شناسهٔ خبر: 77554 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین

ضیافت فیلم اولی‌ها در جشنواره فجر ؛

فیلمسازان دهه ۹۰ سینمای ایران از راه رسیدند

جشنواره فجر43 نزدیک به ۲۰ فیلم سینمایی که نخستین اثر سینمایی کارگردان خود محسوب می‌شوند، دارای آمادگی برای حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر هستند

به گزارش نماینده به نقل از خبرآنلاین، امسال نوبت فیلم اولی‌هاست تا پدیده جشنواره فجر را رقم بزنند. ۱۸ فیلم سینمایی با شرایط کامل برای حضور در بخش فیلم اول جشنواره، آماده هستند و دو فیلم «بوفالو» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی و همچنین «بدون مرز» ساخته امیرحسین عسگری به احتمالی امکان حضور در این بخش را دارا خواهند بود. به این ترتیب نزدیک ۲۰ فیلم سینمایی برای حضور در بخش فیلم‌های اول جشنواره‌ای آماده شده‌اند این در حالی است که سقف تعیین شده برای فیلم اول، ۱۱ اثر است.
یکی از نکات قابل توجه در مورد این فیلم‌ها حضور بازیگران سرشناس سینمای ایران در این تولیدات است، از نیکی کریمی و فاطمه معتمدآریا، تا بهرام رادان و محمدرضا گلزار و صابر ابر و بسیاری از بازیگران مطرح و سرشناس در فیلم‌های کارگردانان تازه‌کار سینمای ایران حضور پیدا کرده‌اند.
اغلب کارگردانانی که اسامی آنان در میان فیلم اولی‌های امسال دیده می‌شود، کسانی‌اند که سال‌ها سابقه دستیاری در سینما و یا ساخت فیلم کوتاه و مستند داشته‌اند و بنابراین تفاوتی جدی بین آنان و گروهی از فیلمسازان که در دوره مدیریت قبلی سینما مجوز کارگردانی دریافت می‌کردند، وجود دارد.
این نکته در مورد فیلم‌های اول همواره وجود داشته که علاوه بر پذیرش در بخش مربوط به خود، امکان راه‌یابی به بخش مسابقه را نیز به دست می‌آورند، با این حال با توجه به تعداد آثار تولید شده، بعید نخواهد بود که سقف تعیین شده برای فیلم‌های اول تغییر پیدا کند.
در ادامه با نگاهی به جدول فیلم‌هایی که جریان تولید آن‌ها بعد از جشنواره سال قبل آغاز شده و گاه تا همین روزها نیز ادامه یافته است، می‌توان تصویری از بخش فیلم اولی‌های جشنواره پیش رو در اختیار داشت.

