شناسهٔ خبر: 76330 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

طباطبایی در گفتگو با «نماینده»:

خرازی محور تشکیلات ندا نیست/ حضور فعال در انتخابات خواهیم داشت

سیدشهاب الدین طباطبایی/2 «خرازی محور تشکیلات ندا نیست بلکه یک عضو مؤسس در کنار سایر اعضای مؤسس است ازاین‌رو تا زمانی که انتخابات شورای مرکزی برگزار و دبیر کل انتخاب‌نشده است، نمی‌توان کسی را چهره محوری حزب ندا دانست»

نماینده/گروه سیاسی- در جلسه روز گذشته کمیسیون ماده ده احزاب مجوز تشکیلات ندای ایرانیان صادر شد، تشکلی که در رأس آن سید صادق خرازی مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات و سفیر سابق ایران در فرانسه قرار دارد و امروز رسماً با صدور اطلاعیه‌ای موجودیت خود را در عرصه سیاسی کشور اعلام می‌کند.

سید شهاب طباطبایی یکی از اعضای هیئت مؤسس تشکل ندا است ازاین‌رو وی در گفتگو با خبرنگار سیاسی «نماینده» به تشریح برنامه‌های تشکل متبوعش در عرصه سیاسی کشور پرداخت و با بیان اینکه در کنار شورای هماهنگی جبهه اصلاحات حضوری فعال در انتخابات خواهیم داشت، از پیوستن ندای ایرانیان به این شورا خبر داد و گفت که: در اولین جلسه شورای مرکزی ندا موضوع پیوستن به شورای هماهنگی را مطرح می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین با اشاره به اینکه صادق خرازی محور ندا نیست بلکه یکی از اعضای هیئت مؤسس است، افزود: نظر آقای خرازی هم این است که فعالیت برای جوانان مهیا شود.

وی همچنین در واکنش به اصلاح‌طلبانی که می‌گویند خرازی در حد و اندازه‌ای نیست تا علم اصلاحات را بلند کند، پاسخ داد: آن‌هایی که چنین حرف‌هایی می‌زنند آدم جدی در اصلاحات نیستند.

گفتگوی نماینده با سید شهاب‌الدین طباطبایی در پی می‌آید:

نماینده: مجوز ندای ایرانیان از سوی کمیسیون ماده ده احزاب صادر شد، دفاتر و کمیته‌های ندا چه زمانی فعال خواهند شد؟

طباطبایی: ندا تقریباً سه ماهی است که ارکان موقت خود را تشکیل داده، هم‌اکنون کمیته‌های سیاسی، انتخابات و دفتر سیاسی فعال‌شده و کار می‌کنند. کمیته استانی هم فعال است به‌طوری‌که دفاتر ما در ۱۱ استان آماده فعالیت هستند.

نماینده: آقای طباطبایی، محوریت ندای ایرانیان بر عهده سید صادق خرازی مشاور عالی رئیس دولت اصلاحات است به همین جهت آیا این تشکل با هماهنگی و نظر محمد خاتمی تشکیل‌شده است؟

طباطبایی: ما با هیچ‌کدام از دوستان بزرگوار هماهنگی نکردیم البته به اطلاع بزرگان رساندیم که می‌خواهیم چنین کاری (تشکیل ندا) را انجام دهیم و یکی از آن افراد سید محمد خاتمی بود. شأن آقای خاتمی این‌طور نیست که یک حزب از او اجازه بگیرد.

نماینده: آقای طباطبایی پس از اعلام تشکیل ندا به‌عنوان حزب اصلاح‌طلب تعدادی کثیری از اصلاح‌طلبان از فعالیت «ندا» انتقاد کردند، این انتقادها ناشی از چه بود؟

طباطبایی: ناشی از نگاه دوستانه است؛ بالاخره بزرگ‌ترها جوانان را دوست دارند. باید مثالی زد، یک پدر از فرزندان خود انتقاد می‌کند و دوست دارد بهترین باشد بنابراین با این تمثیل معتقدم نگاه انتقادی بزرگان در جبهه اصلاحات به ما همین‌گونه است.

اگر فردی به‌قصد اصلاح، نقد می‌کند باید از آن نقد استقبال کرد ازاین‌رو نگاه ما این است که هرکس ما را نقد می‌کند، در حال کمک کردن به ماست. نقد هدیه‌ای است از جانب هر آنکه ما را نقد می‌کند.

