شناسهٔ خبر: 76771 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

روحانی در مراسم روز دانشجو چه گفت که صدای منتقدان در آمد!

روحانی رئیس جمهور: یک عده تازه به دوران رسیده که البته ما به آنها نیز احترام می گذاریم نمی خواهد این قدر نسبت به آینده، ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های اسلام دل‌نگران باشند.

به گزارش  نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم گرامیداشت ۱۶ آذر، روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: ما نمی توانیم حقوق اساسی را کنار بگذاریم باید از این حقوق اساسی‌مان حراست و صیانت کنیم و آن را نگه داریم.

وی ادامه داد: دیگر در دنیایی نیستیم که بگوییم کاری به مردم نداریم و افکارعمومی به ما ارتباطی ندارد، قضاوت عمومی به ما ارتباط ندارد، اگر من می خواهم مسئولی را برای دانشگاه تعیین کنم به نظر دانشگاه چه کار دارم، با صاحبان نفوذ سر و سری خواهم داشت، رأی اعتمادی می گیرم، او هم در مسند قدرت می نشیند، مبنای این دولت این چنین نیست.

راه دولت در دانشگاهها مورد تایید استادان و دانشجویان

رئیس جمهور گفت : مبنای ما از روز اول این بود که در همه امور تخصصی با صاحبان آن امر در مشورت باشیم.

بسیار خوشحالم که در این رفت و آمدهای رای اعتمادها، نظر سنجی بسیار خوبی دردانشگاهها صورت گرفت و تایید کرد که راه  دولت یازدهم در دانشگاهها مورد تایید استادان  و دانشجویان است.

راه دولت در دانشگاه ها بی بازگشت است

وی  گفت : دولت درباره دانشگاهها خط و راهی که داشته یکی است و از آن راه بازگشت نخواهد کرد و  وزیر علوم جدید هم ادامه دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم خواهد بود.

رئیس جمهور تصریح کرد : همان راهی که بنا بود دکتر نیلی منفرد طی کند و نگذاشتند، بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند، دکتر فرجی دانا آمد، ادامه راه برای  دکتر فرجی دانا ممکن نشد و  همان راه را دکتر نجفی ادامه داد.

روحانی افزود : همان راه را قرار بود دکتر احمدی ادامه دهد، دکتر نیلی هم و همان راه  را قرار بود دکتر دانش آشتیانی ادامه دهد و امروز دکتر فرهادی همان راه را ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور گفت : راه و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم و عهد ما با شما شکستنی نیست.

وی  در ادامه شعارهای دانشجویان مبنی بر اینکه روحانی روحانی حمایتت می کنیم  گفت:خواست من همین است که شما می فرمایید، امروز در راهی هستیم که باید به هم کمک کنیم و برای حل مشکلات  داخلی و خارجی باید دست به دست هم دهیم و اگر مسائلی در داخل کشور داریم  باید حل کنیم.

۱۶ آذر، نقطه عطف جنبش دانشجویی

رئیس جمهور گفت: ۱۶ آذر سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجویی است.

روحانی روز بسیار پرافتخار دانشجو را  به محضر همه دانشجویان عزیز سراسر ایران، استادان و فرهیختگان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و خوشحالم ۱۶ آذر امسال در دانشگاهی حضور دارم  که جزو اولین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت یازدهم برای فعالیت مجدد این دانشگاه پرافتخار بودیم.

وی ادامه داد: ۱۶ آذر سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجویی است، جنبش دانشجویی فراتر از بحث حزب و جناح و خط است، جنبش دانشجویی به معنای حضور همه  دانشجویان  در عرصه فرهنگ و سیاست است.

رئیس جمهور گفت: در دهه  ۱۳۳۰ حادثه  ۱۶ آذر درخشش خاصی داشت، شریعت رضوی، قندچی و بزرگ‌نیا دانشجویان به خون خفته‌ای که پرچم حرکت دانشجویی را  به اهتزاز درآوردند.

آقای روحانی افزود: جنبش دانشجویی یک حرکت به هم پیوسته است این حرکت هم برای استقلال است و ضد استعمار است، هم برای آزادی است و ضداستبداد است، هم برای وطن‌خواهی و عشق به وطن است و هم برای انواع ظلم ستیزی‌هاست.

برخی می خواهند جنبش دانشجویی را به فضای خاصی منحصر کنند

رئیس جمهور گفت: عده ای بوده و هنوز هستند که شاید جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر هم می دیدند از سر نفرت روی بر می تافتند اما امروز روزگاری نیست که کسی جنبش دانشجویی را منکر شود.

روحانی با بیان اینکه‌ گرچه برخی می خواهند جنبش دانشجویی را به فضای خاصی منحصر کنند تصریح کرد : این جنبش ممکن است حوادثش شان نزول هایی داشته باشد و در دهه ۴۰ حوادثی با شرایط خود داشت اما اساس جنبش دانشجویی حرکتی مستمر است.

