شناسهٔ خبر: 76643 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد:

رسانه زیرساخت فرهنگ است و جو ما را رسانه می‌سازد

سید عباس صالحی43 ما در حال حرکت به سمت فرهنگ رسانه‌یی هستیم، به این معنی که آمال و آرزوهای افراد در پرتو این فرهنگ رسانه‌یی ساخته می‌شود و این مساله‌ای مخاطره‌آمیز است.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، دکتر سیدعباس صالحی در مراسم پانزدهمین سالگرد تاسیس ایسنا که شامگاه ۱۴ آذرماه در فرهنگسرای جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، در جمع مدیران، مسئولان دستگاه‌های مختلف و نیز خبرنگاران دوره‌های مختلف این خبرگزاری اظهار کرد: جهاددانشگاهی در سال ۱۳۵۹ تاسیس شد و امروز در قالب یکی از مراکز مهم علمی و فرهنگی با چندین پژوهشگاه، در حدود ۲۵ پژوهشکده، دو دانشگاه و پارک‌های علمی و فناوری و مراکز علمی و فرهنگی مشغول به فعالیت است و ایسنا مجموعه‌ای با تحرکات مثبت در این نهاد انقلابی است.

او در ادامه افزود: جهاددانشگاهی همان‌طور که از نامش پیدا است از دو واژه جهاد و دانشگاه تشکیل شده‌ است. در ارتباط با واژه دانشگاه این‌که چه انتظاراتی از آن داریم مشخص است.

صالحی اضافه کرد: دانشگاه دارای سه کارکرد است که نخستین کارکرد آن تولید دانش، آموزش و پژوهش آکادمیک است و دانشگاه بایستی این کارکرد را داشته باشد و همگان در خصوص آن متفق‌القول هستند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: کارکرد دوم دانشگاه که می‌توان به آن اشاره کرد تولید و ترویج دانایی در جامعه است و سومین ویژگی آن نهاد مدنی بودن دانشگاه، به معنای مشارکت در نقد قدرت سیاسی است.

صالحی تصریح کرد: به دو کارکرد اخیر هم امام راحل و هم مقام معظم رهبری اعتقاد داشتند. البته این به آن معنا نیست که کارکرد نخست بی‌اهمیت است. اما این دو کارکرد درباره نهادی است که هم به تولید دانش می‌پردازد و هم به ترویج آن در جامعه کمک می‌کند و نیز به نقد مشارکت سیاسی می‌اندیشد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ با بیان این‌که بایستی این ترکیب سه‌گانه را در کلیه بخش‌های جهاددانشگاهی دید افزود: یعنی کسانی که جهاددانشگاهی را تاسیس کردند برای این سه کارکرد دانشگاه ارزش قائل بودند. جهاددانشگاهی مانند جهادسازندگی واژه‌ای برآمده از انقلاب است و ما در این کارکرد سه‌گانه دانشگاه بایستی جهادی عمل کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: موسسین جهاددانشگاهی مانند جهادسازندگی در سال ۵۹ بر این باور بودند که ما بایستی با روش‌های جهادی جلو برویم و این امر با سه مولفه میسر می‌شود.

او اضافه کرد: فرااداری و فرابوروکراسی بودن، مسئله‌محور و کارکردگرا بودن و این‌که به دولت وابسته نباشند و به مردم به‌عنوان کانون حرکت خود متصل باشند، این سه مولفه را تشکیل می‌دهند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد تصریح کرد: در محصولات مختلف جهاددانشگاهی، از پژوهشگاه رویان تا خبرگزاری ایسنا می‌بینیم که نگاه به دانشگاه منحصرا تولید دانش نیست بلکه تولید دانایی است و ترویج آن به اندازه تولید دانش اهمیت دارد. در واقع ما بایستی به جامعه دانایی‌محور و دانایی‌گرا توجه کنیم.

صالحی خاطرنشان کرد: محصولات جهاددانشگاهی با فراز و نشیب‌هایی نیز همراه بود و با این حرکت نیز جلو آمد و ایسنا نیز به این نگاه و به این کارکرد سه‌گانه دانشگاه و نیز روش‌های جهادی اعتقاد داشت و ترکیب سه‌گانه این عوامل به تولد ایسنا انجامید؛ خبرگزاری‌ای که شعارش «هر دانشجو یک خبرنگار» است و به خبر دانشجویی معتقد بود.

او در خصوص موضوع رسانه نیز سخن گفت و افزود: رسانه بحث پراهمیتی است. اگر تا دیروز فرهنگ زیرساخت رسانه بود امروز می‌توانیم بگوییم رسانه زیرساخت فرهنگ است و جو ما را رسانه می‌سازد.

صالحی اظهار کرد: امروزه در آن‌چه هویت ما را می‎سازد رسانه‌ها نقش پررنگی دارند و این رسانه‌ها هستند که در حال دگرگون کردن فرهنگ در ابعاد مختلف معنایی، علمی و ساختاری هستند. در واقع ما در حال حرکت به سمت فرهنگ رسانه‌یی هستیم، به این معنی که آمال و آرزوهای افراد در پرتو این فرهنگ رسانه‌یی ساخته می‌شود و این مساله‌ای مخاطره‌آمیز است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: رسانه‌هایی مانند ایسنا تلاش کردند که به جایگاه فرهنگ توجه کنند و در این رابطه ما بایستی به دنبال مولفه‌های مختلفی باشیم. در این‌جا رسانه فرهنگی تلاش می‌کند عقلانیت و انتقاد را در فرد پرورش دهد.

صالحی تصریح کرد: همچنین رسانه بومی‌گرا رسانه‌ فرهنگی است که به هویت بومی تعلق دارد و بومی‌گرایی یعنی توجه به هویت تاریخی و معاصر یک ملت و رسانه‌ای فرهنگی است که جامع‌گراست و نه فردگرا.

او عنوان کرد: فرهنگ رسانه‌یی جدید در واقع فرهنگی است که در اوج تجددگرایی است و در فضای فرهنگ رسانه‌یی انسان‌ها از هم دور می‌شوند و این چیزی است که امروزه شاهد آن هستیم و هرچه زمان می‌گذرد در پرتو فرهنگ رسانه‌یی تفرد افراد بیشتر می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: رسانه فرهنگی رسانه‌ای است که فردگرایی را ترویج نکند و درصدد گسترش جمع‌گرایی برآید و رابطه افراد را به‌هم نزدیک‌تر کند، آرمان‌گراست و نه روزمره‌گرا.

او اظهار کرد: رسانه‌ای فرهنگی است که به اخلاق، عدالت و آزادی تعلق خاطری عمیق دارد و رسانه‌ها بایستی به این سه آرمان بزرگ وفادار باشند.

صالحی افزود: امیدواریم خبرگزاری ایسنا سال‌ها و قرن‌ها صادقانه و خالصانه به حیات پرثمر خود در حوزه فرهنگ جهان اسلام ادامه دهد.

نظر شما