شناسهٔ خبر: 78579 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

به مناسبت حماسه ۹ دی

تمام آثار سینمایی و مستند که درباره فتنه ۸۸ ساخته شد

فتنه /1 تاکنون ۱۰ مستند در رابطه با فتنه سال ۸۸ و دو فیلم سینمایی در زمینه فتنه ساخته شده است.

به گزارش نماینده به نقل از خبرگزاری فارس، فتنه سال ۸۸ دارای زوایای متفاوتی است و یکی از این مقوله ها سینما و علی الخصوص عرصه مستند سازی در سینما است. در این میان فیلمسازان جوانی بررسی ابعاد و پیش آمدهای فتنه ۸۸ را دغدغه ذهنی خود قرار دادند و لنز دوربین خود را روی این موضوع زوم کردند.

* «خیابان شهادت» مستندی درباره حسین کبیری شهید مظلوم فتنه

یکی از مستندهایی که به حوادث فتنه ۸۸ پرواخته مستند «خیابان شهادت» اثری از محمد علی مردانی است که به شکلی متفاوت لنز دوربین خود را به سوی شهید حسین غلام کبیری یکی از شهدای فتنه ۸۸ چرخانده و لحظاتی سنگین از نحوه شهادت این شهید بزرگوار را در قالب مستند در آورده است.

علی مردانی کارگردان این مستند معتقد است که شهدای فتنه ۸۸ شهدای غریب و مظلومی واقع شده‌اند و رسانه‌های ما آنچنان که باید و شاید به این شهدای بزرگوار نپرداخته اند.

وی می‌گوید: متاسفانه در خارج از کشور و حتی کوره دهاط‌های ما ندا آقا سلطان را به خوبی می‌شناسند اما در کمال تاسف باید بگویم که به شهدای فتنه و علی الخصوص شهید حسین غلام کبیری پرداخته نشده است.

 

* «من مدیر جلسه‌ام» روایتی از دیدار نمایندگان نامزدهای انتخابات با رهبر انقلاب

البته مستندی دیگر نیز در این میان به چشم می‌خورد و نام این فیلم «من مدیر جلسه‌ام» هستم نام گرفته که به جلسه  نمایندگان نامزدهای انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری با رهبر معظم انقلاب است می‌پردازد.

سیدمقداد سیدصالحی کارگردان از انگیزه خود برای تولید این مستند به خبرنگار سینمایی فارس می‌گوید: چون این جلسه دارای اهمیت بالایی بود و بعد رسانه ای این جلسه مفعول مانده بود برای شفاف سازی تصمیم به تولید این مستند گرفتم.

 

* «نماز جمعه تاریخی» و سخنان تاریخی رهبر انقلاب

محمدتقی رحمتی نام فیملساز دیگری است که با نگاهی متفاوت تر نسبت به دیگر آثار این بار یک جوان ۲۰ ساله که برای اولین بار در انتخابات سال ۸۸ شرکت کرده است را دستمایه سوژه مستند «نماز جمعه تاریخی» قرار داده است.

وی در این باره به خبرنگار سینمایی فارس گفت:‌ علت اینکه این سوژه را انتخاب کردم این بود که این جوان ۲۰ ساله به تازگی در سال ۸۸ به بلوغ سیاسی رسیده بود و برای اولین بار در این انتخابات شرکت می کرد و برای اولین بار در نخستین نماز جمعه پس از برگزاری انتخابات ۲۴ خرداد ۸۸ شرکت می‌کند و مخالف شعار دادن از سوی نامزدهای انتخاباتی است.

 

* تقلب  در انتخابات از نگاه یک زوج

همچنین محمدرضا دهشیری که وی نیز از مستندسازان جوان کشورمان است در دو مستند «ایران سبز» و «دختر لر» به بررسی فتنه ۸۸ البته از زاویه ای متفاوت تر پرداخته است.

او در مستند ۴۳ دقیقه‌ای «ایران سبز» که در جشنواره فیلم مردمی عمار هم حضور داشت به بررسی موضوع تقلب در انتخابات سال ۸۸ از طریق دو زوج جوان مستند ساز که به مناطق دور افتاده سفر میکنند و با طرح این پرسش به شفاف سازی بحث تقلب در انتخابات می‌پردازند، پرداخته است.

دهشیری در سوژه ای دیگر لنز ۳۵ میلیمتری دوربین خود را به سمت ادعاهای موسوی و رهنورد در مورد دلایل آن ها برای وجود تقلب در انتخابات چرخانده و قصد شفاف سازی این ادعای واهی را در پی گرفته است.

 

* «لکه» ‌ای که بر دامن مدیران سیاسی نشست

بنابراین گزارش، در میان این مستندها یک فیلم داستانی نیمه بلند به نام «لکه» نیز به چشم می‌خورد که توانست در چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار فانوس بلورین بهترین فیلم داستانی نیمه بلند را به خود اختصاص دهد.

البته این مستند پس از درخشش در جشنواره عمار و دیگر جشنواره ها در برخی دانشگاه ها با ممانعت مسئولین مربوطه نتوانست به نمایش در بیاید که یکی از علت های این ممانعت می‌تواند بیان صریح، شفاف و نقد فتنه ۸۸ و تکیه برخی مسئولین حامی فتنه بر مسند ریاست برخی ارگان‌ها باشد.