وی افزود: جنبش دانشجویی یعنی حرکت یک جامعه بزرگ دانشگاهی در دورانی مشخص.

روحانی گفت: احزاب ممکن است امتداد داشته باشند و برخی تا آخر عمر در آن حضور و فعالیت کنند اما دانشجو بودن به معنی لغوی آن ادامه دارد و به مفهوم عضویت در یک دانشگاه دورانی ۴، ۶ و ۸ ساله دارد و یکی از علل زنده بودن حرکت دانشجویی محدودیت این دوران است.

رئیس جمهور افزود: وقتی در دوران خاصی فعالیتی را شروع می کنید قدر آن دوران را بهتر می دانید و جنبش دانشجویی علاوه بر اینکه از لحاظ حضور افراد، دوران مشخصی دارد اما از لحاظ پیوستگی حرکتی دائم دارد و همه دانشجویان همان خط و راه را دنبال کرده اند.

روحانی گفت: در نهضت اسلامی همه جا دانشگاه جزو پیشتازان حرکت و سابقون السابقون بود و از سال ۴۲ در کنار روحانیت حضور داشت  و فعالیت می کرد.

وی افزود‌: همان زمانی که بزرگانی از روحانیت به زندان رفتند بزرگانی نیز از دانشگاه مثل بازرگان به زندان رفتند و همان دورانی که در حوزه های علمیه، مساجد و منابر سخنان انقلابی و حرکت انقلابی توسط بزرگان روحانیت به رهبری امام ادامه یافت در دانشگاه نیز امثال طالقانی ها، شریعتی  ها، مطهری ها، بهشتی ها و مفتح ها به صحنه آمدند و سخن گفتند ودر برابر استبداد و حامیان خارجی آنها و استعمار و مزدوران داخلی ایستادگی و مقاومت کردند.

رئیس جمهور گفت:‌ دانشجو و دانشگاه در نهضت و انقلاب اسلامی و تثبیت انقلاب و دوران دفاع مقدس پیشتاز بوده اند.

دانشجو باید منتقد باشد

رئیس جمهور گفت : این همه استادان و دانشجویانی که به جبهه آمدند شهید و جانباز شدند، ‌به عنوان آزاده یا ایثارگر خدمت کردند، جهاد کردند و امروز نیز بار مسئولیت را برای اداره بخشی از کشور برعهده دارند.

روحانی افزود : ما امروز در شرایط خاصی قرار گرفته ایم در این شرایط دانشجو نیز باید پیشتاز باشد.

رئیس جمهور گفت:  البته من قبول دارم دانشجو باید منتقد باشد باید دیده‌بان و ناظر باشد نظارت کند،   اگر هم دانشجو را نگذاشتند انتقاد کند دانشجو حداقل از دولت  انتقاد کند.

دیوار دولت از همه کوتاه‌تر است

وی افزود: فعلا دیوار دولت از همه دیوارها کوتاه‌تر است هر کس به مناسبتی از گوجه فرنگی گرفته تا انرژی هسته ای نقدش را نسبت به دولت روا می دارد البته دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می کند ما بدون نقد نمی توانیم پیشرفت کنیم.

رئیس جمهور گفت: انتقاد و پژوهش و دانش و علم دو روی یک سکه هستند هرچند به پرسشگری و هم به نقد و هم به آموزش نیاز داریم گرچه دانشجو وظیفه اصلی اش دانش پژوهی و دانشجویی است و فراگرفتن علم و دانش و عالم و فرهیخته و نخبه شدن است اما این تنها وظیفه یک دانشجو نیست.

دانشجو در پی تصرف میز قدرت نیست

رئیس جمهور گفت : اما این تنها  وظیفه یک دانشجو نیست، دانشجو به دانشگاه نمی آید  که از لحاظ علم و دانش پله های دانش را طی کند می خواهد از لحاظ فرهنگ، احساس مسئولیت، مشارکت اجتماعی و نقادی قدرت نیز رشد کند.

روحانی افزود : دانشجو در پی  حکمرانی و تصرف میز قدرت نیست بلکه در پی عالم شدن است.

وی اضافه کرد : دانشجو به عنوان  بهترین  منتقد پرنشاط از قدرت است و قدرت و حاکمیت هم نقد می خواهد.

رئیس جمهور گفت: حاکمیت، دولت و همه  آنهایی که صاحبان  قدرت در جامعه هستند  باید به نقد  افتخار کنند؛ بالاتر از پیامبر کسی را نداریم و آن حضرت در میان  اصحاب و یارانش نقد و اظهار نظر را آزاد گذاشته بود و مولای ما امیرمومنان  علی (ع) هم  در دوران حکومتش از نقد نقادان استقبال می کرد.

