شناسهٔ خبر: 78158 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

قیمت طلا به ۱۱۸۲ دلار در هر اونس رسید/ قیمت جهانی نفت کاهش یافت

نفت و طلا قیمت نفت در معاملات امروز بازار جهانی نسبت به نقطه اوج خود در معاملات روز گذشته حدود ۲.۵ دلار کاهش یافت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز در برابر ۶۰ دلار و ۳۵ سنت معامله شد.

به گزارش نماینده به نقل از رویترز، قیمت نفت در ساعات اولیه امروز به دلیل پیش بینی آمارهای قوی از اقتصاد آمریکا که قرار است اواخر امروز منتشر شود افزایش یافت، اما سپس با کاهش همراه بود.

قیمت نفت خام آمریکا امروز ابتدا بیش از یک دلار افزایش یافت و به ۵۶ دلار و ۸۵ سنت رسید، اما در ادامه معاملات، بخشی از افزایش قیمت خود را از دست داد.

در حال حاضر هر بشکه نفت سبک آمریکا در برابر ۵۵ دلار و ۷۰ سنت معامله می شود که بر این اساس قیمت این نفت نسبت به روز گذشته ۴۴ سنت افزایش داشته است. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز با افزایش ۲۴ سنتی نسبت به روز گذشته به ۶۰ دلار و ۳۵ سنت رسیده است.

تحلیلگران گفتند، پیش بینی انتشار آمارهای قوی از اقتصاد آمریکا در اواخر امروز موجب افزایش قیمت ها شده است. به دلیل تعطیلی بازار ژاپن، بازارهای آسیایی امروز شاهد حجم کمی از معاملات بود.

موسسه فیلیپ فیچرز در سنگاپور امروز با انتشار گزارشی اعلام کرد: «تمرکز بازار امروز بر آمارهای مربوط به سفارش کالاهای بادوام و تولید ناخالص داخلی آمریکاست. میزان بالای سفارش کالاهای بادوام نشان دهنده تقویت بخش تولید است و این یعنی استفاده صنعتی بیشتر از نفت خام. با تقویت اقتصاد آمریکا، ما انتظار داریم قیمت ها مساعد شوند.»

افزایش قیمت ها در روز سه شنبه در حالی بود که روز دوشنبه بازار پر نوسان بود و قیمت نفت برنت ابتدا به دلیل عملکرد قوی بازارهای بین المللی به حدود ۶۳ دلار رسید، اما پس از اعلام وزیر نفت عربستان مبنی بر عدم کاهش تولید به هیچ قیمتی، قیمت به اندکی بالاتر از ۶۰ دلار افت کرد.

مریل لینچ بانک آمریکا نیز در تحقیقی اعلام کرد: «در حالی که حجم ذخایر نفتی به شدت در حال افزایش است، قیمت نفت برنت و نفت خام آمریکا ممکن است در طی ۶ ماه آینده به ترتیب به زیر ۶۰ و ۵۰ دلار برسد.»

در ادامه این تحقیق آمده است: «هرچه قیمت نفت با سرعت بیشتری سقوط کند، آسیب بیشتری به صنعت جهانی نفت وارد خواهد شد. البته قیمت نفت ممکن است تا انتهای سال ۲۰۱۵، به میزان قابل توجهی ترمیم شود.

همچنین، در حالی که ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهای بورس، پس از افزایش های اخیر، کاهش یافته است، قیمت طلا روز سه شنبه افزایش یافت و از پایین ترین رقم ۳ هفته اخیر که در جلسه قبل به ثبت رسیده بود فاصله گرفت.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۴ دلار افزایش به ۱۱۸۲ دلار رسید. قیمت فلز زرد در جلسه قبل حدود ۲ درصد کاهش یافته و در مقطعی به ۱۱۷۰ دلار و ۱۷ سنت رسید که پایین ترین رقم از اول دسامبر تاکنون بود.

به دلیل تعطیلات پیش روی کریسمس حجم معاملات در بازار طلا کم بود. بازارهای ژاپن نیز روز سه شنبه تعطیل بود.

آلکس تورندیکه، تحلیلگر بازار طلا در این باره گفت: «حجم معاملات در بازار طلا همچنان پایین خواهد بود، بنابراین ما انتظار داریم که بازار در دوره تعطیلات پایان سال در همین سطح باقی بماند، اما به دلیل کم بودن نقدینگی، نوسانات شدید در دیگر بازارها نظیر دلار و نفت خام می تواند حرکت بازار را تشدید کند.»

تجار به دقت در حال رصد کردن تحولات بازار بورس و بازار نفت هستند.

رشد شاخص ها در بازار بورس و افزایش ارزش دلار می تواند موجب کاهش تقاضا برای طلا شود. کاهش قیمت نفت نیز قیمت طلا را کاهش می دهد.

ارزش شاخص ها و دلار آمریکا امروز به دلیل برداشت سود، بخشی از افزایش های جلسه قبل را از دست دادند.

بازار فیزیکی طلا نیز شاهد افزایش نسبی تقاضا بود.

نظر شما