شناسهٔ خبر: 76718 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

۸۰ کیلومتر پیاده‌روی برای ثبت عشق مردم دنیا به امام حسین(ع)/ جای خالی یک عکس از عظیم‌ترین پیاده‌روی دنیا

اربعین43 امیر علی جوادیان گفت: دیدن صحنه‌های حضور مردمی که گاهی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر راهپیمایی می‌کردند تا در روز اربعین به کربلا برسند، جز به کرامت امام حسین علیه‌السلام نبود

به گزارش نماینده به نقل از فارس، «رهروان تربت پاک» عنوان کتاب عکسی است که توسط «امیرعلی جوادیان» عکاس پیشکسوت کشورمان طی حضور در پیاده‌روی ایام اربعین از نجف به کربلا در سال ۱۳۹۱ تهیه شده است.

حرم مطهر حضرت علی علیه‌السلام

این مجموعه در ۱۵۶ صفحه با حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج، توسط انتشارت سارینا به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی در سال ۱۳۹۲ منتشر شده است. ضمن اینکه در صفحات این کتاب جملات متفکرانی از جمله «جرج جرداق» دانشمند و ادیب مسیحی، «گیبون» مورخ انگلیسی، «سرپرسی سایکس» خاورشناس انگلیسی، «طه حسین» دانشمند و ادیب مصری، «توماس کارلایل» خاورشناس مشهور انگلیسی، «مهاتما گاندی» رهبر استقلال هند و «محمدعلی جناح» قائد اعظم کشور پاکستان خوانده می‌شود.

آماده شدن زائران برای رفتن به کربلا

عنوان دومی که برای این مجموعه انتخاب شده، «از نجف شاه‌ مردان تا کربلای آزاد مردان» است و در این مجموعه از حرم مولای متقیان حضرت علی علیه‌السلام را تا پیاده‌روی برای رسیدن به کربلا و سرانجام حرم امام حسین علیه‌السلام را به تصویر کشیده است.

امیرعلی جوادیان پیرامون این کتاب، اظهار داشت: واقعه عاشورا یکی از بزرگترین و مهمترین حوادث آئینی در ادیان دنیا است؛ پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی هم ویژگی منحصر به فرد یک عزم جهانی است. با توجه به اهمیت این واقعه عظیم، با حمایت سازمان هنری رسانه‌ای اوج در سال ۱۳۹۱ عازم عراق شدم تا از مسیر پیاده‌روی زائران حسینی عکس‌برداری کنم.

پیاده‌روی اربعین

وی ادامه داد: دیدن صحنه‌های حضور مردمی که گاهی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر راهپیمایی می‌کردند تا در روز اربعین به کربلا برسند، جز به کرامت امام حسین علیه‌السلام نبود. در طول یک هفته پیاده‌روی زنان و مردان و کودکانی را می‌دیدم که عاشقانه برای رسیدن به مولایشان آن هم با پای پیاده قدم برمی‌داشتند.

پیاده‌روی اربعین

این عکاس پیشکسوت بیان داشت: یکی از فلسفه‌های «حج» یک هدف و یک سو بودن مسلمانان است؛ اگر چه سفر حج سختی‌های خودش را دارد اما سفر کربلا چندین برابر سخت‌تر از سفر حج است؛ یک سو بودن و یک جهت بودن در این راهپیمایی هم از ویژگی‌های مهم آن است که همه زائران به هر زبانی و گویشی «لبیک یا حسین(ع)» می‌گویند.

طبخ غذا برای پذیرایی از زائران امام حسین علیه‌السلام

وی یادآور شد: در بین این عکس‌ها جای خالی یک عکس‌برداری هوایی از طول مسافت پیاده‌روی احساس می‌شود. ای کاش شرایط آن فراهم می‌شد تا عظیم‌ترین پیاده‌روی دنیا را به تصویر بکشم.

جوادیان خاطرنشان کرد: من در این سفر، طی ۸۰ کیلومتر پیاده روی، حدود ۵ هزار عکس گرفتم که از این تعداد ۲۰۰ قطعه برای چاپ در کتاب انتخاب شد. البته قرار بود این کتاب برای اربعین سال ۹۲ آماده شود اما به دلیل مواجهه با مشکلات، این کتاب به اربعین امسال رسید.

زیارت حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام

وی این مجموعه عکس‌ها را به حضرت ابوالفضل علیه‌السلام، اسوه وفاداری و شجاعت تقدیم کرده و در این رابطه گفت: تصمیم گرفتم که کتاب‌هایم را به ساحت مقدس ۱۴ معصوم تقدیم کنم. کتاب عکس دفاع مقدس‌ را به امام حسین علیه‌السلام تقدیم کردم؛ کتاب عکس یادمان شهدا نیز به امام رضا علیه‌السلام تقدیم شد. با توجه به اینکه حضرت ابوالفضل علیه‌السلام اسوه حماسه در کربلا بود، خواستم که این کار را تقدیم به ایشان کنم.

وی درخصوص توزیع این مجموعه عکس بیان داشت: این کتاب در دفتر آیت‌الله سیستانی، سازمان حج و زیارت، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان هنری رسانه‌ای اوج و چند سازمان دیگر توزیع شد.

 

نظر شما