شناسهٔ خبر: 76705 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

کرباسچی از پاسخ به سوالات درباره حزب کارگزاران امتناع ورزید/ بازجویی می کنید

کرباسچی غلامحسین کرباسچی به جای پاسخ به سوالات مدعی شد: سوال اول مصاحبه راجع به لیبرال دموکراسی نیست. بیشتر بازجوئی ازمسایل وروابط داخلی حزب است.

به گزارش  نماینده به نقل از خبرگزاری دانشجو، "لیبرال دموکرات مسلمان" بودن یا نبودن حزب کارگزاران مسئله است که این روزها رسانه‌ها را وادار کرده است تا به سراغ اعضای حزب کارگزاران رفته و نظر آنان را در این باره جویا شوند.

بهانه‌ی اولیه شروع این موج در واقع اظهار نظر محمد عطریانفر، عضو حزب کارگزاران سازندگی، بود که اعتقاد حزب به این تئوری را نفی کرد.

علیرغم تاکید افرادی چون قوچانی و مرعشی، محمد عطریانفر گفت: "من اولین بار است که این اظهارنظر (لیبرال بودن کارگزاران) را می‌شنوم".

البته نظرات در این باره گوناگون بود و ما را بر آن داشت تا سابقه‌ای از نظرات پیرامون این مسئله را در گزارشی گردآوری کنیم.

پیگیری‌ها در این خصوص ادامه پیدا کرد و به افراد جدید الورودی چون سعید لیلاز و محمد قوچانی رسید.

قوچانی که عضو جدید کارگزاران است و سردبیری ماهنامه مهرنامه و هفته‌نامه صدا و همچنین سردبیری ارگان کارگزاران (عصرجدید) را برعهده دارد، بار‌ها در مقالات خود بر این که مدل مطلوب حزب متبوعش را لیبرالیسم سیاسی می‌داند تاکید کرده است اما وی در تماس تلفنی از مصاحبه پرسش و پاسخ در این زمینه بدون بیان علت امتناع کرد.

اما لیلاز کمی با ما صادق‌تر بود و علت امتناع خود از مصاحبه را اینگونه بیان کرد: "قرار هست در این زمینه دبیر کل و سخنگو پاسخ بدهند و حتی اگر شما با آقای کرباسچی تماس گرفتید این موضوع را نیز از طرف من ابلاغ کنید".

پس به سراغ غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران، رفته و پس از پرسش درباره اینکه "آیا شما به لیبرال دموکرات مسلمان بودن اعتقاد دارید؟ " اینطور پاسخ گرفتیم: "من چند هفته پیش در این زمینه به صورت مفصل صحبت کرده‌ام".

مقرر شد متن گفت‌وگوی دبیر کل در این‌باره جهت اطلاع و احیاناً سوالات تکمیلی از طریق ایمیل در اختیار این رسانه(دانشجو) قرار بگیرد که پس از پیگیری مجدد کرباسچی گفت که متاسفانه نتوانسته این متن را پیدا کند و احتمال داد این گفتگو با نشریات مکتوب باشد. لذا از دبیر کل خواستیم تا با ارسال پرسش‌ها، پاسخ وی در این زمینه را داشته باشیم و پرسش‌های مورد نظر که به شرح زیر است را ارسال کردیم:

 

سوال اصلی: آیا در خصوص اینکه حزب کارگزاران سازندگی به تئوری لیبرال دموکرات مسلمان اعتقاد دارد یا خیر در کمیته سیاسی حزب که پیش‌تر ریاست آن به عهده محمد هاشمی بود تصمیم‌گیری نشده بود؟


سوال فرعی: آقای هاشمی علت کناره‌گیری خود از حزب را همفکر نبودن با اعضای جدید کارگزاران معرفی کرده بود در حالیکه اصلیترین عضو فکری جدید که آقای قوچانی باشد معاون ایشان در کمیته سیاسی بود! در خصوص نوع نگاه این دو نفر به تئوری لیبرال دموکرات مسلمان بفرمایید که آیا اختلاف آن‌ها با هم بر سر این مسئله موجب جدایی آقای محمد هاشمی از حزب شده است؟


سوال فرعی: رئیس کمیته سیاسی پس از آقای محمد هاشمی به عهده چه کسی گذاشته شده است؟


سوال اصلی: اگر به تئوری لیبرال دموکرات مسلمان حزب کارگزاران معتقد است نظر و نسبت خود را در خصوص سوالات زیر بفرمایید.

