شناسهٔ خبر: 78016 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

واکنش ها نسبت به اظهارات شیرزاد و زیباکلام ادامه دارد

درخواست نمایندگان برای برخورد با سخنان عده‌ای معلوم‌الحال در دانشگاه تهران

مجلسی34 واکنش نمایندگان مجلس و فعالان سیاسی اطلاح طلب پیرامون اظهارات شیرزاد و زیباکلام در دانشگاه تهران همچنان ادامه دارد، بهارستان نشینان از قوه قضائیه می خواهند با عوامل این سخنان برخورد جدی کنند.

به گزارش نماینده  ، محمداسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با «نسیم» اظهار داشت: افرادی که در دانشگاه تهران اینطور اظهار نظر کردند کسانی هستند که در گذشته نیز وابستگی خود را به بیگانگان نشان داده‌اند. این افراد سر در آخور استکبار و صهیونیسم دارند.

وی همچنین ادامه داد: این افراد خودشان را به بیگانگان میفروشند تا مردم خود را پشت سر بگذارند و به ملت و نظام خود خیانت می‌کنند چرا که تفکرشان تفکر وابستگی است و چون وابسته به غرب هستند هرگز نمی‌خواهند این ملت بزرگ و مستقل و عزتمند باشد. چون این افراد، خود کوچک و حقیر هستند نمی‌توانند کارهای بزرگ این ملت را ببینند و لذا تحلیلی می‌کنند که ملت به هیچ وجه قبول ندارد و در نهایت اینگونه تحلیل می‌کنند  که ایران با انرژی هسته‌ای به کجا رسیده یا از این دست انتقادات.

کوثری به بااهمیت بودن بحث انرژی هسته‌ای اشاره کرد و اظهار داشت: اگر این موضوع مهم نیست، اگر ایران در این بحث پیشرفتی نکرده است چرا دنیای غرب و کشورهای مرتجع منطقه به نگرانی افتاده، عصبانی شده و دغدغه متوقف کردن ایران را دارند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به بومی بودن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای در کشور افزود: این انرژی در کشور بومی شده است و برای آینده این کشور باید در این علم پیشرفت بکنیم و قله‌های ترقی را کشف و فتح نماییم. بحث هسته‌ای جزو افتخارات مردم است و مردم افراد دارای غرض ورزی سیاسی را زیر پا له خواهند کرد.

سردار کوثری به لزوم حساسیت داشتن دولت نسبت به این موضوع‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: دولت باید نسبت به این مواضع، موضعی محکم بگیرد وگرنه خود دولت در مضان اتهام است. در شرایط حساسی که کشور در حال مذاکر با غربی‌ها است و اینها دقیقا عاملین استکبار هستند و باید نشان دهیم که منافع ملت را نمی‌خواهند. قوه قضائیه و دولت باید پای کار بیایند و با عوامل این سخنان برخورد جدی بکنند.

وی در پایان با اشاره به موضع کمیسیون امنیت ملی نسبت به محکومیت صریح این سخنرانی افزود: کمیسیون امنیت ملی صریحا این سخنرانی را با قاطعیت محکوم می‌کند و نسبت به این دست سخنرانی‌ها بی‌تفاوت نیست.

** این سخنان نوعی وادادگی است

همچنین احمد بخشایش، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به این اظهارات واکنش تند نشان داد و اظهار داشت: سخنان افراد در دانشگاه تهران نوعی وادادگی است و اگر قرار باشد به دولت هم کمک کنند نباید اینطور کمک کنند. بالاخره جمهوری اسلامی ایران ۳۵ سال است که مقاومت کرده و رهبر جبهه مقاومت است و هشت سال در دوره احمدی‌نژاد در بحث هسته‌ای مقاومت کردیم و یک نردبانی درست کردیم تا امروز دولت بتواند از این نردبان بپرد و بتواند حرف ایران را تبیین کند.

وی در ادامه افزود: در این شرایط حساس مذاکرات اگر عده‌ای در داخل کشور بگویند ما اصلاً انرژی هسته‌ای نمی‌خواهیم، آمریکایی‌ها بعد از هسته‌ای سراغ حقوق بشر و بعد روی مباحث دیگر می‌روند.

نماینده مردم اردستان در مجلس به مقاومت مردم ایران در ۳۵ سال از عمر انقلاب اشاره کرد و افزود: علت اینکه آمریکایی‌ها با ما جنگ رودرو نمی‌کنند، مقاومت ما است و اسلحه ما و موشک‌های ما است، بحث هسته‌ای ما، پیشرفت ما و مقاومت در خاورمیانه است.

بخشایش در مذمت سخنرانی عده‌ای در دانشگاه تهران افزود: اگر این سخنرانی در راستای حمایت از دولت باشد سخنرانی خوبی نبوده و اگر در راستای وادادگی باشد سخنرانی خوبی نبوده و اگر در راستای اهداف آمریکا باشد این سخنرانی ایده‌آل آنهاست.