وی افزود : دولت به سهم خود  از نقد استقبال می کند و دانشجو علاوه بر اینکه در پی کسب دانش و یادگیری علم و دانش است  در پی رسیدن  به مراتب کمال است و باید احساس مسئولیت کند باید بداند عضو این جامعه است، بداند بر محیط اجتماعی داخلی و خارجی تاثیر گذار است و اتفاقا  دانشگاه پایگاه وقدرتی است که می تواند  تاثیرگذار در جامعه و اداره کشور باشد.

روحانی تصریح کرد: مگر می شود دانشجویی درس بخواند و فقط به فکر واحد باشد  و واحد بگذراند و مدرکی بگیرد؟ مگر می شود دانشجو در دانشگاه  باشد و به مسائل مهم جامعه اش بی تفاوت باشد؟ مگر می شود دانشجوی کشور ما  به وضع آب و محیط زیست و انرژی در کشور و یا در حوزه نرم افزاری، وضع فرهنگ و آسیب های اجتماعی در کشور بی تفاوت باشد؟ مگر شدنی است؟ مگر می شود در جامعه ای زندگی کنیم و به مسائل و سرنوشت خود و خانواده و ملت و منطقه امان  بی تفاوت باشیم؟

دانشگاه خانه احزاب نیست

رئیس جمهور گفت: نمی خواهم بگویم دانشگاه خانه احزاب است، حزب کار دیگری می کند، ممکن است عده ای از دانشجویان هم شاخه دانشجویی یک حزبی باشند، آن بحث دیگری است اما اساسا دانشگاه و دانشجو در کلیت خودش دنبال کار حزبی نیست و دانشگاه خانه احزاب نیست.

روحانی افزود: اما در عین حال دانشگاه جایی است که دانشجوی ما باید بفهمد در جامعه چه می گذرد، باید صاحبنظر باشد باید دارای انجمن‌های علمی و فرهنگی باشد باید بتواند مسائل داخلی و خارجی خودش را به‌خوبی بفهمد و نقد و اظهار نظر کند.

رئیس جمهور گفت: کار بزرگی در انقلاب اسلامی ما رخ داده است هیچ کس نمی تواند به گذشته بازگردد.

آقای روحانی افزود: در انقلاب اسلامی ما حاکمیت ملی به عنوان یک ارزش بزرگ، انقلابی و ملی است.

رئیس جمهور گفت: در انقلاب اسلامی ما مردم سالاری به عنوان یک اصل بزرگ و حقوق اساسی است، در کشور ما صندوق رأی به عنوان مبنای مشروعیت سیاسی و حقوقی است.

عمل دولت به وعده کاهش تورم

رئیس جمهور گفت: البته در بخش اقتصاد، استادان دانشگاه از طریق بیان حضوری، نامه و ایمیل درباره تورم و رکود نظرهای خود را به دولت و مسئولان اعلام کردند و می کنند و من از آنها تشکر می کنم.

روحانی افزود: دلم می خواهد دانشگاه‌ها بیش از آنچه تا امروز فعال بودند برای معضلات کشور فعال شوند، نقد دلسوزانه داشته باشند و راه حل بدهند البته من  امروز صبح در مجلس شورای اسلامی در نطق  تقدیم بودجه سال ۹۴ بر این  نکته تأیید کردم که پارسال در هنگام تقدیم بودجه در مجلس اعلام کردم تا پایان سال تورم ما به ۳۵ درصد خواهد رسید و در سال بعد هم ۲۵ درصد خواهد شد.

وی اضافه کرد: برخی از طریق نامه نقد کردند و گفتند  چرا  قولی می دهی که  امکان ندارد  و نمی توان  در چند  ماه تورم را  به ۳۵ درصد  و در سال بعد به ۲۵ درصد رساند اما به همت کارشناسان، به کمک مردم و به خاطر اعتماد مردم به دولت که  بزرگ‌ترین سرمایه دولت است و نیز اعتماد جوانان و دانشجویان  و دانشگاهیان که سرمایه ماست بر مبنای آن اعتماد است که   وقتی می گوییم تورم  ۳۵ درصد خواهد شد انتظارات تورمی  هم بر همان مبنا شکل می گیرد و وقتی می گوییم سال ۹۴ تورم را به ۲۵ درصد می رسانیم انتظارات تورمی هم شکل می گیرد.

رئیس  جمهور گفت : پارسال توانستیم  به وعده های خود عمل کنیم و امسال هم در همین وقت از سال حرفی که گفته بودیم  تورم به ۲۵ درصد خواهد رسید هم پیش رفتیم و امروز تورم  ما بین ۱۷ و ۱۸ درصد است.

اقلیتی از حرکت به رشد ایران خوشحال نیستند

رئیس جمهور گفت: امروز تورم ما بین ۱۷  و ۱۸ درصد است و کار دولت در بخش های اقتصادی، سیاست خارجی و مسائل اجتماعی روبه جلو ست.