 

سوال فرعی: در اندیشه سیاسی عنوان می‌شود که در لیبرال دموکراسی ارزشهایی چون «فردگرایی افراطی»، «بازار آزاد» و «حقوق بشر جهان شمول» حاکم است، لطفاً نسبت و نظرتان را در مواجهه با هر کدام از این ارزش‌ها بفرمایید و اگر آن‌ها را قبول ندارید چطور خود را لیبرال دموکرات می‌دانید و ارزش‌ها برای شما چه چیزی خواهد بود؟


سوال فرعی: اگر به این تئوری اعتقاد دارید «نسبت برابری و عدالت را چطور می‌دانید؟»، «آیا اعتقاد دارید این تئوری مدیریتی به طبقه پایین کمک بیشتری خواهد کرد یا مدیران را در خدمت طبقه متوسط و مرفه قرار می‌دهد؟»، «مواجهه این تئوری با عدالت اجتماعی و آزادی چگونه خواهد بود؟»


سوال فرعی: تئوری لیبرال دموکرات مسلمان قاعدتاً باید زیر مجموعه لیبرالیسم دینی دسته بندی بشود آیا شما با ذات این دسته که اصولا دین را امری شخصی‌ می‌داند موافق هستید؟ اگر نه تئوری خود را ذیل کدامیک از تعاریف لیبرالیسم دسته بندی می‌کنید؟

 

و عصر‌‌ همان روز دبیر کل این پاسخ را برای خبرگزاری دانشجو ایمیل کرد:

 

سوال اول مصاحبه راجع به لیبرال دموکراسی نیست. بیشتر بازجوئی ازمسایل وروابط داخلی حزب است. اینگونه سوالات درشان خبرگزاری نیست گو اینکه خاستگاه آن نهادهایی باشندکه عادت به این کارکرده‌اند. درمورد بقیه سوالات منظور از عبارات ذیل چیست: فردگرائی افراطی؟ نسبت برابری وعدالت... ت.؟ لیبرالیسم دینی؟

 

و ما بر آن شدیم تا در راستای توضیحات بیشتر پاسخ ایمیل را برای دبیر کل کارگزاران ارسال کنیم که متن آن بدین شرح است:

 

اگر شعار پایبندی به دموکراسی می‌دهید به رکن چهارم آن نیز که رسانه است معتقد باشید و از سوال کنجکاوانهٔ یک خبرنگار برداشتی امنیتی نکنید.

 

ما علت برداشت حضرتعالی را در اصل «مصاحبهٔ مکتوب» و اصلیترین ضعف آنکه ناتوانی مصاحبه کننده در انتقال احساسات به مصاحبه شونده است می‌دانیم و از شما که فردی با سابقه در امور رسانه‌ای هستید توقع درک این مسئله را داریم.

 

۱- در خصوص مسئله لیبرال دموکرات مسلمان بودن یا نبودن افرادی از داخل حزب شما حزب را معتقد به این مسئله می‌دانند و افرادی آن‌را قبول ندارند؛ قطعاً شما به عنوان دبیر کل می‌بایست حرف آخر را در این خصوص بزنید؛ لذا سوال ما هم همین بود که آیا شما این تئوری را قبول دارید یا خیر؟

 

۲- قاعدتاً این مسئله می‌بایست در کمیته سیاسی حزب شما به تایید یا رد می‌رسیده که مسئول آن آقای محمد هاشمی بوده (و ما اطلاعی نداریم که فردی جایگزین ایشان شده یا خیر)؛ لذا دو سوال مطرح کردیم، آیا این مسئله در کمیته سیاسی بررسی شده یا خیر؟ و اینکه چه کسی جایگزین آقای هاشمی شده که در این خصوص به سراغ او رفته و در این خصوص از او بپرسیم؟

 