** نام فیلم، کارگردان، بازیگران، خلاصه داستان.
مادر قلب اتمی: علی احمدزاده. محمدرضا گلزار، ترانه عليدوستي، پگاه آهنگراني، مهرداد صديقيان، داستان فيلم با مهمونی کامي آغاز می شود که قصد دارد ايران را براي هميشه به مقصد تونس ترک کند.
قندون جهیزیه: علی ملاقلی پور. صابر ابر، نگار جواهریان، مصطفی ساسانی، وحید نقی، حسن عباسی، داستان فیلم تعریف جدیدی از عالم همسایگی را ارائه می دهد و روابط انسان امروز را در قالب طنز مطرح می کند.
حکایت عاشقی: احمد رمضان زاده. بهرام رادان، قطب‌الدين صادقي، شيلان رحماني، فیلم قصه عشق یک خبرنگار ایرانی به یکی از آوارگان شیمیایی حلبچه است که منجر به ازدواج آنها می شود، اما آثار رو حی و جسمی ناشی از بمباران شیمیایی باعث مشکلاتی در زندگی زناشویی آنها می شود که تاثیر آن تا امروز ادامه دارد.
دو: سهیلا گلستانی. پرويز پرستويي، مهتاب نصيرپور، سوگل خليق، محمد رباني، سارا قرچه داغي، مصطفي زند، پيمان جعفري، الهام شعباني، سميه برجي، رضا مسعودي، علي احساني، جواد فراهاني، سارا پور صبري، امير جناني، با حضور مهرانه مهين ترابي، محمدعلي سجادي، ارد زند، حسام نوراني، سمانه وفايي، منير شاهين، بهاي هر لحظه وجد را بايد با رنج درون پرداخت. به نسبتي سخت و لرزآور به ميزان آن وجد. بهاي هر ساعت دلپذير را با سختي دلگزاي سالها، پشيزهاي تلخ و پر رشک. خزانه هاي سرشار از اشک...
نزدیکتر: مصطفی احمدی. پارسا پیروزفر، پگاه آهنگرانی، نازنین فراهانی، محمد بحرانی، شیرین یزدانبخش، فراز مدیری و ستاره اسکندری، این فیلم داستان یک خانواده است که دوباره بعد از مدت‌ها دور هم جمع می‌شوند.
جامه دران: حمیدرضا قطبی. مصطفی زمانی، پگاه آهنگرانی، باران کوثری، مهتاب کرامتی، این فیلم درباره‌ی زنی به نام شیرین است که در مراسم ختم پدرش به حقایقی تازه درباره‌ی زندگی او پی می‌برد.
۳۶۰ درجه: سام قریبیان. میلاد کی‌مرام، بهاره رهنما، مسعود فرواتن، امیر آقایی و بابک کریمی. راز و رمز حقیقی جهان در آن چیزی است که آشکار است، نه پنهان...
ناهید: آیدا پناهنده. ساره بيات، پژمان بازغي، نويد محمد زاده، پوريا رحيمي سام، نسرين بابايي ميلاد حسين پور. فیلم مضمونی عاشقانه و اجتماعی دارد.
شکاف: کیارش اسدزاده. هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی، امیرکیان نجف زاده، احسان امانی، علیرضا علویان، حسین راضی، مرتضی آقا حسینی، طوفان مهردادیان. روایت زوج جوانی است که ناخواسته برای مدت کوتاهی از فرزند دوست خود نگهداری می‌کنند اما حادثه ای برای کودک باعث می شود که زندگی این زوج به بحران کشیده شود.
آزادی مشروط: حسین مهکام. شاهرخ فروتنیان، حسین پاکدل، علیرضا آقاخانی، علیرضا مظفری، محمد کارت، محمد علی کیانی، بهاران بنی احمدی، میثم غنی زاده. داستان فیلم مضمون اجتماعی روز و با محوریت توجه به زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی در جامعه است.
بهمن: مرتضی فرشباف. فاطمه معتمدآریا و احمد حامد. این فیلم داستان پرستاری به نام هما است که به او پیشنهاد می‌شود پرستاری از یک پیرزن را در شیفت شب برعهده بگیرد. هما در طول این ۱۵ شب، دچار بی‌خوابی می‌شود...
یحیی سکوت نکرد: کاوه ابراهیم‌پور. فاطمه معتمد آریا، ندا جبرئیلی، تورج منصوری، رابعه اسکویی، علیرضا محمدی، مریم شیرازی و ماهان نصیری، این فیلم داستان پسر بچه‌ای هفت ساله است که پدرش بنا به شرایطی او را به عمه‌اش می‌سپارد. کودک عمه خود را ندیده و هیچ شناختی نسبت به او ندارد. حضور او در خانه قدیمی و فضای پر رمز و راز این خانه فضای خاصی را به وجود می‌آورد.
در دنیای تو ساعت چنده: صفی یزدانیان. لیلا حاتمی و علی مصفا. داستان این فیلم درباره شخصیتی به نام گلی است که بعد از بیست سال زندگی در فرانسه یک‌باره تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش، شهر رشت سفر کند.
چاقی: راما قویدل. علی مصفا، لادن مستوفی، مهسا کرامتی و با حضور حمید فرخ‌نژاد. این فیلم روایتی است از یک انتخاب؛ انتخابِ عشق یا وِجدان!
موقت: امیر عزیزی. پگاه آهنگرانی، نازنین فراهانی، طاهره زندیان، ساناز عزیزی و بابک کریمی و با حضور نگار جواهریان. خانواده‌ای همزمان با اسباب کشی و جابجایی خانه‌شان ناخواسته درگیر ماجرا و مشکلاتی می‌شوند.
بدون مرز: امیرحسین عسگری. علیرضا بالدی، زینب ناصرپور، آرش مهربان، ارسلان علی پوریان. این فیلم داستان پسری را روایت می‌کند که هر روز برای ماهی‌گیری به کشتی به گل نشسته‌‎ای در نقطه صفر مرزی پا می‌گذارد و آنجا را به محلی برای آرامش خود تبدیل کرده است، اما حضور غریبه‌ای این آرامش بر هم می‌زند.
احتمال باران اسیدی: بهتاش صناعی ها. شمس لنگرودی، مریم مقدم، پوریا رحیمی، ارسلان عبدالهی، عیسی حسینی، حبیب پور سیفی، پروین ملکی، امان رحیمی، سینوهه دانشمند، حسن حسینیان، سام جابر انصاری، سعید پیامی پور، علی نادربیگی، نیلوفر سیاری، احمد ذبیحی و الهه بخشی. منوچهر شصت سال سن دارد، او بازنشسته اداره دخانیات است. ولی از سر بیکاری همچنان هر روز به اداره می رود. مادرش تا زنده بود آرزو داشت ازدواجش را ببیند. در حالی که منوچهر حتی دوستی هم در زندگی نداشته.. به جز خسرو...
چهارشنبه ۱۹ آبان: وحید جلیلوند. نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان، برزو ارجمند، آفرین عبیسی، سعید داخ، کتانه افشاری‌نژاد، میلاد یزدانی، سحر احمدپور، حشمت آرمیده و وحید جلیلوند. یک آگهی غیر متعارف در بخش نیازمندی‌های روزنامه همشهری، جمعیت کثیری را در روز مشخصی به خیابان می‌کشد. دخالت پلیس قائله را علی الظاهر پایان می‌دهد اما...

نظر شما