روحانی افزود : نقد یکی از دانشجویان درباره آلودگی هوای تهران و سایر کلان شهرها درست است و من به همه وزرا می گویم که همه نطق ها، نقد ها و مطالبات امروز را  بررسی و نتایج را گزارش دهند تا هر کاری شدنی است انجام دهیم.

وی افزو‌د : ما در همه زمینه ها قدم های بلندی برداشته ایم و با همت شما در موضوع سیاست خارجی نیز این چنین بوده است.

رئیس جمهور گفت: ‌امروز جایگاه ایران در افکار عمومی دنیا و در بین سیاستمداران جهان با چند سال پیش زمین تا آسمان متفاوت است.

روحانی ادامه داد : مردم سراسر جهان به فضا و امنیت ایران اعتماد کرده اند که نمونه آن وضعیت هتل های ماست.

رئیس جمهور افزود‌: هتل های ما که در سال ۹۱ خالی بود در سال ۹۲ وضعیت بهتری پیدا کرد و در سال ۹۳ هیچ هتلی در مناطق کشور به ویژه در مناطق دارای ظرفیت گردشگری خالی نیست و اتاق های این هتل ها رزرو شده  و این همان اشتیاق جهانیان به ایران است.

وی گفت:‌ صدها و هزاران شرکت خارجی امروز منتظر شرایط آینده هستند که بتوانند وارد ایران شوند و کشور را به لحاظ سرمایه گذاری تامین کنند.

آقای روحانی گفت‌: البته اقلیتی هستند که از این وضعیت خوشحال نیستند که آنها هم باید از منافع زودگذر خود بگذرند.

تازه به دوران رسیده ها دل نگران ارزش‌های انقلاب و اسلام نباشند

رئیس جمهور گفت: سیاست خارجی ما هر چه موفق‌تر باشد به نفع مردم، کشور و به نفع ثبات کشور است.

روحانی افزود: آنهایی که امروز مسئولیت  سیاست خارجی را بر دوش دارند، از رئیس دولت گرفته تا وزیر امور خارجه و همه کارشناسان، افرادی انقلابی و چهره هایی هستند که سوابقشان در انقلاب و برخی از آنها مربوط به  روزهای اول انقلاب است.

وی گفت: یک عده تازه به دوران رسیده که البته ما به آنها نیز احترام می گذاریم نمی خواهد این قدر نسبت به آینده، ارزش‌های انقلاب و ارزش‌های اسلام  دل‌نگران  باشند.

رئیس جمهور افزود: همه ما باید در ارزش‌ها اجماع نظر و نظر مشترک پیدا کنیم.

روحانی گفت: امروز دنیا  باور دارد که مذاکرات ما، مذاکراتی جدی، منطقی و رو به جلوست و هیچ کس در این  تردیدی ندارد.

وی افزود: امروز دنیا قبول دارد که جمهوری اسلامی ایران مسلح به سلاح منطق و عقلانیت است.

روحانی با بیان اینکه  امروز همه  قبول دارند که جمهوری اسلامی ایران ضدخشونت  و ضدافراطی‌گری است گفت: اگر نبود چطور اعلام جمهوری اسلامی ایران برای جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آراء و فقط با مخالفت دو، سه کشور مانند امریکا و اسرائیل به تصویب جهانی می‌رسد؟

رئیس جمهور افزود: دولت به قولی که به مردم در همه زمینه ها  داده، به قولش پایبند است و هر جا که  منافع ملی، مصالح ملی، امنیت ملی و حقوق ملت در پیش باشد و بدانیم راهی که می رویم برای احقاق حقوق ملت و منافع ملی است، نه از انتقادی می ترسیم و نه از تخریب و فریاد و سروصدایی باک داریم.

از دولت نقد و حمایت کنید

رئیس جمهور گفت: راهی که گفتیم؛ ما همانیم و همان خواهیم بود منتها برای اینکه ما بتوانیم به پیروزی و اهدافمان برسیم که اهداف ما و شما یکی است، اهداف دانشگاه و دولت یکی است و اهداف جامعه و دانشگاه یکی است؛   نیاز به همفکری و همراهی داریم و باید دست به دست هم بدهیم.

روحانی افزود: خواهش می کنم از دولت نقد کنید و از آن در جایی که تشخیص می دهید راهش صحیح است حمایت کنید؛   بدون حمایت و  نقد شما ما نمی توانیم به نقطه هدف و مقصد نهایی دست یابیم.

وی گفت: یک بار دیگر روز پر افتخار دانشجو را به همه شما تبریک می گویم و از تلاش آقای دکتر هاشمی و فرهادی برای ادامه راهی که جزو مطالبات و خواست مردم است تشکر می کنم.

نظر شما