۳- سوال دیگر نیز در خصوص همین مسئله لیبرال دموکرات مسلمان بود که پرسیدیم آیا آقای محمد هاشمی به علت اعتقاد داشتن یا نداشتن به این تئوری با حزب مشکل پیدا کرده و رفته است یا خیر؟

 

۴- سوال دیگر ناظر به حرف آقای هاشمی بود که صحت آن را باید از شما جویا می‌شدیم، ایشان گفته بودند که به علت همفکر نبودن با اعضای جدید کارگزاران از این حزب رفته‌اند، شما به عنوان دبیر کل قطعاً این صحت و سقم این ادعا با خبرید و ما جواب این سوال را از شما خواستیم؟

 

درمورد بقیه سوالات:

 

فردگرائی افراطی؟

مارکس به عنوان منتقد لیبرالیسم معتقد است، لیبرالیسم در یک کلام به معنای آزادی خواهی در ‌‌نهایت به خودخواهی در بعد فردی و نابرابری در بعد اجتماعی شود. از این رو مارکس لیبرالیسم دموکرات را «دیکتاتوری بورژوایی» می‌خواند؛ لذا ما خواستیم تشریح کنید که تئوری مورد نظر شما چطور با مسئله آزادی خواهی و فرد محوری در ذیل اسلام مواجه می‌شود که دچار آفت اختلاف طبقاتی فاحش در جامعه نشود؟

 

نسبت برابری وعدالت... ت.؟

برخی تئوری پردازان لیبرالیسم مدعی تامین و رعایت حقوق برابر برای همه هستند بدون در نظر گرفتن هیچ تبعیضی. یعنی اگر یک سیب قرار باشد بین ۱۰ نفر تقسیم شود، تقسیم بر ده شده و به هر کس یک تکه داده شود. اما برخی دیگر از لیبرال‌ها همچون راولز بر این نظر هستند که نابرابری اقتصادی فقط موقعی توجیه پذیر است که در راستای نفع فقیر‌ترین افراد جامعه و کسانی باشد که از کمترین مزایا برخوردارند. یعنی اگر یک سیب قرار باشد بین ۱۰ نفر تقسیم شود توجه می‌شود که ۹ نفر سیب دارند و یک نفر ندارد، ‌لذا کل آن سیب را به آن نفر می‌دهند. با آنچه بیان شد برابری و عدالت از هم جدا می‌شوند و معانی متفاوتی می‌گیرند، لذا از شما خواستم مشخص کنید که به کدامیک از این نظریات متفاوت در ذیل لیبرالیسم اعتقاد دارید؟

 

لیبرالیسم دینی؟

عموماً لیبرالیسم را به چند شاخه تقسیم می‌کنند که در این خصوص نظرات متفاوت است، بطور مثال لیبرالیسم فرهنگی، دینی، سیاسی، اقتصادی و... و. چیزی که به ذهن ما در خصوص لیبرال دموکرات مسلمان می‌رسد این است که با توجه به پسوند دینی قاعدتاً باید در ذیل لیبرالیسم دینی قرار بگیرد. اما وقتی به تعاریف ارائه شده از لیبرالیسم دینی رجوع می‌کنیم به اصل نفی خدا، وحی و خارج نمودن دین و احکام دین از حوزهٔ زندگی اجتماعی برخورد می‌کنیم. لذا از شما خواستیم توضیح دهید که این تئوری را ذیل کدام دسته بندی لیبرالیسم قرار می‌دهید که این تناقض وجود نداشته باشد؟

این در حالیست که خبرگزرای دانشجو با توجه به رسالت رسانه‌ای خود که در حقیقت "پرسش‌ سوال مخاطبان از مسئولان است" تلاش چند روزه‌ای در جهت دریافت پاسخ‌های دبیر کل کارگزاران انجام داده ولی با ناکامی مواجه شده است لذا با توجه به اینکه تقریبا یک هفته از ارسال پرسش‌های دوم برای آقای کرباسچی مي‌گذرد بر آن شدیم تا مخاطبان خود را در روند پیگیری‌هایمان قرار دهیم اما ما همچنان منتظر پاسخ "دبیر کل حزب کارگزاران" برای رمز گشایی از لفظ "لیبرال دموکرات مسلمان" هستیم!

نظر شما