شناسهٔ خبر: 77068 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با "نماینده" بررسی شد؛

نشست همگرایی اصولگرایان باید فراگیر شود/ هنوز به نقطه صددرصد دست نیافتیم

ترقی عضو شورای همگرایی اصولگرایان: طبعا سیاست نشست همگرایی اصولگرایان، فراگیری در بین اصولگرایان است، فراگیری باید به گونه ای باشد تا همه سلایق اصولگرایی را در بربگیرد لذا برای رسیدن به آن زمان نیاز است.

گروه سیاسی نماینده، بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲، نشست همگرایی اصولگرایان با موافقت مرحوم آیت الله مهدوی کنی و با محوریت حجت الاسلام سید رضا تقوی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز برگزار شد و همچنان این جلسات ادامه داد.

نشست همگرایی اصولگرایان سه جلسه در تهران برگزار کرد، جلسه اول با حضور آیت الله نوری همدانی در تهران، جلسه دوم با حضور آیت الله موحدی کرمانی و جلسه سوم نیز سخنران ویژه آیت الله مصباح یزدی بود.

در نشست بانوان اصولگرا هم آیت الله احمد جنتی برای سخنرانی دعوت شده بود.

آیا سازوکار اصولگرایان در این نشست تدوین خواهد شد؟ آیا اکثر سلایق مختلف اصولگرا در این جلسات هم اندیشی شرکت می کنند؟

پاسخ به این سوال و سوالات دیگر را حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و یکی از اعضای شورای راهبردی اصولگرایان داد.

وی در گفتگو با نماینده به تشریح استراتژی آینده این شورا پرداخت و گفت: سیاست جلسه همین است که فراگیر شود تا بدین وسیله همه سلایق اصولگرا را در بربگیرد البته برای رسیدن به آن زمان نیاز است.

این عضو شورای همگرایی اصولگرایان در عین حال از مذاکره و گفتگوی برخی از اعضای این شورا با تعدادی از چهره ها و احزاب اصولگرا برای پیوستن به این گروه خبر داد و اظهارداشت: به برخی از افراد شرکت کننده در این شورا که ارتباط خوبی با گروه های مختلف اصولگرا دارند ماموریت داده شد تا با این افراد(فعالان سیاسی) برای دریافت نقطه نظرات آنها گفتگو کنند، طبیعی است به نقطه صددرصد دست نیافتیم، نقطه صددرصد باید در فرآیند چند ماه محقق شود.

ترقی همچنین تدوین طراحی سازوکار اصولگرایان در نشست همگرایی اصولگرایان را رد کرد و در عین حال اظهارداشت: اگر اصولگرایان در این بستر نقاط مشترک خود را افزایش دهند بعد از آن سازوکار که باید برای انتخابات شکل بگیرد به راحتی فراهم می شود و زمینه ائتلاف بزرگ صورت می گیرد.

 

متن گفتگوی نماینده با این عضو شورای همگرایی اصولگرایان بدین شرح است:

نماینده: پس از انتخابات ریاست جمهوری، نشست همگرایی اصولگرایان با محوریت حجت الاسلام تقوی برگزار شد و این جلسات همچنان ادامه دارد، آیا این شورا توانسته گستردگی لازم را در اردوگاه اصولگرایان بوجود آورد؟

تقریبا در هرجلسه ای که برگزار می شود مجموعه جدیدی به این جمع اضافه می شوند و روبه کمال است و نسبت به جلسات اول گستردگی بیشتری پیدا کرده و در بین هر جلسه، یک جلسه استانی هم تشکیل می شود که در آن جلسات، استان با مرکز هماهنگ می شوند همچنین با گروه های اصولگرا هم مذاکره می شود تا نمایندگان خود را معرفی کنند و به این جمع بپیوندند، در مجموع روند خوب است.

نماینده: نشست همگرایی، نشست احزاب و یا نشست افراد است؟

الان نشست افراد است و تحت عنوان گروه های سیاسی نیست در واقع این افراد رابط بین تشکل های متوع خود هستند.

نماینده: پس شما هم در این نشست، نمایندگی حزب موتلفه را ندارید؟

بله، من به عنوان شخصیت حقیقی شرکت می کنم.

** نشست همگرایی به نقطه صددرصد نرسیده است

نماینده: آقای ترقی، شما از گستردگی حضور سلایق مختلف در این نشست ها سخن گفتید، اما برخی از این تشکل ها و شخصیت های اصولگرا(تحول خواهان و پایداری) شرکت نمی کنند، علت آن چیست؟

با آنها در حال مذاکره هستند تا نقطه نظراتشان را برای شرکت در این جلسات دریافت کنند، به هرحال طبیعی است که الان به صددرصد نرسیده است صددرصد نیاز به فرآیند چند ماه دارد تا محقق شود.

نماینده: چه فردی با این گروه ها و احزاب اصولگرا مذاکره می کند؟ شخص آقای تقوی مذاکرات را انجام می دهد؟

بستگی دارد به چه شخصی ماموریت داده شود، این ماموریت به بعضی از افراد شرکت کننده در این نشست که ارتباطی با گروه های مختلف دارند داده می شود و آنها هم موظفند نتیجه مذاکرات را در جلسه ارائه دهند.

