شناسهٔ خبر: 77469 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

کفاشیان مستندات علیه کرانچار را تایید کرد

معاون قهرمانی وزیر ورزش و جوانان آخرین وضعیت بودجه و برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی را تشریح کرد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، نصرالله سجادی درباره بودجه وزارت ورزش اظهار داشت: بودجه ما در دو بخش جاری و عمرانی تدوین شده که در بخش جاری دو محور اصلی ورزش قهرمانی و ورزش همگانی را دربر می‌گیرد.

وی درباره برنامه‌های وزارت ورزش با توجه به بودجه در نظر گرفته شده خاطرنشان کرد: برنامه‌های مختلفی را پیش رو داریم بویژه رویدادهایی که به آن نزدیک هستیم و باید در سال ۹۴ به آن بپردازیم از جمله کسب سهمیه رشته‌های مختلف در المپیک ریودوژانیروی برزیل که برای ما اهمیت زیادی دارد. البته به غیر از آن فدراسیون‌ها باید بودجه مخصوص به خود را هزینه کنند.

معاون قهرمانی وزارت ورزش یادآور شد: در مجموع ۸ محور اصلی در بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت ورزش را پیگیری خواهیم کرد.

سجادی در مورد اختصاص بودجه به فدراسیون‌های مختلف تاکید کرد: براساس تفاهمنامه‌ای که اسفند گذشته با فدراسیون‌های ورزشی داشتیم و براساس تقویم ورزشی آنها پولی که در اختیار وزارت قرار می‌گیرد را به موقع به فدراسیون‌ها اختصاص داده‌ایم و به تازگی نوبت پنجم این پرداخت انجام شده که تا پایان سال ۲ نوبت دیگر هم این پرداخت‌ها به فدراسیون‌ها انجام می‌شود.

وی در مورد بی‌عدالتی در بودجه ورزش همگانی تاکید کرد: ارقام و اعدادی که در مجلس تصویب شده کم و زیاد خواهد شد و قطعا بعدا بهتر درباره آن می‌شود صحبت کرد اما بودجه ورزش در کشور ما اساسش کوچک و کم است و چانه آن را کم گرفتند.

معاون قهرمانی وزارت ورزش که میهمان برنامه تلویزیونی زاویه بود در باره افزایش بودجه یادآور شد: گاهی گفته می‌شود بودجه صددرصد افزایش یافته است اما وقتی بودجه کم است اگر ۲۰۰ درصد هم افزایش یابد فایده ندارد، زمانی که از ورزش همگانی صحبت می‌کنیم کل جمعیت را دربرمی‌گیرد اما ورزش قهرمانی محدوده سنی خاصی دارد.

سجادی ادامه داد: برای ورزش همگانی باید برای تمام این گستره بودجه در نظر گرفته شود و نمی‌شود گفت که در یک استان کار می‌کنیم و در استان دیگر کار نمی‌کنیم. شاید محدودیت‌هایی در کشور از نظر مسائل مالی وجود داشته اما هیچگاه بودجه ورزش در برنامه‌هایی که تدوین شده اولویت نبوده است.

وی یادآور شد: در بودجه دولت مواردی است که آنها در اولویت قرار می‌گیرد و فکر می‌کنم نگرش نسبت به ورزش باید تغییر کند. درواقع باید بگویم علاقه‌مندی و توقع درباره ورزش زیاد اما توجه کم است.

معاون قهرمانی وزارت ورزش ادامه داد: تصور می‌کنم دانش و آگاهی نسبت به ورزش پایین است، ما در حوزه ورزش می‌توانیم پیشگیری انجام دهیم که بهتر از درمان است.

سجادی در ادامه با اشاره به اینکه قبل از انقلاب تنها یک مدرسه عالی ورزش نیروهای نخبه را برای اداره ورزش تربیت می‌کرد، تصریح کرد: در حال حاضر بین ۴۰ تا ۴۲ دانشکده تربیت بدنی داریم که اگر اجازه دهند نیروهای مورد نظر را از میان همین افراد جذب می‌کنیم اما چنین امکانی نداریم. امکانات ورزشی ما هم به نسبت گستره کشور قابل مقایسه نیست.

وی درباره بحث حضور بخش خصوصی در ورزش تاکید کرد: بخش خصوصی نیاز به تسهیلات دارد و به دنبال آن است که پولش بازدهی و بازگشت داشته باشد. بخش خصوصی وظیفه سلامت نسل و انجام کارهای دولت را ندارد. در حال حاضر ما آماده همکاری با بخش خصوصی هستیم و ۳ هزار مکان ورزشی نیمه‌کاره از ۱۰ تا ۶۰ - ۷۰ درصد آماده واگذاری وجود دارد اما در هیچ کدام از استان‌های ما استقبالی از این موضوع نمی‌شود.

