شناسهٔ خبر: 77359 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نماز ۲۰ میلیونی مسلمانان در بین‌الحرمین/ تمرین برای راهپیمایی آزادی قدس

اربعین43 ابتدای یکی از خیابان های منتهی به حرم مطهر امام حسین(ع)، خیمه ای برپاست که در آن برای پیوستن به ارتش و مبارزه با داعش از میان زائران عراقی علاقه‌مند، عضوگیری می‌کنند.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، بیستم ماه صفر، درست ۴۰ روز بعد از شهادت امام(ع) بود که وارد کربلا شد و خود را به مزار حسین(ع) رساند تا اولین زائر قبر امام شهید باشد.

 

 

عطیه بن سعد بن جناده عوفی کوفی می‌گوید: «جابر نزدیک شریعه فرات رفت. غسل کرد و لباس‌های نیکو پوشید ... سپس به طرف قبر مطهر حرکت کردیم. جابر هیچ قدمی را بر نمی‌داشت، الا اینکه ذکر خدا می‌گفت. تا به نزدیک قبر رسیدیم. سپس به من گفت مرا به قبر برسان.

من دست او را روی قبر گذاشتم. جابر روی قبر افتاد و غش کرد. سپس من مقداری آب روی صورتش پاشیدم وقتی به هوش آمد سه بار گفت: یا حسین. سپس گفت: ای حسین چرا جواب مرا نمی‌دهی؟! سپس به خودش گفت: چگونه می‌توانی جواب دهی در حالی که رگ های گلوی تو را بریده‌اند و بین سر و بدنت جدایی افتاده است. شهادت می‌دهم که تو فرزند خاتم النبین و سید المؤمنین ... و پنجمین فرد از " اصحاب کساء " هستی ...درود و سلام و رضوان الهی بر تو باد. سپس به اطراف قبر امام حسین(ع) حرکت کرد و گفت: السلام علیکم ایتها الارواح التی حلت بفناء الحسین ... اشهد انکم اقمتم الصلاة و آتیتم الزکاة و امرتم بالمعروف و نهیتم عن المنکر...»

بی شک جابر بن عبدالله انصاری فکرش را هم نمی‌کرد، قرنها بعد، میلیونها زائر مسلمان، سنتی را که او بر جای گذاشت ادامه دهند.

امروز این دیگر تبدیل به یک سنت شده است که مسلمانان (نه تنها شیعیان بلکه اهل سنت نیز) با آغاز ماه صفر، آماده «سفر» می‌شوند.

میلیونها عاشق حسین(ع) با وسایل مختلف خود را به نجف رسانده و فاصله ۸۰ کیلومتری تا کربلا را عمدتا با پای پیاده برای زیارت مزار امام شهیدشان طی می کنند.

بنا بر آمار رسمی اعلام شده، امسال تعداد زوار به بیش از ۲۰ میلیون نفر رسید که از این میان ۴میلیون زائر غیرعراقی هستند که سهم ایرانیان در این بین حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است.

استقبال از این سنت آنقدر زیاد است که مسئولین مجبور شدند از مردم بخواهند تا دیگر برای حضور در عراق به مرزهای غربی مراجعه نکنند. هرچند همینجا باید پرسید که چرا با وجود اطلاع از این استقبال بی نظیر، تدابیر لازم اندیشیده نشد تا عاشقان حسین با کمترین سختی از مرزها عبور کنند؟

آستان مقدس حرم حضرت امام حسین (ع)، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «هنگام گشت‌زنی در خیابان‌های اصلی منتهی به شهر کربلای معلی و کوچه‌های کربلا، تصاویر عجیبی از عشق به امام حسین (ع) به چشم می‌خورد که نمی‌توان تفسیر منطقی برای آن ارائه کرد.»

کودکانی که نشانه‌های فقر و گرسنگی در سیمای آنها پیداست، به عشق امام حسین (ع)، به زائران کربلا خدمت می‌کنند و هرچه دارند برس و واکس خریده‌اند تا کفشهای زائران را پاک کنند و واکس بزنند.

این کودکان حتی اجازه نمی‌دهند، زائران امام حسین (ع) خم شوند و کفشهایشان را درآورند بلکه خود خم می‌شوند و کفشها را تمیز می‌کنند. آنها حتی کفشهای پارچه‌ای را که نمی‌توان واکس زد، با آب می‌شویند.

* تولد زهرا در مسیر کربلا

ام البنین زائر ۲۸ ساله ایرانی در همین پیاده روی برای شرکت در مراسم اربعین امام حسین (ع) به سوی کربلا فرزند خود را دنیا می آورد و نام او را «زهرا» می گذارد.

