شناسهٔ خبر: 77217 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حجت‌الاسلام خسروپناه:

برای تولید فرهنگ نرم‌افزارها را دریابیم/رسانه‌ها کمک حال سند مهندسی فرهنگی کشورند

حجت الاسلام خسروپناه431 رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت:‌ درست است که فرهنگ دارای دو بعد نرم افزاری و سخت افزاری است اما امروز برای تولید فرهنگ نیازمند توجه به حوزه نرم‌افزاری هستیم بُعد سخت افزاری در پی آن تصحیح می‌شود.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، «حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه» رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: فرهنگ شامل آداب و رسوم، سنن، عقاید و به تعبیر دیگر سبک زندگی انسان‌ها و این همان بعد نرم افزاری فرهنگ را شامل می‌شود، رهبری نیز مکرراً به بحث سبک زندگی و جنبش نرم افزاری توجه جدی نشان می‌دهند.

وی با تأکید بر اینکه اولویت فعلی ما در عرصه فرهنگ بعد نرم افزاری و حوزه خانواده است، گفت: هر مسئله فرهنگی اگر از خانواده ریشه یابی و تصحیح شود دیگر به اقشار جامعه نمی‌کشد پس از آن مدارس و دانشگاه‌ها را باید مدنظر قرار دهیم.

حجت‌الاسلام خسروپناه با تأکید بر اهمیت تمدن اسلامی ایرانی و تقویت آن گفت: این بخش فرهنگ مربوط به بعد سخت افزاری فرهنگ است که باید مدنظر قرار بگیرد منتها بعد نرم افزاری برای ما اولویت بیشتر دارد.

وی با بیان اینکه فلسفه و اخلاق نیز در بعد نرم افزاری فرهنگ جای می‌گیرد، اظهار داشت: عرصه‌های تلویزیون، فیلم، صدا و سیما و اخلاقیات مردم باید در اینجا مورد توجه قرار بگیرد. نخبگان نیز اینجا باید مسائل را بررسی کنند و همه اینها با مدنظر قرار دادن سند مهندسی فرهنگی قابل توجه است.

وی با تأکید بر ضرورت اجرایی شدن سند مهندسی فرهنگی کشور گفت: ازاین طریق می‌توانیم از آسیب‌ها جلوگیری کرده و نظیر بسیاری از جوامع از پیش مشکلات را پیش بینی و برای پیشگیری از آنها چاره اندیشی کنیم. دراین مسیر رسانه‌ها و صدا و سیما نیز می‌توانند نقش کمک حال سند مهندسی فرهنگی کشور را داشته باشند.

وی در پایان گفت:‌بدین منظور مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران نیز امسال در روز جهانی فلسفه که البته مقداری دیرتر از روز جهانی آن شد، بحث اجتماع و فلسفه را مدنظر قرار داد که خود این امر نشان می‌دهد که فرهنگ و فلسفه چه اندازه در مسیر اجتماع مهم است و ازطریق برنامه ریزی و تئوری‌های فیلسوفان اجتماع می‌توانیم بسیاری از مشکلات را رفع کرده یا اینکه تناقضات را پیگیری کنیم دراین مسیر پرسش‌های زیادی پیش پای فیلسوف اجتماع است که متأسفانه ما تاکنون کمتر به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم باید بتوانیم پرسش‌هایمان را دراین راه پیدا کرده و در مسیر رفع بحران‌ها چاره‌جویی کنیم.

 

نظر شما