شناسهٔ خبر: 78139 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد؛

استراتژی جدید اصولگرایان در انتخابات مجلس/ پیش نیاز همگرایی در دوره جدید چیست؟

همایش اصولگرایان "مشق وحدت، آسیب شناسی دقیق در جرگه اصولگرایی است اگر این آسیب شناسی به صورت دقیق اعمال شود اصولگرایان می توانند سازوکار نهایی، همگرایی و وحدت را اعلام کنند در غیر این صورت هر یک از احزاب می خواهند با سرعت در اتوبان رقابت های انتخاباتی حرکت کنند".

گروه سیاسی نماینده - پس از انتخابات ریاست جمهوری، احزاب و کنشگران سیاسی اصولگرا آسیب شناسی جریان متبوع خود را در دستور کار قرار دادند تا از این طریق بتوانند در انتخابات مجلس با آهنگ وحدت وارد عرصه شوند. در همین راستا حجت الاسلام سیدرضا تقوی با تائید و موافقت مرحوم آیت الله محمدرضا مهدوی کنی دبیرکل فقید جامعه روحانیت مبارز، چراغ جلسات همگرایی اصولگرایان را روشن کرد، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی هم به دبیرکلی علیرضا زاکانی در حال بررسی مدل وحدت پایدار اصولگرایان است، جمعیت ایثارگران انقلاب نیز این روزها در حال برنامه ریزی و تدارک برای برگزاری کنگره خود است.

به گفته لطف الله فروزنده قائم مقام جمعیت ایثارگران، در کنگره جمعیت متبوعش که ۱۱ دی ماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی (سرچشمه) برگزار می شود ارزیابی عملکرد جمعیت ایثارگران و برنامه‌های آینده جمعیت، وحدت اصولگرایان و سازوکارهایی که باید در این زمینه به کار گرفته شود بررسی خواهد شد.

حزب موتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری هم ضمن بررسی آسیب شناسی اصولگرایان در انتخابات گذشته از برگزاری نشست همگرایی اصولگرایان دفاع می کند و برخی از اعضای شاخص این حزب همچون محمد نبی حبیبی و حمید رضا ترقی دعوت حجت الاسلام تقوی را پذیرا شدند و در این جلسات دو هفتگی شرکت می کنند.

حمید رضا ترقی یکی از اعضای شورای مرکزی حزب موتلفه درباره جلسات "آسیب شناسی اصولگرایی" گفت: "راهکارهای وحدت و انسجام میان اصولگرایان و آسیب شناسی آن‌ها در جبهه پیروان مورد بررسی قرار گرفت. همه تشکل‌ها و گروه‌های سیاسی اصولگرا چنین تحلیل‌هایی را در قالب کمیته‌هایی، تهیه، گردآوری و آسیب شناسی کرده‌اند، اما رسانه ای نشده است. "

او ادامه داد: "آسیب شناسی جریان اصولگرایی در منشور ۳۸ بندی تنظیم شده است که محسن کوهکن از اعضای "جبهه پیروان امام و رهبری " مسئول تنظیم آن بود و ونتیجه آن را در نشست سراسری جبهه پیروان اعلام کردیم اما تصمیم گرفته شد رسانه ای نشود. "

**(مصاحبه ترقی با سایت خبری تدبیر)

مواضع فعالان سیاسی و احزاب اصولگرا حاکی از آسیب شناسی و رسیدن به سازوکاری واحد در ایستگاه یازدهم بهارستان است اما باید این پرسش را مطرح کرد " خروجی این آسیب شناسی و برگزاری جلسات هم اندیشی چه خواهد بود"؟ آیا قرار است همان ساختار و سازوکار سابق در انتخابات آینده مجلس اعمال شود؟ آیا اصولگرایان همچنان از ساختار (چند+چند) حمایت می کنند؟ آنچه مسلم است اینکه «اصولگرایان و کنشگران سیاسی باید برای پرداختن به سازوکار وحدت» عوامل مهمی را در نظر بگیرند.

 همایش وحدت اصولگرایان عصر امروز در سالن اجتماعات لانه جاسوسی برگزار شد.