** تقوی ادعای محوریت نکرده، محور جامعتین است

نماینده: آقای ترقی، با این حال بعضی از گروه های سیاسی براین باورند که شخص حجت الاسلام تقوی نمی تواند محوریت را بوجود آورد از این رو آیا این جلسات با حضور سلایق مختلف سیاسی می تواند موثر واقع شود، فراگیری و گستردگی نشست همگرایی اصولگرایان چه زمانی صورت خواهد گرفت؟

حاج آقای تقوی هیچ وقت ادعای محوریت نکرده است در واقع او بانی برگزاری این جلسات و پیوند دادن اصولگرایان با یکدیگر و میزبان اتحاد اصولگرایان است خود وی بارها تاکید کرد: «محور جامعتین است» بنابراین حجت الاسلام تقوی نقش هماهنگ کننده را برعهده دارد و توانسته در این زمینه هم در سطح استانها و هم در سطح مرکز خوب عمل کند و در مرکز نیز نیروها را خوب جمع کرده است.

نماینده: به هرحال برخی از اصولگرایان در این نشست شرکت نمی کنند، استراتژی این نشست برای حضور سلایق مختلف چیست؟ آیا بنا دارید از چهره های شاخص اصولگرا هم دعوت کنید؟

طبعا سیاست این نشست فراگیری در بین اصولگرایان است، فراگیری باید به گونه ای باشد تا همه سلایق اصولگرایی را در بربگیرد لذا برای رسیدن به آن زمان نیاز است تا با مذاکره و گفتگوی چهره به چهره این اتفاق بیفتد و بتوانیم به آن هدف(فراگیری و حضور جریان های مختلف) در این نشست برسیم.

** فعلا چهره های شاخص اصولگرا در نشست همگرایی دعوت نمی شوند

نماینده: چهره های شاخص اصولگرا را هم دعوت می کنید؟

نه، در آن سطحی که سران بعضی از جریان های سیاسی دعوت شوند نیست چون سیاست جلسه فعلا ایجاد همگرایی بین اصولگرایان است و هیچ ربطی به انتخابات و ائتلافات انتخاباتی ندارد. این جلسه سعی دارد در بین اصولگرایان به لحاظ تحلیل مسائل کشور و شناخت مطالبات رهبری همگرایی ایجاد کند تا بدین وسیله بستری برای ائتلافات انتخاباتی باشد.

نماینده: پس در جلسات آقای تقوی سازوکار انتخابات آینده در جریان اصولگرا طراحی خواهد شد؟

خیر، سازوکار نیست بلکه از همگرایی که در اثر این جلسات بوجود می آید اصولگرایان می توانند برای ائتلاف در انتخابات بهتر به نتیجه برسند و از آن استفاده کنند و به عبارت دیگر بستری است و اگر اصولگرایان در این بستر نقاط مشترک خود را افزایش دهند بعد از آن سازوکار که باید برای انتخابات شکل بگیرد به راحتی فراهم می شود و زمینه ائتلاف بزرگ صورت می گیرد.

نماینده: آقای ترقی، آیا در این دوره از انتخابات همچون انتخابات مجلس هشتم و نهم محوریت اصولگرایان برعهده جامعتین قرار خواهد گرفت و یا اصولگرایان بنا دارند با سازوکار جدیدی وارد عرصه رقابت شوند؟

این قضیه مکانیزم خاص خود را دارد، هنوز وارد آن مرحله نشدیم چون کار جداگانه ای دارد و توسط احزاب و گروه های سیاسی اصولگرا دنبال می شود و آنها با جامعه روحانیت و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مذاکره و گفتگو می کنند تا از این طریق بتوانند سازوکار و مرکز تثل اصولگرایان و محور وحدت این جریان در انتخابات آینده را فراهم کنند. روند کاری آن جدا از جلسات همگرایی اصولگرایان است.

نماینده: شورای مرکزی این جلسات را وزرای سابق احمدی نژاد تشکیل می دهند؟

نه، چنین چیزی نیست، البته تعدادی از وزرای دولت احمدی نژاد حضور دارند اما از ترکیب بیش از ۵۰ نفری که در آنجا شرکت می کنند  ده نفر را آنها(برخی از وزرای سابق) تشکیل می دهند.

نماینده: آیا قبول دارید در انتخابات آینده باید منشور اصولگرایی مجدد بازتعریف شود؟

بله همین طور است، این منشور توسط مقام معظم رهبری تدوین و تبین شده است از این رو می تواند معیار و ملاکی برای وحدت اصولگرایان باشد مشروط به اینکه اتفاق نظر فکری در خصوص مصادیق در بین اصولگرایان بوجود آید. کاری که الان جلسه حاج آقای تقوی انجام می دهد همین است که اتفاق نظری در این مجموعه نسبت به اصولگرایی بوجد بیاید و مبانی آن گسترش یابد.

 

گفتگو از سیدمهدی حسینی

نظر شما