شناسهٔ خبر: 78619 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

نوبخت در نخستین همایش فراکسیون دفاع مقدس:

توصیه به وحدت در عرصه سیاسی در راستای ایستادگی مقابل شرق و غرب است

همایش فراکسیون دفاع مقدس سخنگوی دولت گفت: دفاع مقدس در اندیشه ایستادگی، مقابل تفکر کاپیتالیسم و سوسیالیسم شرق و غرب تجلی یافت.

به گزارش نماینده به نقل ازتسنیم، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نخستین همایش فراکسیون دفاع مقدس، گفت: مناسب می‌دانم دقتی در درجه تقدیس دفاع مقدس داشته باشم که این دفاع، مقبول و مطلوب همه ملت‌ها و فرهنگ‌هاست و شاید شکل دفاع متفاوت باشد، حتی کسانی که از صلح سخن می‌گویند به دفاع اعتقاد دارند، البته ممکن است آن را محدود بدانند.

وی افزود: این دفاع لزوما مقدس نیست. وجه تمایز دفاع ما با بسیاری از مدافعات، مقدس بودن و درجه تقدیس آن است و تاریخ ملت‌ها آکنده از منازعات و جنگ‌های خونین است و با نگاه قرآنی و زبان وحیانی این رخداد مستمر تاریخ از زمان هبوط آدم صورت گرفته است.

نوبخت با اشاره به آیاتی از سوره بقره اظهار داشت: از ابتدای این هبوط جمعی با جمعی دیگر عداوت داشتند و در طول تاریخ و صدر اسلام نیز قبایل اوس و خزرج که از یمن به یثرب آمدند سال‌ها درگیر جنگ بودند. در فاصله ۶ سال از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵، ۷۳ میلیون نفر کشته شدند و در فاصله ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۸، ۱۰ میلیون نفر در جنگ جهانی اول کشته شدند.

سخنگوی دولت ادامه داد: انگیزه‌ها در دفاع متفاوت است و اگر دفاع از آیین، ایده و مذهب باشد در درجه رفیع قداست قرار می‌گیرد و اگر همین دفاع مقدس را در نظر بگیرید میان کشورهای ایران و عراق مخاصمه‌ای در خصوص اروند پدید آمد و قرارداد الجزایر از سوی دولت عراق نادیده گرفته شد و این رژیم به ایران حمله کرد.

وی با بیان اینکه باید به فلسفه این تخاصم توجه کنیم، تصریح کرد: اگر اختلافات صرفا روی نوار مرزی باشد این یک بحث است، اما اگر اختلاف فراتر از این مباحث و به دلیل خودخواهی صدام برای تسلط بر منطقه باشد موضوع فرق می‌کند، اما باید بدانید مسئله عمیق‌تر از یک اختلاف مرزی بود. مسئله میان یک حاکم جبار و نادان با یک مرجع دانشمند و مقدس تقلید بود و این رخداد یک ریشه عمیق از زمان دو جنگ بزرگ جهانی اول و دوم که در آن بیش از ۸۳ میلیون نفر کشته شدند، داشت.

نوبخت اضافه کرد: در نیمه اول قرن بیستم یک صف‌آرایی اندیشه‌ای میان نازیسم و فاشیسم از یک سو با سوسیالیسم و کاپیتالیسم از طرف دیگر پدید آمد، در حالی که اینها با یکدیگر در تخاصم بودند، اما در یک اتفاق نادر با یکدیگر متحد شدند و در مقابل نازیسم و فاشیسم به پیروزی رسیدند. از ۱۹۴۵ میان این دو قدرت جنگ سرد برقرار شد و‌ آمریکا و شوروی به جان هم افتادند.

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه سوسیالیسم و کاپیتالیسم در هر رخدادی با یکدیگر در تقابل بودند، خاطرنشان کرد: اندیشه‌ای در این فضا مطرح شد که بدون توجه به شرق و غرب و با یک دین می‌شود یک نظام را اداره کرد و همه علیه این اندیشه قیام کردند.

وی افزود: اگر تصور کنید شهید مطهری و شهید مفتح با یک نقشه ساده به شهادت رسیدند این خیالی خام است، چرا که اسناد نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی کردند تا مغزهای این تفکر ترور شود و بعد زبان‌ها قطع شود، چرا که شهید مدنی و شهید دستغیب زبان انقلاب بودند و سپس تصمیم گرفتند تا دو دست انقلاب قطع شود، چرا که منافقین تاکید داشتند با ترور کردن بازاری‌های متدین و بسیجی‌ها باید سرانگشتان نظام قطع شود و عراق نیز پس از آن با ۱۱ لشکر مکانیزه به ایران حمله کرد.

نوبخت در ادامه گفت: وقتی سوسیالیست سقوط کرد فوکویاما اندیشه پایان تاریخ را طرح کرد، در حالی که در همین زمان یک خیل عظیمی از یک تفکر و اندیشه و مذهب دفاع مقدس را انجام دادند، چرا که از اسلام دفاع کردند، بنابراین ایستادگی در مقابل سوسیالیسم و کاپیتالیسم و دفاع از یک مذهب فقط دفاع از مرز اروندرود نبود.

سخنگوی دولت با اشاره به ابعاد مختلف دفاع یادآور شد: بخش عظیمی از دفاع در میدان جنگ تعین پیدا کرد، اما در حقیقت ما از اندیشه و مذهب و حقانیت دین در اداره کشور دفاع کردیم، بنابراین یکی از عوامل این دفاع از طریق نظامی بود و بخش دیگر ارزش‌های دینی و توجه به محتوای اسلام بوده است.

وی ابعاد مختلف دفاع مقدس در حوزه‌های مختلفی برشمرد و تصریح کرد: ما باید قدرت بازدارندگی داشته باشیم  و بودجه دفاعی لازم است، اما کافی نیست و زمانی کفایت می‌کند که ما جلوه‌های اسلام رحمانی را ترویج دهیم و فراکسیون دفاع مقدس به دنبال ابعاد دیگر دفاع نیز باید باشد.

نوبخت ادامه داد: در این ۳۵ سال انقلاب یک روز را به خاطر نمی‌آوریم که توطئه‌ای علیه ما صورت نگرفته باشد، بنابراین اگر لازم شد باید لباس نظامی پوشید و از کشور دفاع کرد، چنان که بسیاری از دوستان ما که در این جمع حضور دارند ۸ سال با لباس نظامی در دفاع مقدس حضور یافتند و در عرصه‌های دیگر هم با قلم به دفاع پرداختند.

سخنگوی دولت در پایان خاطرنشان کرد: پیامی که می‌توان به اعضای فراکسیون دفاع مقدس داد این است که باید در این مسیر استوار بود و در عرصه سیاسی نیز توصیه به وحدت در راستای مقابله با شرق و غرب است.

نظر شما