 

آنچه باید برای بازیگران و کارگردانان عرصه سیاست در نظر گرفته شود زمان دقیق برای ایفای نقش در انتخابات است"انتخابات مجلس دهم اسفند سال آینده برگزار خواهد شد" بنابراین نباید در حال حاضر این کنش و واکنش ها را به سطح جامعه کشاند، اگر هم قرار است فعل انتخاباتی صرف شود باید در همین جلسات داخلی مطرح تا در زمان معین خود رسانه ای شود. البته اکثر اصولگرایان این موضوع را رعایت می کنند اما فقط نباید نوک پیکان را بر روی احزاب و فعالان سیاسی قرار داد بلکه مسئولان و مدیران هم باید مراقب باشند به اسم برگزاری همایش و نشست های فصلی به دنبال اهداف و استراتژی های انتخاباتی خود نباشند.

برخی از اصولگرایان همچون جبهه پیروان، وحدت و همدلی اصولگرایان را حول محور مرجعیت سیاسی و بزرگان قوم می دانند و معتقدند بزرگان اصولگرا همچون جامعتین و موسسه امام خمینی(ره) می توانند این محوریت را برعهده گیرند و یا به عبارت دیگر کارگردان سریال وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس باشند.اما  آیا سازوکار و مکانیزم نهایی هم باید از سوی بزرگان اصولگرا(مرجعیت سیاسی) اعلام شود؟ پاسخ به این سوال را پرویز سروی قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب داد و به «نماینده» گفت: ما نمی خواهیم بگوییم مرجعیت سیاسی از اول برای اصولگرایان تعیین و تکلیف کند چرا که این ایده با بلوغ سیاسی فاصله دارد اما معتقدیم اگر همه تلاش ها انجام شد و زمان بسته شدن فهرست انتخاباتی به نتیجه ای نرسیدم مرجعیت سیاسی که مورد قبول همه اصولگرایان است فصل الخطاب قرار گیرد.

علاوه بر سروری، محمد کاظم انبارلویی فعال رسانه ای اصولگر در تحلیلی به بازخوانی نقش روحانیت(مرجعیت سیاسی) در اردوگاه اصولگرایان پرداخت و با بیان اینکه ترديدي نيست كه اصولگرايان بايد يك بار ديگر نسبت خود را با روحانيت اصيل و پيشرو تعريف كنند، آورده بود: واقعيت اين است كه امروز روحانيت در دو تشكل سياسي «جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم خلاصه نمي‌شود». گستره روحانيت حداقل ۷ جريان نيرومند، اصيل و فعال را در برمي‌گيرد.

یزدی، مصباح و موحدی

«حضرات آیات محمد یزدی، موحدی کرمانی و مصباح یزدی: دبیران جامعتین(جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت مبارز) و رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)»

۱- مراجع معظم‌ تقليد، ۲- حوزه‌هاي علميه، ۳- جامعه مدرسين حوزه علميه قم و جامعه روحانيت مبارز تهران، ۴-دفاتر نمايندگي ولايت فقيه در دانشگاه‌ها و اساتيد روحاني مراكز آموزش عالي، ۵- ائمه جمعه و جماعت مساجد و نمايندگان ولي‌فقيه در استان‌ها و شهرستان‌ها، ۶- موسسات آموزشي و تحقيقاتي و پژوهشي روحانيت و ۷- وعاظ و علماي بزرگ، خطباي برجسته و اهل منبر.

**(یادداشت محمد کاظم انبارلویی با عنوان "  كلید همگرایی اصولگرایان در دست كیست؟" در سایت خبری نما منتشر شد)

از نظریه و تحلیل سردبیر روزنامه اصولگرای رسالت می توان نتیجه گرفت: اصولگرایان باید دایره مرجعیت سیاسی خود را در عرصه سیاسی گسترش دهند و از توصیه ها و مشورت های مراکز آموزشی و وعاظ نیز در راستای وحدت و همگرای استفاده کنند و فقط سازمان روحانیت را در دو نهاد جامعتین خلاصه نکنند، چرا که مراکز و شخصیت های دیگر هم می توانند در کنار دو سازمان تاثیر گذار روحانیت، سناریوی وحدت اصولگرایان برای انتخابات را نگارش کنند.

