شناسهٔ خبر: 77885 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نظرحجت الاسلام مهدوی کنی در خصوص داعش:

داعش بر اثر تعریف افراطی جاهلیت به وجود آمد

استاد دانشگاه امام صادق(ع): گفت: داعش و جریان تکفیری بر اثر تعریف افراطی جاهلیت به وجود آمد.

به گزارش نماینده به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حزب موتلفه اسلامی، حجت الاسلام سعید مهدوی کنی که در ششمین شب از مراسم عزاداری دهه آخر صفر حزب موتلفه اسلامی سخن می‌گفت با اشاره به آیاتی از قرآن در مورد جاهلیت اظهار داشت: خداوند در قرآن دوره جاهلیت را بیان می فرمایند و وضعیت مسلمانان قبل از اسلام را عصر جاهلیت می‌نامد. باید به آیات قران تمسک پیدا کرد تا معنی واقعی جاهلیت را فهمید.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: جاهلیت اصلاحی است که حساس است و به همین دلیل در تعریف معنای آن افراط و تفریط وجود دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: داعشی ها و جریان های وهابی تکفیری بخشی از حرکت خود را با اصطلاح برخورد با جاهلیت شروع کردند و گفتند مسلمانان امروز به عصر جاهلیت بازگشته اند.

حجت الاسلام سعید مهدوی کنی ادامه داد: جریان های تکفیری می گویند مسلمانان به دوره جاهلیت بازگشته‌اند و باید جاهلیت را نابود کرد و یا هجرت کرد.

وی افزود: دنیای غرب را جاهلیت مدرن نامیدند و می گویند جوامع اسلامی از جاهلیت مدرن تقلید می کند و به همین دلیل باید برای اصلاح از درون مسلمانان شروع کرد و با افراطی گری به برای هر کسی مخالف آنها باشد حکم مرگ دادند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه عده ای نیز در تعریف جاهلیت تفریط کردند گفت: تفریط گرایان برخی ویژگی های دوره جاهلیت از جمله نادیده گرفتن حقوق زنان و اینکه علم وجود نداشته را محور فعالیت خود قرار دادند و گفتند اگر در جامعه‌ای جهل و نادانی نباشد و علم داشته باشند دیگر جاهلیت نیست.

وی افزود: گروه تفریطی معتقد است باید تساهل و تسامح داشت و با همه دنیا صلح کرد.

حجت الاسلام سعید مهدوی کنی با اشاره به ویژگی‌های عصر جاهلیت از دیدگاه قرآن تصریح کرد: در قرآن در برخی آیات جاهلیت به معنای نادانی است و در بیشتر آیات نیز به معنای میل به معصیت کردن است. از نظر قرآن کسی که میل به گناه دارد و می‌داند عمل او گناه است در جاهلیت به سر می‌برد.

وی افزود: خداوند تقوا را وجه تمایز با جاهلیت می داند و اگر مردم دست از عقاید صحیح و احکام شرعی بردارند به جاهلیت باز خواهند گشت.

 

نظر شما