ما تصمیم گرفتیم راه جدیدی را در مجموعه اصلاح‌طلبی ایجاد کنیم. ظهور ندا نشان‌دهنده وسعت دید و قابلیت فراگیر بودن اصلاحات است. اکثر اعضای مؤسس تشکل ندا، جوان‌هایی هستند که کارشان را از دوره اصلاحات شروع کرده‌اند به همین جهت امیدوارم این تجربه در کنار وقایع دیگر به ما کمک کند و این تعامل سازنده نتیجه‌اش پیشرفت و آبادانی کشور باشد.

نماینده: فکر می‌کنید جوانان اصلاح‌طلب نسبت به بزرگان خود تشکیلاتی عمل می‌کنند؟

طباطبایی: اصلاً این را نمی‌گویم، می‌گویم آن‌ها دوست دارند ما (ندا) در راهی که انتخاب و در پیش گرفتیم بهترین باشیم به همین جهت احساس نیاز و به ما انتقاد می‌کنند و این انتقادها هم به ما در ادامه راه کمک می‌کند.

نماینده: آیا ندای ایرانیان قصد دارد به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بپیوندد یا می‌خواهد با نام و تابلوی اصلاح‌طلبی مستقل عمل کند؟

طباطبایی: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعال است و ما با دوستان در حال تعامل و گفتگو هستیم ازاین‌رو در جلسه شورای مرکزی حضورمان در شورای هماهنگی را مطرح می‌کنیم و اگر به تصویب برسد به این جمع ملحق می‌شویم.

نماینده: برخی از ندا به‌عنوان تشکل بدلی در جریان اصلاحات نام می‌برند، نسبت به این مواضع واکنش نشان نمی‌دهید؟

طباطبایی: دوستانی که درباره بدلی بودن ندا حرف زدند هم دلسوز ندا هستند. من تا اینجای کار هیچ‌وقت معتقد نبودم کسی از سر خصومت با ندا برخورد کرده است.

نماینده: آیا صادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان خواهد شد، بالاخره محوریت این حزب بر عهده او است؟

طباطبایی: نه، باید ارکان کامل و کنگره حزب تشکیل شود، در کنگره شورای مرکزی انتخاب می‌شوند و شورای مرکزی دبیر کل انتخاب خواهد شد، در حال حاضر مسئولیت‌ها در «ندا» موقت است و هیچ‌کدام از این مسئولیت‌ها دائمی نیست.

نماینده: اما صادق خرازی محور ندای ایرانیان است، بنابراین به‌احتمال‌زیاد وی دبیر کل خواهد شد.

طباطبایی: آقای خرازی محور تشکیلات ندا نیست بلکه یک عضو مؤسس در کنار سایر اعضای مؤسس است ازاین‌رو تا زمانی که انتخابات شورای مرکزی برگزار و دبیر کل انتخاب‌نشده است، نمی‌توان کسی را چهره محوری حزب ندا دانست ضمن اینکه نظر آقای خرازی هم این است که فعالیت برای جوانان مهیا شود.

نماینده: کنگره ندای ایرانیان چه زمانی برگزار می‌شود؟

طباطبایی: قرار است اولین کنگره سراسری ندا بهمن‌ماه برگزار شود و امروز سه‌شنبه هم اطلاعیه اعلام موجودیت حزب را صادر می‌کنیم و دفاتر استانی ما نیز بعدازاین اطلاعیه، به‌طور رسمی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

نماینده: ندای ایرانیان برای انتخابات مجلس چه برنامه‌ای دارد؟ آیا لیست مستقل می‌دهید؟

طباطبایی: همه گروه‌های اصلاح‌طلب در انتخابات لیست خواهند داد اما آن لیست، لیست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است ازاین‌رو حزب ندا در چارچوب جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی شرکت خواهد کرد.

نماینده: آقای طباطبایی، برخی در جرگه اصلاح‌طلبان گفته‌اند، خرازی در حد و اندازه‌ای نیست که بتواند علم اصلاح‌طلبان را بلند کند، نظر شما چیست؟

طباطبایی: من چنین چیزی نشنیده‌ام؛ اگر هم فردی چنین مطلبی را گفته آدم جدی در درون اصلاحات نبوده که چنین حرفی زده است.

 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۰:۴۲ 0 0

    به نام خدا
    محور هر که باشد مهم نیست ، از اسمی که انتخاب شده است بوی فتنه آقاسلطان را می دهد.
    مردم همه چیز را رصد می کنند.
                                

نظر شما