شناسهٔ خبر: 76979 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

نوبخت در گفتگوی ویژه خبری:

تورم سال آینده، کمتر از ۱۴ درصد خواهد بود/ بودجه سال آینده محتاطانه است

نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: لایحه بودجه سال آینده، محتاطانه و متوازن است و بدون کسری این بودجه را به پیش خواهیم برد.

به گزارش  نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، محمدباقر نوبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری دوشنبه شب شبکه دو سیما درباره واژه های محتاطانه، متوازن و بدون کسری که رئیس جمهور درباره لایحه بودجه سال ۹۴ به کار برد گفت: این سه از ویژگی های مهم این لایحه است.

وی افزود: فروش نفت و دیگر درآمدها و واگذاری دارایی های مالی منابعی را برای دولت ایجاد می کند اما باید انتظار داشت پیش بینی بودجه از واقعیت دور نباشد.

نوبخت گفت: ‌در لایحه بودجه سال ۹۴ تلاش شد درخصوص منابع درآمدی دولت به گونه ای عمل شود که همه منابع، محقق و در این حال در مصرف آن نیز دقت شود.

بودجه ۹۴؛ توجه همزمان به مسائل عمرانی و جاری

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: در این لایحه، ۲۲۴ هزار میلیارد تومان منابع عمومی کشور به گونه ای توزیع شده است که هم به مسایل جاری بپردازیم، هم صرفه جویی کنیم، هم قدرت خرید کارمندان حفظ شود و هم توسعه و پیشرفت کشور مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: ‌همچنین در این لایحه تلاش کردیم به طرح های عمرانی بودجه خوبی اختصاص داده شود.

** بودجه سال آینده محتاطانه است

نوبخت گفت: لایحه بودجه سال آینده، محتاطانه و متوازن است و بدون کسری این بودجه را به پیش خواهیم برد.

وی با بیان اینکه سیاست های سنجیده اقتصاد مقاومتی به ما کمک می کند تا بتوانیم کشور را به خوبی اداره کنیم افزود: با حیله ها و فشارهای بدخواهان جمهوری اسلامی ایران مواجه هستیم، بنابراین بودجه سال ۹۴ در شرایط ویژه ای تدوین شده است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با تعریف بودجه و اینکه لایحه بودجه برنامه ای یک ساله است، درباره هدفگذاری بودجه سال آینده گفت: سال ۹۴، سال پایانی برنامه پنجم توسعه است از این رو اهداف برنامه پنجم توسعه هم مدنظر قرار گرفته است.

** اهداف برنامه پنجم محقق نشد

نوبخت افزود: در برنامه پنجم توسعه متاسفانه رشد ۸ درصد اقتصادی محقق نشد و  باید سعی کنیم اهدافی را که در برنامه پنجم محقق نشد در سال پایانی برنامه محقق شود.

وی گفت: ‌نیازمند تخصیص بهینه منابع و تدبیر هستیم و باید از منابع موجود به نحو شایسته استفاده کنیم.

نوبخت افزود: انتظار مردم هم از دولت باید متناسب با واقعیت ها باشد زیرا اکنون باید با درآمد کمتری کشور را اداره کنیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تاکید کرد: با محدودیت منابع مواجه هستیم و انتظار می رود مردم به محدودیت های منابع توجه کنند.

نوبخت افزود: بدخواهان هم از یک ابزار و حربه دیگر استفاده و سعی می کنند قیمت نفت را کاهش دهند و باید در این شرایط کشور را اداره کنیم البته دولت خود را برای سختی ها و روزهای سخت تر هم آماده کرده است.

** آمادگی برای کاهش بیشتر قیمت نفت

مجری در ادامه پرسید: قیمت نفت در لایحه بودجه سال ۹۴، ۷۲ دلار در نظر گرفته شده است با توجه به کاهش قیمت نفت که امروز به ۶۸ دلار رسید چه تدابیری و چه استدلالی بر انتخاب ۷۲ دلار برای قیمت نفت برای بودجه سال آینده در نظر گرفته شده است؟

نوبخت در پاسخ با اشاره به اینکه قیمت نفت قابل پیش بینی نیست افزود: در گذشته با قیمت های ۸ دلار و ۱۲ دلار هم کشور را اداره کردیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور گفت: باید خود را برای قیمت های بیشتر و یا کمتر از قیمت پیش بینی شده نفت در لایحه بودجه نیز آماده کنیم.

