شناسهٔ خبر: 76796 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

حضور فعال زنان در اجتماع باب تازه‌ای را در تئاتر می‌طلبید که قصد ایجاد آن کردیم

تئاتر هنر مقدس43 هرچه می گذرد استقبال مردم ، هنرمندان، منتقدین و بحمدالله حلول و توسعه گروههای تئاتر بانوان در کشور بیشتر می شود و این نشان دهنده نیاز جامعه ی اسلامی به تئاتر اسلامی بانوان و میزان تاثیرگذاری آن بر اندیشه هاست

نماینده: به مناسبت ایام اربعین حسینی تعزیه ها و تئاترهای فراوانی با موضوعیت امام حسین (ع) و شهادت ایشان و ۷۲ تن در اقصی نقاط کشور در حال برگزاری است. در یکی از مناطق شهر تهران نیز در «موسسه فرهنگی سرچشمه» واقع در محله سرچشمه تهران، تئاتری مخصوص بانوان به صورت رایگان، برگزار شد. آنچه می خوانید گفتگوی خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نماینده است با خانم مریم شعبانی، مسئول گروه تئاتر هنر مقدس:

 

نماینده: چطور شد که به فکر تشکیل گروه تئاتر تعزیه افتادید؟

شعبانی: هنر بدلیل ماهیت لاهوتی اش، برای رشد و نمو نیازمند مأمنی امن است که اگر این موضوع محقق نشود لاجرم هنر و هنرمند به انحطاط می رود. به واسطه آشنایی چندین ساله ام با علاقمندان و مستعدان هنر در فضای آموزش و پرورش و البته باور قلبی ام به میزان تاثیرگذاری هنر تئاتر در اندیشه بشری، تصمیم به تشکیل گروهی ویژه بانوان در زمینه تئاتر گرفتم. به لطف الهی گروههای متعددی از دهه ۶۰ در زمینه های تئاتر انقلابی و اسلامی، دست به آفرینش زده بودند اما غالبا مذکر بودند. عصر کنونی و حضور فعال زنان در اجتماع باب تازه ای را در تئاتر می طلبید که قصد ایجاد آن کردیم.

تئاتر تعزیه431

 

نماینده : کمی درباره تاریخچه این گروه و فعالیتهایش به ما بگویید.

شعبانی: هنر مقدس از سال ۱۳۸۰ با نام میعاد شروع به فعالیت تجسمی در زمینه های انقلابی و اسلامی کرد و یکی از رشته های اتصال دانشجویان و هنرمندان به سازمان های فرهنگی و مذهبی کشور بود. فعالیت تئاتری خود را در مدارس آموزش و پرورش به تجربه نشسته بود و در سال ۱۳۸۸ بطور اختصاصی و مستقل با نام «هنر مقدس» و اهدافی نو به پرورش علاقمندان تئاتر دینی پرداخت و تا سال ۱۳۹۳ بیش از ۱۰۰ اجرا با موضوع عاشورا، غدیر، سقیفه، شهادت حضرت فاطمه(س)، دفاع مقدس، حجاب و دیگر موضوعات ملی و مذهبی را آفریده است. بجای آنکه در سالنهای تئاتر به انتظار حضور مخاطب باشیم تلاش کردیم بعنوان کاروان تئاتر بانوان برای بانوان به میان مردم برویم؛ و این امر شور و تکاپوی ویژه ای در ارتباط بین مردم و هنرمند ایجاد کرد. البته این کار سختیهای خاص خودش را داشت. تلاش کردیم تعزیه مدرن خلق کنیم؛ از این رو در چگونگی اجرای صحنه ای، میزانسن بندیها، شمایل دیالوگها و بیان، ساختار موسیقی، طراحی لباس، طراحی دکور و افزودن فرم برای انتقال مفاهیم دست به تغییرات اساسی زدیم؛ البته تلاشمان هم بی نتیجه نبود.

تئاتر تعزیه431

 

نماینده : در آینده چه برنامه های دیگری دارید؟

شعبانی: آنچه از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۳ توسط «هنر مقدس» و هنرمندانش رخ داد آفرینش خالق بود نه مخلوق. هر چند که اغلب گمان ما مخلوقین خلاف این حقیقت است. آنچه در آینده نیز به مدد حضرت حق اتفاق خواهد افتاد نمایشنامه ای است با موضوع فلسفه حجاب و آزادی، «شرح پایدار عاشورا در ۱۴۰۰ سال پس از آن در ایران» گذری مختصر از شرح زنان هنرمند مجاهد ایران در عرصه های خبری ـ هنری ـ فرهنگی. تئاتر تازه ای که بعد از «بی مجنون» و «پیام بر لیلا» قصد تکمیل تحقیق و متن و انجام آن را داریم داستانی است از مریم کاظم زاده، اولین خبرنگار جنگی و اصغر وصالی بنام «دستمال سرخ ها».

 

تئاتر تعزیه431

نماینده : واکنش مثبت و منفی سایر گروه ها نسبت به گروه شما چطور بود؟

شعبانی: البته به دلیل شکل تثبیت شده چندین قرنی تئاتر، موضع گیری های بسیاری در برابر شکل جدید تئاتر که ما علم کرده بودیم، ایجاد شد. تئاتر بانوان ویژه بانوان، قدری ثقیل و غیر قابل هضم است، اما تئاتر بواسطه نمایشی بودنش برای فعالیت زنان مسلمان، باید تغییر می کرد. بهر حال هرچه می گذرد استقبال مردم، هنرمندان، منتقدین و بحمدالله حلول و توسعه گروههای تئاتر بانوان در کشور بیشتر می شود و این نشان دهنده نیاز جامعه اسلامی به تئاتر اسلامی بانوان و میزان تاثیرگذاری آن بر اندیشه هاست.

 

تئاتر تعزیه431

مراسم گروه تئاتر تعزیه «هنر مقدس» روز شنبه هفته آینده ۲۲ آذر، در امام زادگان ۵ تن لویزان، از ساعت ۱۶:۳۰ به صورت رایگان «ویژه بانوان» برگزار خواهد شد.

نظرات مخاطبان 0 3

  • ۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۶:۵۳zahra 0 5

    گروه فوق العاده تلاش گر .به امید موفقیت روز افزون 
                                
  • ۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۱۹:۵۷نفیسه 0 3

    اعضای گروه نهایت تلاششان را در اجرا می کنند. به امید آنکه به مراتب بالاتر دست یابند.
                                
  • ۱۳۹۳-۰۹-۱۶ ۲۳:۱۹sima 0 4

    aaaaaaaali va tasir gozar
                                

نظر شما