شناسهٔ خبر: 76480 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

گزارشی از سومین روز جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران

روز خوب «سینما حقیقت»

سینماحقیقت431 جدا از استقبال گسترده‌ای که از روز سوم «سینما حقیقت» صورت گرفت، نمایش‌فیلم‌های خوب و جذاب از جمله ویژگی‌های اکران‌های سه‌شنبه جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران بود. «زندگی در ثانیه صفر» یکی از فیلم‌ تاثیرگذار این روز بود

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، جدا از استقبال گسترده‌ای که از روز سوم «سینما حقیقت» صورت گرفت، نمایش‌فیلم‌های خوب و جذاب که در روزهای پیش کمتر دیده می‌شد از جمله ویژگی‌های اکران‌های سه‌شنبه جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران بود.

«پهلوان و خرقه» آرش لاهوتی دومین فیلم ایرانی پس از «شهر خاموش» هوشنگ میرزایی بود که در این روز در سالن شماره یک سینما فلسطین اکران می‌شود. این فیلم که روایتی جذاب و داستانی داشت در مورد زندگی پهلوانی کرمانشاهی بود که با اجرای برنامه‌های پهلوانی برای مردم زندگی می‌گذراند. از وقتی که او خوابی در مورد پدربزرگش دید که از او می‌خواست خرقه پهلوانی نیاکان او را که به ناحق از دست آنها درآورده بودند پیدا کند، او مصممانه به جستجوی این خرقه پرداخت. پهلوان حتی وقتی همه اطرافیان و خانواده‌اش این خواب را توهم می‌پنداشتند از جستجو دست برنداشت و از طعنه و تحقیر آنها دلسرد نشد.

شخصیت پردازی خوبی که در این فیلم در مورد پهلوان صورت گرفته است باعث می‌شود مخاطب با تمام ابعاد شخصیتی او آشنا شود و به خوبی این فرد را درک کند. آرزوهای پهلوان باعث شده است که خانواده او متلاشی شود و همسرش از او طلاق بگیرد. دو پسر او رفتار و افکار متفاوتی دارند. یکی از آنها طرفدار مادر است و اصرار دارد پدر دست از پهلوانی بردارد اما پسر کوچکتر عاشق پدرش هست و می‌خواهد راه او را ادامه دهد.

«پهلوان و خرقه» یکی از بهترین‌ فیلمهای بلندی است که تاکنون در اکران‌های «سینما حقیقت» سینما فلسطین به روی پرده رفته است و توانسته نظر مردم و کارشناسان را به خود جلب کند.

از دیگر فیلم‌های جذاب و پرمخاطب روز سوم سینما حقیقت می‌توان به فیلم‌های بخش جایزه آوینی اشاره کرد. این فیلم‌ها که در سانس  ساعت ۱۸:۱۵ سالن دو سینما فلسطین اکران می‌شد با استقبال مخاطبان روبرو شد و تعدا زیادی از مردم بر روی پله‌های سالن سینما به تماشای آنها پرداختند.

«پارکینگ»  عباس عمرانی بیدی داستان زندگی مردی خرمشهری بود که نگهبان پارکینگ ماشین‌های فرسوده بود و نقاشی آدم‌هایی را که در ۸ سال دفاع مقدس شاهد شهادتشان بود بر روی این ماشین‌ها می‌چسباند. این مستند شاعرانه تلاش کرده بود تا با ابتکار و خلاقیات شیوه جدیدی را برای بازگویی داستان فیلم انتخاب کند. این فیلم از زبان خواهر شهید نگهبان پارکینگ روایت می‌شد.

«زندگی در ثانیه صفر» مستندی درباره جانبازان اعصاب و روان ۸ سال دفاع مقدس بود که تاثیر عمیقی بر مخاطبان می‌گذاشت. علی و بلال الفت در این فیلم تلاش کرده بودند تا مردم را با گوشه‌ای از سختی‌هایی که این جانبازان تحمل می‌کنند آشنا کنند. فیلم بدون اینکه لحظات سخت از خود بی خود شدن این جانبازان را به نمایش بگذارد، تماشاگر را تحت تاثیر می‌گذاشت. این دو فیلمساز تنها به نمایش صحنه‌هایی کوتاه از جانبازانی که به طور کامل مشاعر خود را از دست داده بودند بسنده کرده بودند که حذف آن منجر به بهتر شدن فیلم می‌شد.

«زندگی در ثانیه صفر» با سکانسی تاثیرگذار از حلالیت طلبیدن یکی از جانبازان اعصاب و روان از دخترش به خاطر آزار و اذیت‌هایی که به او رسانده و اشک‌های این دختر که از پدرش حلالیت می‌طلبید به پایان می‌رسید.

«و آزادی» لعیا عباس میرزایی روایتی کوتاه از چگونگی ساخته شدن فیلم «برای آزادی» حسین ترابی بود که در لیست جهانی تاثیرگذارترین فیلم‌های مستند قرار داشت. این فیلم که به مدت ۲۵ سال در آرشیو صدا و سیما توقیف بود، گوشه‌ای از حماسه مردم ایران‌زمین را در پیروزی انقلاب اسلامی نشان می‌داد.

در روز سوم جشنواره «سینما حقیقت»، «بختک» رامبد جوان و محمد کارت نیز در سالن شماره یک سینما فلسطین اکران شد. سالن شماره یک که در هنگام نمایش این فیلم و فیلم «درخت سخنگو» علیرضا قاسمخان مملو از جمعیت بود، بارها با صدای سوت و کف تماشاگران که در واکنش به فیلم قاسمخان بود،آشفته شد.

نظر شما