معاون قهرمانی وزارت ورزش در ادامه این برنامه در واکنش به اظهارات رحیم زارع نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه این وزارتخانه سوء مدیریت دارد و برای ارزشیابی فدراسیون‌ها طرحی ندارد، تاکید کرد: چه کسی گفته این ارزیابی وجود ندارد؟ ما جزوه‌هایی شامل ۱۲۰۰ صفحه از عملکرد فدراسیون‌ها و حتی هیئت‌های ورزشی را در اختیار داریم که می‌توانیم آن را در اختیار رسانه‌ها هم بگذاریم چرا مجلس اگر سوالی در این باره دارد از ما نپرسیده است؟

سجادی ادامه داد: چه در ۶ ماهه سال ۹۲ که در وزارت ورزش حاضر شدیم و چه در امسال این گزارش عملکرد‌ها ارائه شده و بعد از بازی‌های آسیایی اینچئون هم ارزیابی خود را درباره تمامی فدراسیون‌ها اعلام کردیم.

وی همچنین در واکنش به دیگر بحث مطرح شده از سوی زارع مبنی بر اینکه مسئول این فدراسیون ۲۰ سال است بدون کسب مدال به کارش ادامه می‌دهد خاطرنشان کرد: باید عنوان شود کدام فدراسیون است که این شرایط را دارد ضمن اینکه ما ۱۳ ماه است به وزرات ورزش آمدیم و نمی‌توانیم درباره گذشته پاسخگو باشیم.

معاون قهرمانی وزارت ورزش یادآور شد: ما در طول سال ۹۲ برای ۱۶ فدراسیون انتخابات برگزار کردیم و امسال هم انتخابات ۱۳ فدراسیون برگزار شده است. زمانی که به وزارت ورزش آمدیم فدراسیونی بود که ۲۵ ماه با سرپرست اداره می‌شد فدراسیون مورد اشاره هم که گفته شد ۲۰ سال تغییری نداشته فدراسیون اسکی است. جالب آنکه در هفته گذشته و در زمان بازدید از یکی از رسانه‌ها در مورد همین فدراسیون مطرح شد که انتخابات هیئت‌ها از سوی سرپرست فدراسیون انجام شده و ۲۰ رئیس هیئت چیدمان شدند در حالی که من گفتم فدراسیون اسکی تنها ۱۶ هیئت دارد.

سجادی درباره بحث سرپرست و روسای فدراسیون بازنشسته از جمله در مورد فدراسیون هندبال که رئیس آن به دلیل بازنشستگی کنار گذاشته شده و اکنون از سوی دیگر یک بازنشسته خواهان دریافت مجوز از دولت برای شرکت در انتخابات شده است، تاکید کرد: گاهی اوقات تصمیمات ما براساس دستگاه‌های نظارتی درباره فدراسیونی خاص است.

وی ادامه داد: هم اکنون چنین درخواستی  از سوی نهادهای مربوط درباره فدراسیون وزنه‌برداری هم وجود دارد و قرار است انتخابات این فدراسیون در بهمن‌ماه برگزار شود. گودرزی هم یادداشتی به من نوشته و عنوان کرده رضازاده یا از شورای شهر یا از فدراسیون وزنه‌برداری باید استعفا دهد و در این مورد تا این هفته مهلت در نظر گرفتند.

معاون قهرمانی وزارت ورزش ادامه داد: مطابق با قانون برای فدراسیون‌هایی که روسای آنها استعفا داده و یا عزل شدند سرپرست در نظر می‌گیریم. اینکه سرپرست بخواهد در انتخابات شرکت کند غیرقانونی است و باید قبل از شرکت در انتخابات استعفا دهد اما برای اینکه مشکلی پیش نیاید از این به بعد هر سرپرستی را که انتخاب می‌کنیم با او شرط می‌کنیم که حق شرکت در انتخابات را ندارد.

سجادی خاطرنشان کرد: از میان ۹ فدراسیونی که سرپرست‌های آن در انتخابات شرکت کردند تنها یک فدراسیون سرپرستش به عنوان رئیس انتخاب شده که آن هم در فدراسیون کشتی بود و بحث انتخاب رسول خادم بوده است که باید گفت برای کشتی چه کسی بهتر از رسول خادم.

وی درباره دو کاندیدایی که برای حضور در انتخابات فدراسیون‌های هندبال و بسکتبال درخواست مجوز از دولت کرده‌اند، گفت: این درخواست به دولت ارسال شده و دولت است که باید در این باره تصمیم بگیرد اگر فردی هم بازنشسته باشد و مجوز دولت را نداشته باشد نمی‌تواند در انتخابات شرکت کند.

معاون قهرمانی وزارت ورزش در مورد فدراسیون پزشکی - ورزشی هم گفت: به احتمال زیاد تا روز دوشنبه فردی که سرپرست این فدراسیون بود اعلام خواهد کرد که قصد شرکت در انتخابات را نخواهد داشت.

به گزارش تسنیم، در بخش دیگری ازبرنامه زارع نماینده مجلس به موفقیت قزاقستان در بازی‌های آسیایی اینچئون و اینکه این کشور در جایگاه بالاتر از ایران ایستاده اشاره کرد و از جمله مدال‌های این کشور در رشته بوکس را مثال زد. معاون قهرمانی وزارت ورزش نیز در پاسخ گفت: قزاقستان در رشته بوکس ۴، ۵ مدال طلای المپیک دارد ضمن اینکه ما با ۲۸۰ نفر و قزاقستان با ۳۹۴ نفر در این بازی‌های آسیایی شرکت کرده بودیم.

