شناسهٔ خبر: 75984 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

جدیدترین جت آموزشی ایران رونمایی شد+جزئیات و تصاویر

"K۱۰" جدیدترین جت آموزشی ایران در دو کلاس متنوع و با نام اختصاری K۱۰ رونمایی شد.

به گزارش نماینده به نقل از تسنیم، جت‌های آموزشی در عصر حاضر به دلیل سرعت گرفتن ساخت و تولید انواع جنگنده‌ها، هواپیماهای ترابری، جت‌های پشتیبانی و ... نقش بسیار مهمی در آموزش خلبانان دارند.

این جت‌ها در کنار سیمیلاتورها (شبیه‌سازهای آموزشی) در حال حاضر کابرد فراوانی در آموزش خلبانان جوان ورودی به عرصه‌های هوانوردی (خلبانی جنگنده و خلبانی هواپیماهای مسافربری) دارند.

جمهوری اسلامی ایران هم اکنون با در اختیار داشتن خانواده جت‌های آموزشی فجر در انواع متعدد، جت‌های آموزشی فائز، تندر و تذرو، از سالیان گذشته جزو تولید کنندگان این جت‌ها محسوب می‌شود.


نمونه‌ای از جت آموزشی K۱۰

اما در همین زمینه، یک فروند جت آموزشی با نام اختصاری K۱۰ رونمایی شد تا حلقه جت‌های آموزشی ایرانی کامل‌تر شود. اگر چه هنوز مشخص نیست که آیا این جت، همان جت آموزشی مشهور "کوثر" است یا خیر اما قرار گرفتن K به عنوان نام اختصاری آن، این شبهه را قوی کرده که احتمالا این جت، همان جت آموزشی کوثر است.

پیش از این، سردار دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفته بود: یکی از نیازهای موجود نیروی هوایی ارتش ساخت یک هواپیمای جت آموزشی است تا خلبانان خود را آموزش دهند که ما مراحل طراحی این هواپیما را انجام دادیم و انشاءالله تا پایان امسال این هواپیما را رونمایی خواهیم کرد که در سرعت زیر صوت پرواز می‌کند که این هواپیما می‌تواند به عنوان یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک مورد استفاده قرار گیرد.

وی همچنین تأکید کرده بود: جنگنده قاهر را تا پایان امسال تحویل نمی‌دهیم، اما طبق برنامه‌‌ریزی‌ها این جت آموزشی تحویل داده خواهد شد.

این جت‌ها در دو کلاس K۱۰-۱ و K۱۰-۲ توسط شرکت هواپیماسازی ایران -هسا (HESA) ساخته شده‌ و نمایش هوایی قابل قبولی هم داشته‌اند.


جت آموزشی K۱۰ از نمایی دیگر

این جت آموزشی بسیار سبک بوده و دارای سقف پروازی جت ۱۴۰۰۰ پا است. موتور این جت از نوع موتورهای روتکس ساخت کشور اتریش است که ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد.

این جت از چتر نجات اضطراری نیز برخوردار است و از نوع هواپیماهای بال بالا محسوب می‌شود. این هوپیما علاوه بر استفاده به عنوان جت آموزشی، کارکرد تفریحی هم دارد.

این جت تک کابینه محسوب می‌شود ولی در بخش جلویی کابین علاوه بر خلبان، یک نفر دیگر که می‌تواند کمک خلبان نیز باشد، استقرار یابد. اما در بخش عقب کابین، یک محفظه نه چندان بزرگ برای حمل بار در نظر گرفته شده است.

در ذیل می‌تواند جدول مقایسه‌ای امکانات و ویژگی‌های جت‌های آموزشی K۱۰-۱ و K۱۰-۲ را ملاحضه کنید:

   طول         بالوزننوع موتورقدرت موتوربیشترین سرعتبیشترین سرعت هنگام پروازبیشترین بردمسافت لازم برای پروازمحفظه بارمیزان سوخت قابل حامل
جت آموزشی K۱۰-۱۸.۵ متر۲۶۵ کیلوگرمROTAX۹۱۲ ۸۰  اسب‌بخار۲۲۵ کیلومتر بر ساعت۸۰ کیلومتر بر ساعت۷۵۰ کیلومتر۱۳۰ تا ۱۹۰ متر۳۰۰ لیتراژ۶۵ لیتراژ
جت آموزشی K۱۰-۲۹.۱ متر۲۸۰ کیلوگرمROTAX۹۱۲۱۰۰ اسب‌بخار۲۲۵ کیلومتر بر ساعت۷۰ کیلومتر بر ساعت۹۰۰ کیلومتر۷۵ تا ۱۰۰ متر۳۶۰ لیتراژ۸۰ لیتراژ

بررسی دو نمونه از این دو جت آموزشی، نشان‌ می‌دهد که جت آموزشی K۱۰-۲ نسبت به نمونه اولیه‌اش، بسیار کارآمدتر است و کارایی‌های بهتری همچون افزایش برد، افزایش میزان بار قابل حمل، افزایش قدرت موتور و ... را داراست.

نظر شما