به هر حال محمد باقر مفیدی کیا فیملساز جوان کشورمان در این فیلم سعی کرده روشنگری که یکی از مهم ترین انگیزه های تولید اثر هنری بخصوص در حیطه هنرهای نمایشی و تصویری است  را جامه عمل بپوشاند.

مفیدی کیا در این رابطه به خبرنگار سینمایی فارس می‌گوید: فیلم «لکه» تلاش مختصری بود برای تبیین پیچیدگی ها و تاریک و روشنی های منش سیاسی افراد در دوره های مختلف و سازندگان لکه تلاش داشتند ناگفته های بخش مهمی از تاریخ ایران را طوری به تصویر بکشند که چراغ راه آینده باشد و در رشد سیاسی جامعه و ارتقاء قدرت تحلیل منش و رفتار سیاسیون موثر جلوه کند.

 

* «دیدار در تاریکی» و حضور بهائیت در فتنه

براساس این گزارش، ایمان گودرزی نام دیگری مستندساز جوانی است که در مستند «دیدار در تاریکی» سعی کرده حضور بهائیت در فتنه و  حمایت این فرقه ضاله  ازسران فتنه را در قاب مستند به تصویر بکشد.

بر همین اساس مهدی نقویان که از فیملسازان جوان سینما کشورمان است نیز بررسی مسائل انتخابات سال ۸۸ توسط شورای نگهبان و  تاریخچه انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری از شروع فعالیت نامزدها تا روز رای گیری را دستمایه تولید دو  مستند بلند تحت عنوان «انتخابات دهم» و «نگهبان آرا»  قرار داده و با نگاهی جالب به این موضوع پرداخته است.

نقویان درباره انگیزه خود برای تولید این دو مستند میگوید: سال ۸۸ همه ارگانها بیشتر درگیر اغتشاشات بودند و بیشتر به حادثه ای که کف خیابان اتفاق می افتاد جلب شده بود و رسانه های غرب روی این موضوع خیلی کار می‌کنند و هر کسی با زاویه دید شخصی خود به موضوع فتنه نگاه می‌کند به همین علت حدس می‌زدم پس از گذشت چند سال واقعیات فتنه را فراموش کنیم و من صرفا این مستند را برای ثبت در تاریخ ساختم که موسسه روایت فتح نیز از این مستند حمایت خوبی انجام داد.

البته نقویان جز عرصه تولید مستند و فیلم، نماهنگی را نیز تحت عنوان «گرم‌ترین روز زمستان»  با موضوع حضور مردم در یوم الله ۹ دی ساخته است.

 

* «تقلب واقعی» کدام بود

بر همین اساس، مهدی خالقی دیگر مستند ساز جوان کشورمان نیز در سوژه ای بکر روایتی از رای مردم مناطق محروم استان کرمان در انتخابات ۸۸ را در قالب مستندی ۳۰ دقیقه ای به تصویر کشیده است.

سیدمحمد محمدی سرشت و محمودرضا فرقانی نیز به صورت مشترک در یک مستند ۲۴ دقیقه ای به بیان اتهام فتنه گران به روستائیان در پی شکست  در انتخابات سال ۸۸ پرداخته اند.

همچنین نادر طالب زاده که نامی آشنا در عرصه فیلمسازی و فیلم‌شناسی به شمار می آید در آخرین مستند خود تحت عنوان «تقلب واقعی» به اتفاقات پس از انتخابات ایران پرداخته است و شبکه Press Tv نیز این مستند را چندین بار در کنداکتور پخش خود قرار داده و آن را روی‌ آنتن برده است.

 

* «یزدان تفنگ ندارد» از نگاه یک دانشجو

اما این پایان کار برای مستندسازان و شفاف سازی هر چه بیشتر ادعای باطل تقلب در انتخابات ۸۸ نبود و حسین شمقدری فرزند جواد شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی کشور نیز حوادث این واقعه را دستمایه تولید یک مستند بلند قرار داد و «یزدان تفنگ ندارد» را در قالب مستندی ۷۰ دقیقه ای به تصویر کشیده است.

اما آنچه که در داستان این مستند به چشم میخورد از این قرار است که پس از برگزاری انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری، طه رضا دانشجوی دانشگاه صنعتی شریف و برنده مدال نقره المپیاد فیزیک  نگاهی تازه به اعتراضات مردمی و حوادث پس از آن می اندازد و از اتفاقی که در ۲۵ خرداد، یعنی سه روز پس از انتخابات در جلوی میله های دانشگاه شریف رخ میدهد، شروع می‌کند.

دو اثر سینمایی در مقابله با فتنه

اما ماجرای فتنه ۸۸ و ورود مستندسازان وفیلمسازان در این عرصه مهم به اینجا ختم نشد و کارگردانان متعهدی نظیر ابوالقاسم طالبی با فیلم سینمایی «قلاده های طلا»، ‌حامد کلاهداری با فیلم سینمایی «پایان نامه» و ... به بیان جزئیات فتنه ۸۸ در قالب سینما پرداختند.

نظر شما