سجادی ادامه داد: تعداد زیادی از مدال‌های کشور قزاقستان توسط ورزشکاران خانم کسب شده است ما در بخش بانوان محدودیت داریم و بانوان ما ۲ مدال طلا در بازی‌های آسیایی کسب کردند در حالی که تعداد مدال‌های خانم‌های قزاق بیشتر بود.

وی درباره بحث ایرادات به اساسنامه برخی فدراسیون‌ها از جمله فدراسیون فوتبال تاکید کرد: برخی آئین‌نامه‌ها وجود دارد که البته دولت با توجه به اینکه تصویب اساسنامه فدراسیون‌ها در دولت را پیگیری می‌کند آنها را اجرا نمی‌کند. ما منتظر تصویب این اساسنامه هستیم ضمن اینکه درباره رشته‌های مختلف از جمله فوتبال باید اساسنامه‌های بین‌المللی را هم مورد دقت قرار دهیم.

معاون قهرمانی وزارت ورزش درباره زمان برگزاری انتخابات ۳ فدراسیون هندبال، پزشکی - ورزشی و اسکی تاکید کرد: منتظر آمدن استعلام‌ها هستیم که قطعا این اتفاق تا ۱۰، ۱۵ روز آینده رخ می‌دهد و ما زمان انتخابات این ۳ فدراسیون را اعلام خواهیم کرد.

سجادی در واکنش به دیگر انتقاد زارع نماینده مجلس درباره بحث استعدادیابی خاطرنشان کرد: مراکز استعدادیابی در ۲۲، ۲۳ استاد فعال است و دو روز دیگر هم اولین کارگاه وزارت ورزش در این مورد برگزار می‌شود ما ۱۵ فدراسیون داریم که در نظام استعدادیابی فعال هستند و اگر از طرحی اطلاعی وجود ندارد دلیلی بر نبودن آن نیست.

وی در مورد بحث‌های پیش آمده بر سر رد صلاحیت زلاتکو کرانچار و همچنین فلسفه وجودی کمیته بررسی صلاحیت مربیان خارجی، خاطرنشان کرد: شورای برون مرزی ۲۷ سال است که تشکیل شده و فعالیت می‌کند کلیه افراد از جمله مربی، داور و تیم‌های ورزشی که می‌خواهند به ایران بیایند یا از ایران خارج شوند باید مجوز قانونی این شورا را بگیرند. با توجه به درخواست‌های بالایی که وجود دارد جلسات این شورا یک هفته در میان و به صورت منظم برگزار می‌شود.

معاون قهرمانی وزارت ورزش ادامه داد: تنها در مورد مربیان تیم‌های ملی با توجه به حساسیت موضوع تصمیم گرفتیم کمیته کارشناسی را در زیرمجموعه شورای برون‌مرزی ایجاد کنیم که این کمیته درباره همه مربیان خارجی در تمامی رشته‌ها نظر می‌دهد و به عنوان مثال اکنون بحث یک مربی در رشته دوومیدانی برای حدادی را پیگیری می‌کند.

سجادی درباره اینکه کرانچار پیش از این مجوز کار در ایران را داشته، تاکید کرد: ما درباره گذشته نمی‌توانیم پاسخگو باشیم و درباره دوران خودمان صحبت می‌کنیم شاید در این مورد سلیقه‌ها متفاوت بوده است اما ما در کمیسیون خود به مسائل فنی کاری نداریم. در این کمیسیون نمایندگانی از وزارت اطلاعات، وزارت امور خارجه و حراست حضور دارند.

وی خاطرنشان کرد: ما در این کمیسیون تنها از نظر فرهنگی و حقوقی مسائل را بررسی می‌کنیم که این کمیته در نهایت به این نتیجه رسید که کرانچار صلاحیت لازم را ندارد.

معاون قهرمانی وزارت ورزش درباره ایراداتی که برای نمونه‌های مشابه وجود دارد از جمله بحثی که زارع درباره تصویر صفحه اجتماعی کی‌روش مطرح کرد، گفت: ما در مورد هر فردی این مسائل را پیگیری می‌کنیم و اگر مستنداتی در این باره وجود دارد باید ارائه شود. هر چیزی که خلاف ارزش‌های ما باشد را با آن برخورد می‌کنیم.

سجادی درباره اینکه حبیب کاشانی گفته اجازه دیدار با وزیر ورزش را پیدا نکرده، گفت: متولی هر رشته ورزشی رئیس فدراسیون است ما ۵۱ فدراسیون داریم که فوتبال یکی از آنهاست و خود فوتبال ۱۳ تیم دارد. کاشانی سرپرست تیم بوده در حالی که رئیس فدراسیون امکان کافی را داشت که مسائل را به وزارت ورزش منتقل کند.

وی ادامه داد: کفاشیان به عنوان مسئول فدراسیون فوتبال خودش در کمیته تایید صلاحیت حضور داشته و تمامی مستنداتی که علیه کرانچار وجود داشته را تایید کرده است.

نظر شما