شناسهٔ خبر: 77176 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

طیب نیا:

ایران و پاکستان اراده جدی برای افزایش مبادلات تجاری دارند

طیب نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران گفت: تصمیم و اراده تهران و اسلام آباد بر این است که افزایش قابل ملاحظه ای در حجم مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی دوجانبه ایجاد کنند

به گزارش  نماینده به نقل از شادا، 'علی طیب نیا' روز چهارشنبه در پایان سفر کاری خود به اسلام آباد گفت: در زمان حاضر حجم مبادلات تجاری میان ایران و پاکستان، کمتر از یک میلیارد دلار است و هر دو طرف اراده جدی داریم که این میزان را ظرف چند سال آینده به چند برابر افزایش دهیم و تلاش می کنیم سالانه ۲۰ درصد حجم مبادلات تجاری میان دو کشور را بالا ببریم.

وی افزود: در جریان سفر هیات عالی اقتصادی ایران به پاکستان برای شرکت در نوزدهمین کیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، مذاکرات گسترده و سازنده ای بین هیات های اقتصادی ایران و پاکستان انجام شد و سرانجام، مجموعه توافقات درچارچوب یک متن تفام نامه همکاری های اقتصادی و پنج یادداشت تفاهم به تصویب طرفین رسید و از سوی مقامات مسوول دو کشور امضا شد.

طیب نیا درباره مذاکرات انجام شده در این سفر در باره خط لوله گاز، گفت: طرف پاکستانی و بویژه نخست وزیر این کشور تصمیم و اراده جدی پاکستان را برای اجرای این طرح اعلام کرد. هماهنگی های لازم در این زمینه انجام شده است و به زودی کار احداث این خط لوله در محدوده خاک پاکستان انجام خواهد شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین اظهار داشت: در زمینه صادرات برق ایران به پاکستان، در زمینه همکاری ها در حوزه گردشگری، تجارت مرزی و تاسیس بازارچه های مشترک مرزی بین دو کشور توافقات خوب و ارزشمندی انجام شد و امیدواریم با توجه به تصمیم و اراده جدید سران دو کشور، در آینده نزدیک شاهد افزایش قابل ملاحظه مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی بین دو کشور باشیم.

حضور علی طیب نیا در مراسم امضای یادداشت های تفاهم میان ایران و پاکستان که شامگاه سه شنبه در کاخ نخست وزیر این شور انجام شد، برنامه پایانی سفر پرکار این وزیر ایرانی به اسلام آباد، پایتخت پاکستان بود.

وی در روزهای دوشنبه و سه شنبه، علاوه بر دیدار با 'محمد نواز شریف' نخست وزیر پاکستان و حضور و سخنرانی در نوزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، با 'اسحاق دار' وزیر اقتصاد، 'شاهد خاقان عباسی' وزیر نفت، 'خرم دستگیر خان' وزیر بازرگانی و 'سرتاج عزیز' مشاور نخست وزیر در امور خارجی و امنیت ملی پاکستان دیدار کرد.

نظر شما