رمز موفقیت اصولگرایان در انتخابات گذشته مجلس، بدون شک وحدت و همدلی آنان بود اما باید با این حال به این نکته پرداخت که ساختار و مکانزیم ۵+۶ و ۷+۸ برای انتخابات گذشته طراحی شده بود و اگر اصولگرایان می خواهند در میز «واحد» دور هم جمع شوند و سرود وحدت سردهند باید با آسیب شناسی دقیق، مکانیزیم جدید خود را مهندسی کنند ضمن اینکه دعوت از چهره های اصولگرا و حضور این افراد در یک جمع، امری بسیار پسنیده ای است اما نباید شرکت سهامی تشکیل داد تا از این طریق وحدت و همگرایی ایجاد شود.

حجت الاسلام حمید رسایی نماینده مجلس از جمله افرادی است که ساختار گذشته(۸+۷) را در راستای سهم خواهی گروه های سیاسی ارزیابی کرد و با طرح این پرسش که " آیا ساز و کار حاکم بر ۸+۷ مبتنی بر منطق اصولگرایانه است؟"، تاکید کرده بود:  آیا این منطق اصولگرایانه است یا منطق سهم خواهانه و باج گیرانه؟ بدیهی است با این مقدمه در نهایت به مدل سهمیه بندی خواهیم رسید. یعنی به هر جریان و هر فردی سهمی از کاندیداها را اختصاص می دهیم تا فقط وحدت داشته باشیم، اما وحدت روی چه و برای چه؟ وحدت برای پیروزی در رسیدن به کرسی های مجلس نه وحدت در گفتمان اصولگرایی.

**(پاسخ حمید رسایی به یادداشت علیرضا زاکانی "مدیر مسئول هفته نامه پنجره)

مشق وحدت، آسیب شناسی دقیق در جرگه اصولگرایی است، اگر این آسیب شناسی به صورت دقیق اعمال شود اصولگرایان می توانند سازوکار نهایی همگرایی و وحدت را اعلام کنند در غیر این صورت هر یک از احزاب می خواهند با سرعت در اتوبان رقابت های انتخاباتی حرکت کنند در این حال، محوریت بزرگان هم دیگر جواب نخواهد داد کما اینکه در انتخابات ریاست جمهوری شاهد عبور یکی از نامزدهای اصولگرا از بزرگان اصولگرا بودیم.

نکته سوم، پیش نیاز همگرایی است، اما باید این پرسش را مطرح کرد «پیش نیاز همگرایی  در دوره جدید و در میان اصولگرایان چیست»؟ پاسخ به این سوال از سوی سید مصطفی میرسلیم داده شد.

وی می گوید:  اگر عده ای معتقد باشند که هیچ اشکالی در کار اصولگرایان در آن دوران نبوده، نه تنها از واقع گرایی بدورند که با چنان غروری، از اصولگرایی فاصله می گیرند. هر شخصیت و هر گروه سیاسی خود بهتر می داند چه نقصی داشته و موجب بروز چه اشکالی شده است. صداقت اصولگرایی ایجاب می کند که پرداختن به خود را وجهۀ همت قراردهیم و به جای متهم کردن دیگران ابتدا به نقادی خود بپردازیم.

رسیدن به تحلیل مشترک، ارزیابی مشترک از شرائط داخلی کشور و تعریف هدف مشترک کوتاه مدت و میان مدت نیز از دیگر  پیش نیازهای این وحدت و همگرایی است.

در نهایت به تدوین راه کار می رسیم، اگر همۀ اصولگرایان به یک دسته راه کار واحد برسند آنگاه به اتحاد نائل می شویم؛ ولی معمولاً در این جا سلائق خودنمایی می کند و بنابراین باید مراقبت کرد که راه کارها به گونه ­ای تدوین شود که با اساس هماهنگی تباین پیدا نکند.

با این حال باید منتظر ماند و دید عقربه وحدت بر روی چه سازوکاری می‌ایستد و اصولگرایان با چه ساختار، استراتژی و مکانیزمی می خواهند در سپهر انتخابات ورود کنند و یا به صورت ساده و روان چه حرفی برای جامعه(مردم) دارند!؟ بدون شک اصولگرایان باید در انتخابات آينده به عنوان يك جريان نيرومند "يد واحده" شركت كنند،جریانی که باید با توجه به پیش نیازهای همگرایی، استراتژی قوی و جدید طراحی و از ساختار و مکانیزیم گذشته عبور کنند.

گزارش از: سید مهدی حسینی

نظر شما