم است،‌ از طرف دیگر این سوال پیش می‌آید که آیا امروز با تهدیدی مواجه هستیم و این تهدید از چه نوع است که باید مراقبت کنیم.

دکتر لاریجانی ادامه داد: شرایط امروز ایران از لحاظ امنیتی متفاوت از دهه‌های قبل و حتی ۵ سال گذشته است زیرا جمهوری اسلامی نظامی است که ساختار مردم سالار داشته، از این رو از پیوندهای قوی مردمی برخوردار است. به همین دلیل ملت در مقابل دسایس گوناگون نظیر ۱۸ تیر و فتنه ۸۸ با حضور میلیونی خود در ۲۳ تیر و ۹ دی تعلق خاطر خود را به نظام نشان دادند، البته این امر برای برخی رهبران ناقص العقل غربی حاوی پیامی بود که با این گونه ماجراجویی‌ها و دغل کاری نمی توانند با نظامی مستحکم دست به گریبان شوند.

 

ضرورت روشن بینی در تحلیل دقیق مسائل داخلی و خارجی

دکتر لاریجانی ادامه داد: در کوران حوادث سال ۸۸ یکی از مسئولان غربی گفته بود به نظرم شرایط فعلی لحظه‌ای بسیار مهم در ایران است، منازعه شدیدی در ایران در جریان بوده و همچنین یک اختلاف جدی و عمیق در داخل رژیم در حال وقوع است که نشان می دهد آنها روی اختلافات داخلی کشور چقدر حساب باز کرده اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با تأکید بر اینکه باید این مسأله مورد توجه دوستداران انقلاب باشد، عنوان کرد: اما بعد از ۹ دی تلقی آنها عوض شد که تحریک داخلی آنها ملت را هوشیار تر و از اقدامات آنها عصبانی کرده است لذا سیاست خود را فشار بیشتر اقتصادی قرار دادند گرچه این حوادث آبدیدگی روحی برای ملت نستوه ایران به وجود آورد اما نمی توان از دسایس بیگانگان با روش های دیگر غافل شد لذا روشن بینی در تحلیل دقیق مسائل داخلی و خارجی ضرورت دارد.

وی در ادامه با بیان نکته دوم یکی از نقاط قوت انقلاب را ماهیت اسلامی آن دانست و افزود: این نقطه قوت در ویژگی برجسته دینی بودن مردمسالاری تجلی یافته است و تا جایی که این چراغ فروزان تفکر دینی نورافشانی کند، توطئه دشمن عقیم بوده و یا با فوریت خنثی شده است لذا بر اساس این اصل تقویت معرفت دینی همیشه عامل صیانت بخش از دستاوردهای ملت خواهد بود مخصوصا با فناوری‌های نوین ارتباطاتی که دسترسی به اطلاعات مختف زمینه را برای نوع دیگری از عملیات روانی دشمن فراهم می نماید، هرچه فرهنگ دینی فروزان تر باشد قدرت مقابله ملت فزون تر است.

 

عاشورا حادثه ۹ دی را به حوداث انقلاب نزدیک می‌کند

دکتر لاریجانی در ادامه خاطرنشان کرد: رهبر معظم در همین ایام فرمودند یکی از خصوصیات دیگری که در حادثه ۹ دی است که باز آن را کاملا به حوادث انقلاب نزدیک می کند مسأله عاشوراست یعنی در حوادث اول انقلاب هم محرم پیش آمد و امام(ره) آن نکته عظیم عجیب تاریخی را بیان کردند "ماهی که خون بر شمشیر پیروز است".

رئیس قوه مقننه در ادامه با اشاره به این مطلب که "پیروزی خون بر شمشیر" حرف کوچکی نیست، گفت: عادت کرده ایم این حرف ها را دائم تکرار می کنیم کانه عمقش گاهی از یادمان می رود، خون بر شمشیر پیروز می شود، مظلوم بر ظالم فائق می آید، کشته بر کشنده فائق می آید و این همان چیزی است که در عاشورا پیش آمد.

وی افزود: امام(ره) این را در محرم سال ۵۷ مطرح کردند در قضیه ۹ دی هم باز پای امام حسین(ع) و عاشورا در میان بود و اگر آن حرکات سخیف و در واقع گریه آور از سوی این گروه های ایضا سخیف در عاشورا پیش نمی آمد این حرکت عظیم و این تحرک عمومی مردم معلوم نبود به این شکل به وجود آید همچنین این بیان رهبری تعبیری از این شعر است: "مدعی خواست که از بیخ کند ریشه ما/ غافل از آنکه خدا هست در اندیشه ما".

 

بلوغ سیاسی در یک کشور مستلزم تعریف و پایبندی به مدلی برای حل و فصل مسائل اختلافی است

دکتر لاریجانی در ادامه تصریح کرد: نکته سوم بلوغ سیاسی در یک کشور چه در سطح رجال ملی و چه در سطح احزاب و گروه‌ها و مردم در این است که برای اداره کشور مدلی برای حل وفصل مسائل اختلافی و یا فرایندی برای حل موضوعات تعریف و به آن پایبند باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشورهایی که در طراحی این مدل ضعف داشته‌اند غالبا دچار بحران‌های سیاسی و هیجانی شده و یا دچار توقف در پیشرفت گردیده اند و در نتیجه راه برای ورود قدرت های بیرونی باز شده است و امروز شاهد چنین مشکلاتی در برخی کشورها هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه در اکثر کشورها قانون را فصل الخطاب دانسته اند، یادآور شد: البته ریسمان محکمی برای حل و فصل مسائل است ولی گاه در تفسیر و تبیین قانون آرا مختلف می گردد به همین دلیل غالبا مرجعی برای تشخیص و نظر نهایی در نظر می گیرند.

نظر شما