وی به وظیفه تیم مذاکره کننده ایران در این شرایط اشاره کرد و ادامه داد: دولت ما و تیم مذاکره کننده ما به اندازه کافی نقشه راه را بلد هستند. همین که در مقابل آمریکایی‌ها مقاومت می‌کنند بسیار ارزشمند است و ما وظیفه در این امر خطیر به آنها کمک کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه افزود: همانطور که دولت منتقدین خود را در این باب تحت عنوان بحث امنیت ملی سرزنش می‌کند در طرف دیگر افراط و تفریط را با هم هماهنگ ببیند.

وی به لزوم پاسخ جدی به این نوع سخنرانی از دولت اشاره کرد و اظهار داشت: چون دولت در برابر منتقدین موضع صریح می‌گیرد، بد نیست که در مقابل این سخنان هنجارشکن نیز موضع داشته باشد.

** باید برای رسیدن به حق هزینه داد

محسن مهرعلیزاده فعال  سیاسی اطلاح طلب  و معاون  رئیس جمهور در دولت اطلاحات هم نسبت به سخنان ساختار شکنانه شیرزاد و زیباکلام  در دانشگاه تهران واکنش نشان داد و تاکید کرد: باید برای رسیدن به حق هزینه داد.

محسن مهرعلیزاده فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص برگزاری نشستی در دانشگاه تهران مبنی بر زیر سوال بردن دستاورد هسته ای اظهار داشت: اینکه ایران به انرژی هسته‌ای نیاز ندارد، حرف خیلی اشتباهی است، قطعاً وقتی که یک مشکلی از طرف بین المللی و یا پرونده‌ای درست شده راهش این است که از موضوع عزت، اقتدار، استقلال، بی نیازی و با تکیه بر مواضع بشینند و مذاکره انجام بدهند و حق قانونی کشور را بطلبند.

وی افزود: محروم کردن ایران از حق دسترسی به دانش هسته‌ای تصمیم بسیار نابه جایی در سطح بین المللی بود و اصولاً هیچ احدی در دنیا (چه حکومت باشد و چه فرد) حق ندارد که کشور یا جمعی را از توسعه علم و دانش به هر بهانه و دلیلی محروم کند و به همین دلیل ایران هم روی حق قانونی خود یعنی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ایستادگی کرد و گفت که باید حق توسعه دانش هسته‌ای را داشته و هیچ بهانه‌ای و هیچ اتهامی در این قضیه نمی‌تواند ما را از راه خودمنصرف کند.

معاون رئیس دولت اصلاحات تصریح کرد: بدیهی است که هر محرومیتی و هر محدودیتی که در هر کشوری ایجاد می‌شود یک لطماتی در ابعاد مختلف به آن کشور وارد می‌کند ولی آدم باید برای رسیدن به حقش هزینه بپردازد.

وی در خصوص اینکه برخی ها در این همایش عنوان کردند که ایران به انرژی هسته ای نیاز ندارد و ضرر انرژی هسته ای از جنگ هم بیشتر بوده، ‌تاکید کرد: این دیدگاه ها اصلا دیدگاه درستی نیست بالاخره داشتن دانش و توانایی فنی در زمینه‌های مختلف اصولاً قدرت می‌آورد اصولاً دانش منجر می‌شود به قدرت، توانایی، قدرت چانه‌زنی و حضور در دنیا و دفاع از حق.

مهرعلیزاده با بیان اینکه بحث انرژی هسته از زمان هاشمی آغاز و در دوران اصلاحات پیگیری شد، ‌ ادامه داد: فعالیت های هسته ای ایران از دولت آقای خاتمی بود و حتی این مطالعات به خیلی قبل تر یعنی زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی بر می‌گردد، در آن زمان بنده به عنوان معاون نیروگاه‌های سازمان انرژی اتمی مطالعات و قرار دادهایی را در خصوص نیروگاه اتمی بوشهر و شناسایی معادن اورانیوم و آغاز غنی‌سازی را شروعکردیم که این نشان دهنده آن است که اصلاح طلبان از حامیان دستاوردها و بحث هسته ای است.

وی با بیان اینکه دشمنان کشور بر سر مسئله هسته‌ای با ما دشمنی ندارند بلکه با اصل نظام کار دارند، افزود: مردم با انقلاب اسلامی رژیم شاه که دست نشانده آمریکایی ها بود را سرنگون کردند و آمریکایی ها از همان ابتدا با توطئه‌های مختلف در مقاطع گوناگون از جمله تحمیل جنگ، تحریک اقوام، تحریک مذاهب و هزاران هزار کار، بالاخره دشمنی‌شان را ثابت کردند و اینکه برخی فکر کنند که چون ما این کار (دستیابی به دانش هسته ای) را کردیم آنها دشمنی کردند اشتباه است.

مهرعلیزاده در پایان خاطرنشان کرد: در یک چنین شرایطی که ما در دوران نهایی مذاکرات هستیم و نظر کلی نظام در این است که با حفظ اقتدار و عزت کشورمان دستاوردهایمان را حفظ کنیم و با این دستاوردها آن چیزهایی که به نفع ملت ایران هست آنها را پایدار کنیم و از دستاوردهایمان عبور نکنیم، چنین حرف‌هایی زده شود به نظر من درست نیست.

 

نظر شما