* عاشقان مبارزه با صهیونیسم

«من عاشق مبارزه با صهیونیست ها هستم» یک کمپین در فضای مجازی است که اصل ماجرا آن به ‏فرازی از فرمایشات مقام معظم رهبری در چهارم آذرماه جاری بازمی‌گردد: «گاهى بعضى از جوان‌هاى ما که مراجعه می‌کنند و جوابى ‏نمى‌شنوند، به من نامه می‌نویسند و التماس می‌کنند که اجازه بدهید ما برویم در صفوف مقدم با رژیم صهیونیستى بجنگیم. ‏ملت، عاشق مبارزه‌ با صهیونیست‌ها است و جمهورى اسلامى‌ [هم این را] نشان داده است».

این کمپین در پیاده روی بزرگ اربعین حسینی نیز حضور چشمگیری دارد و افراد بسیار از ملیت های گوناگون نسبت به پیوستن به این اقدام کرده اند.

این کمپین، خیمه ای در عمود ۲۸۵ برپا کرده و افراد ضمن امضای این کمپین، با نوشته های فارسی، عربی و انگلیسی «من عاشق مبارزه با اسرائیل هستم» عکس یادگاری می گیرند و در فضای مجازی به اشتراک می گذارند.

در بین امضاها، از ملیت های مختلف به چشم می خورد، از زائران ایرانی، ترکی و آذری و عربی گرفته تا اتیوپی:

* امنیت در دل تهدید

از زیبایی‌ها و عظمت حضور مردم که بگذریم، یکی از مهمترین دستاوردهای این اجتماع چند میلیونی را باید در برقراری امنیت آن جستجو کرد.

راهپیمایی اربعین که امسال رزمایش بزرگ مسلمانان بخصوص شیعیان در مقابل دنیای کفر و تکفیر بود، علی رغم تهدیدات مختلف با کمترین خطر مواجه شد.

هرچند در روزهای اخیر خبر اصابت چند خمپاره به روستاهای اطراف کربلا شنیده شد اما این تهدید کور نه تنها پای مسافران را سست نکرد بلکه انگیزه‌ای شد تا ۲۰ میلیون زائر زن و مرد تنها یک جمله را فریاد بزنند: «لبیک یا حسین»

چند ماه است که تکفیری های داعش عراق را ناامن کرده اند و بزرگترین جنایات در حق یک ملت در این چند ماه رقم خوده و بی شک آنها برنامه داشتند تا اگر نتوانستند مانع برپایی راهپیمایی اربعین شوند، لااقل این مراسم را ناامن کنند.

بیش از ۱۵۰ هزار نیروی نظامی، امنیتی و انتظامی عراق امنیت را دردست گرفتند تا اربعین در آرامش کامل برقرار شود.

مقامات نظامی و سیاسی کربلای معلی با اطمینان خاطر درباره طرح امنیتی ویژه مراسم اربعین کربلا تاکید کردند که تروریست‌ها هرگز نمی‌توانند صفوف به هم پیوسته میلیون‌ها عزادار سید الشهدا در کربلا را بر هم بزنند.

سرلشکر «غانم الحسینی» فرمانده پلیس کربلا به خبرنگار فارس گفت: طرح امنیتی بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین شده به خوبی پیش رفت و دشمن نتوانست حصارهای امنیتی فراهم شده برای حفاظت از شهر کربلا و زائران را بشکند.

* توقیف ۸ راکت آماده شلیک به سوی زائران کربلا

فرماندهی عملیات بغداد اعلام کرد که شب گذشته، نیروهای امنیتی موفق شدند ۸ فروند موشک از نوع «گراد» را که برای شلیک به سوی استان کربلا، از شمال این استان آماده بود، کشف کنند.

کربلای معلی که امروز میزبان میلیون‌ها زائر حسینی است، جمعه (دیروز) شاهد شلیک چند فروند خمپاره «هاون» بود که خوشبختانه تلفات جانی نداشت. ۲ خودروی بمب‌گذاری شده نیز در کربلا توقیف و یک فرد مشکوک به انجام حمله تروریستی در این شهر، با هوشیاری نیروهای امنیتی، دستگیر شد.

* ادامه تدابیر امنیتی تا شش روز پس از اربعین

مسئولان امنیتی عراق اعلام کردند که تدابیر امنیتی در روز اربعین پایان نمی‌یابد. و تدابیر امنیتی و طرح ویژه امنیتی اربعین تا شش روز پس از اربعین ادامه خواهد داشت .

* عضوگیری از زائران حسینی برای مبارزه با داعش

ابتدای یکی از خیابان های منتهی به حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، خیمه ای برپاست که اعضای ارتش مردمی عراق حضور دارند و برای پیوستن به ارتش و مبارزه با داعش از میان زائران عراقی علاقه‌مند، عضوگیری دارند.

مسئول ثبت نام می گوید: روزی حدوداً ۵۰۰ نفر از عراقی ها ثبت نام می کنند.

او سپس تصاویر یادگاری خود کنار حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی را نشان می دهد:

اربعین حسینی به آخرین ساعات خود می‌رسد و ۲۰ میلیون عاشق حسین آماده بازگشت به موطن خود هستند گویی که تنها ۴۰ روز از شهادت امام می گذرد.

 

نظر شما