شناسهٔ خبر: 78393 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

سرمقاله رسالت:

اسطوره تقوا و سياست

نماینده/محمود فرشیدی: توصيف مردان خدا بازبان قاصر قلم و در ظرف محدود انديشه توصيف كننده، همان حديث بحروكوزه است. اما لااقل مي توان به قدرتشنگي از آب دريا چشيد و اين نوشتار با همين توجيه، كوششي است در بيان جلوه هاي حضور يكي از " عبادالرحمن" دوران ما يعني مرحوم استاد سيد اكبر پرورش.

 

مقام معظم رهبري در پيامي ايشان را ياور صديق انقلاب ناميدند كه لهجه صادق، دل با اخلاص و خلق نيك خويش را در راه ترويج و تحكيم انقلاب و نظام اسلامي صرف كرد و حضرت آيت الله مكارم شيرازي به درخشش آقاي پرورش در مجلس خبرگان قانون اساسي، اشاره كرده اند.

حضرت آيت الله جوادي آملي هم ياد آور شده اند كه ايشان در عمر پر فضيلت خود به مردم و نظام خدمت كرد. حضرت آيت الله نوري همداني حسن اخلاق و اخلاص آقاي پرورش را ياد آور شده اندو حضرت آيت الله سبحاني اظهار داشته اند كه مراسم تشييع استاد پرورش، همانند تشييع يك مرجع تقليد بزرگ برگزار شد. مرحوم آيت الله مهدوي كني هم بيان كرده بودند كه: من واقعا به مرحوم پرورش غبطه مي خورم. بي ترديد جمع بندي مجموعه سجاياي استاد پرورش چنانكه در ابتدا اشاره شد، ممكن نيست اما شايد كلام يكي از دوستان ايشان تا حدودي در اين زمينه راهگشا باشدكه چهار ويژگي برجسته ايشان را چنين برشمرد:

۱- آقاي پرورش دين اسلام را بر اساس تفسير اهل بيت خوب فهميده بود.

۲- ايشان به دينش درست و كامل عمل مي كرد و مرد اغتنام فرصت ها بود.

۳- ايشان دينش را خوب معرفي و از دينش به بهترين شكل دفاع و آن را تبليغ مي كرد.

۴- ايشان با تمام توان براي اقامه دين قيام كرد و كوشش نمود.

اما در ارتباط با فهم دين هر كس با استاد پرورش مجالستي مي يافت، اين واقعيت را درك مي كرد كه ايشان با فرهنگ قرآن و معارف اسلامي زندگي مي كند و اين فرهنگ در سبك زندگي و كلام او تجلي داشت، چندان كه در مواجهه با مسائل زندگي از جزئي ترين آنها تا مهمترين مسائل اجتماع، با تلاوت آيه‌اي يا قرائت و تفسير حديثي وظيفه را روشن مي ساخت، آن‌گاه كه دامنه غوغا سالاري برخي نشريات و بعضي جوسازيها در جامعه شدت مي گرفت با تلاوت آيه ۶۰ سوره احزاب، ضرورت برخورد با غوغاسالاران را ياد آور مي شد و هرگاه موج تفرقه و اختلافات در كشور پديدار مي‌شد اين فرمايش مولا علي(ع) را تذكر مي داد كه

"عرّجوا عن طريق المنافره" از راه كشمكش دوري گزينيد.

و زماني كه شايع شد برخي دولتمداران به سحر و جن متوسل شده اند
آيه ۱۲۸ سوره انعام را تلاوت مي كرد كه خداوند در پاسخ به اين‌گونه انسانها مي فرمايد جايگاه شما آتش دوزخ است.

اما رمز اينكه به دينش درست و كامل عمل مي كرد آن بود كه به مراتبي از يقين رسيده بود و قلبي حاضر داشت و نه تنها روزانه كه هر لحظه حساب و كتاب عمل خويش را داشت و خاطرات فراواني كه در اين زمينه از ايشان نقل مي‌شود شاهد اين قلب سليم و بيدار دلي و ارتباط تنگاتنگ وي با خداوند تبارك و تعالي است.

اما رمز اين فضيلت كه از دين خوب دفاع مي كرد علاوه بر استعدادهاي فكري و ادبي و سخنوري برجسته آن بود كه استاد ما با تمسك به يامن اظهر الجميل مي كوشيد با زيباترين شيوه ها از اسلام دفاع كند و علاوه بر آن با بهره گيري از آيه " كل يوم هوفي شان" دائما در جستجوي خلاقيت و نوآوري بود و از
قالب هاي تكراري پرهيز داشت.

و بالاخره در ارتباط با تلاش استاد پرورش براي اقامه دين نكته مهم بصيرت ايشان بود كه ريشه در شناخت عميق و باور قلبي ايشان داشت چندان كه چه در دوران امام (ره) و چه در دوران حضرت آيت الله خامنه اي عاشقانه از ولايت دفاع مي كرد. درمجلس خبرگان قانون اساسي او بود كه به شبهه افكنان درباره اصل ولايت فقيه، با كلام آتشين و منطقي خويش پاسخ داد در فتنه بني صدر و منافقين، ايشان از پيشگاماني بود كه افكار بني صدر را از بعد سياسي و ديني تجزيه و تحليل مي كرد، در فتنه سيد مهدي هاشمي ايشان اگر نگوييم نخستين شخصيت، بي ترديد از نخستين شخصيت هايي بود كه خطر اين فتنه را گوشزد
مي كرد تا آنكه مدتها بعد حقايق آشكار گشت. در ماجراي فتنه ۸۸ نيز با آنكه اين اواخر بيماري ايشان شدت يافته بود اما همچنان در مسير تقويت نظام و دفاع از ولايت فقيه و مقابله با فتنه گران گام برداشت و آخرين ديدار صميمانه ايشان با مقام معظم رهبري شاهدي بر اين ثبات قدم است.

مردم اصفهان كه با توجه به پيشينه تاريخي و الفت ديرينشان با اسلام و فرهنگ اسلامي، همواره دردفاع از نظام اسلامي، برجسته ترين حضور و نقش را ايفا كرده اند، روز پنج شنبه گذشته در كنار زيارتگاه شهدا و بر مزار استاد پرورش گرد آمدند و يكمين سالگرد درگذشت اين شخصيت ماندگار و اسطوره تقوا و سياست را باشكوه هر چه تمام تر برگزار كردند اما اگر استاد ما در دوران حيات خويش، خود را قطره اي مي ديد و چه بسا به مراتبي از مقام فناء في الله رسيده بود و به همين دليل از هرچه نام و نشان پرهيز داشت، اينك بر تمامي دولتمردان و مسئولان و اصحاب رسانه، خصوصا رسانه ملي فرض است كه از استاد پرورش، به عنوان يكي از شخصيت هاي تاثير گذار در پيروزي و استمرار انقلاب اسلامي در عرصه ملي تجليل به عمل آورند و براي آشنايي نسل جوان كشور با سيره آن بزرگوار اداي وظيفه نمايند و مردم اصفهان را در اين راه تنها نگذارند.

نظر شما