نوبخت افزود: پیش بینی های کارشناسان این است که میانگین قیمت نفت در سال آینده از ۷۰ دلار کمتر نخواهد شد و برخی هم پیش بینی می کنند قیمت هر بشکه نفت پایین تر از ۸۰ دلار نمی شود بنابراین با توجه به این پیش بینی ها ما عدد ۷۲ دلار را در نظر گرفتیم ضمن اینکه خود را برای هر شرایطی آماده کرده ایم و اکنون هم با مدیریت تخصیص کشور را اداره کرده ایم.

وی گفت: ابتدا برنامه سال ۹۴ را طراحی کردیم و سپس ۵ جلد بودجه را از دل آن خارج کردیم و همه اعداد و ارقام آن جدید است البته اگر سال آینده دچار کاهش درآمد شویم طرح های مهم و اساسی را در اولویت قرار خواهیم داد.

نوبخت درباره نرخ دستمزدها هم گفت: نرخ دستمزدها متناسب با نرخ تورم افزایش خواهد یافت و همچنان مهار تورم را در سال آینده ادامه خواهیم داد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با بیان اینکه کمتر از یک سوم از منابع عمومی ۲۲۴ هزار میلیارد تومانی بودجه سال آینده از منابع نفت است، افزود: فشارهای اقتصادی موجب شد وابستگی خود را به درآمدهای حاصل از نفت کم کنیم.

وی افزود:‌ رقم بودجه سال ۹۴ برای هزینه های جاری، حدود ۶ و ۲ دهم درصد و برای طرح های عمرانی بیش از ۱۶ درصد رشد داشته است.

نوبخت گفت: سال آینده سرمایه گذاری دولت بر روی طرح های عمرانی بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان است و ۱۰۳ هزار میلیارد تومان هم بخش های خصوصی روی طرح های عمرانی سرمایه گذاری می کنند که در مجموع، این ارقام موجب رشد اقتصادی خواهدشد واین رشد مثبت و مهار تورم را درسال آینده هم ادامه خواهیم داد.

** توجه به اشتغال جوانان

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: بیش از ۲۰ درصد سرمایه گذاری مان را نسبت به سال قبل افزایش دادیم و سال ۹۴ به اشتغال جوانان توجه شده است.

وی گفت: با این که بودجه  محدود است اما هزار میلیارد تومان به صورت مجزا برای کمک به برنامه اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان در نظر گرفته شده است.

نوبخت گفت: رشد اقتصادی، رشد سرمایه گذاری و مهار تورم و تامین مسکن از مهم ترین اهداف دولت در سال آینده است.

وی افزود: بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان تنها برای پرداخت وام های ارزان قیمت تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای تامین مسکن در نظر گرفته شده است  و این وام ها برای نوسازی مسکن در بافت های فرسوده و ساخت واحدهای مسکونی کوچک اختصاص خواهد یافت.

نوبخت با اشاره به درآمدهای بالای نفتی کشور در ۸ سال گذشته گفت: اداره کشور با درآمدهای بالای نفتی کار سختی نیست و نیاز به تدبیر ندارد اما سعی شده است با همین درآمدهای محدود کشور را اداره و در چارچوب خواسته های مردم حرکت شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود:در سال آینده ‌۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به تولید کمک می شود و همچنان ۴۸۰۰ میلیارد تومان به ارزان کردن خدمات بهداشت و درمان اختصاص یافته است.

** قیمت دستوری، هرگز

نوبخت با تاکید بر اینکه هیچ وقت قیمت را دستوری پایین نمی آوریم گفت: علاقه  نداریم حتی یک درصد بر قیمت کالایی افزوده شود اما در برخی موارد چاره ای نیست.

نوبخت گفت:امسال ۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه خواهیم داد و در این حال به خانواده های کم درآمد از طریق نهادهای حمایتی و امدادی یارانه مضاعف می دهیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پایان گفت: از مردم عذر می خواهیم که در حد شان آنها نتوانستیم به وظایف خود درقبال اقتصاد عمل کنیم و البته از مردم می خواهیم به خدمتگزاران خود در دولت اعتماد کنند. دنیا و آخرت ما وابسته به رضایت مردم است.

نظر شما