شناسهٔ خبر: 75965 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ

نوری المالکی در بیروت:

عراق به گورستان داعش تبدیل خواهد شد

مالکی معاون رئیس جمهور عراق گفت: من بسیار امیدوار هستم ، عراق بزودی به گورستان داعش تبدیل می شود و اما هنگامی که از پایان داعش درعراق صحبت می کنیم باید به فکر نابودی آن در سوریه هم باشیم.

 به گزارش  نماینده  به نقل از ایرنا، نوری المالکی که عصر شنبه با یک هواپیمای اختصاصی وارد بیروت شد، قرار است با مقامات لبنانی درباره اوضاع منطقه و راه های تقویت روابط دوجانبه بیروت و بغداد گفت وگو کند.

وی در گفت وگویی در فرودگاه بین المللی بیروت اظهارداشت: روابط ما با دولت و ملت لبنان تاریخی و قدیمی است و این سفر برای فراهم کردن شرایط ادامه این روابط است.

نخست وزیر سابق عراق خاطرنشان کرد: باید از تجربیات لبنان استفاده و برای توسعه روابط دو کشور تلاش کنیم.

نوری المالکی با بیان اینکه قبلا هم به لبنان سفر کرده است، افزود: امیدواریم موفق شویم و بتوانیم موانع بر سر راه گسترش روابط مانند تروریسم و تروریست ها را برداریم و برغم شرایطی که منطقه در آن بسر می برد، صفحه جدیدی از روابط را بین لبنان و عراق بگشاییم.

معاون رییس جمهوری عراق تصریح کرد: سیاست عراق جدید گشایش در روابط با همه کشورهای جهان از جمله لبنان است.

وی در پاسخ به این سئوال، آیا پرونده امنیتی خاصی برای مبارزه با تروریسم وجود دارد و در این سفر بررسی می شود؟ گفت: نمی توان بویژه در لبنان از مبارزه با تروریسم سخن نگفت بویژه اینکه اکنون این خطر و چالش و اقدامات گسترده تروریستی در بیشتر از منطقه وجود دارد.

نخست وزیر سابق عراق اظهارداشت: امروز از یک منطقه بحرانی و کشورهای ناآرام و بی ثبات و چه بسا ترسیم نقشه جدید برای منطقه سخن گفته می شود.

خبرنگاری سئوال کرد، میدان نبرد در عراق روشن است، ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق توانسته اند بیش از ۵۰ درصد خاک اشغال شده خود توسط داعش را آزاد کنند اما به اصطلاح ائتلاف بین المللی ضد داعش کمترین موفقیتی نداشته است، چرا؟

نوری المالکی در پاسخ گفت: معتقدم بسیار بیشتر از ۵۰ درصد، الان فقط موصل و برخی مناطق در اشغال داعش است اما باید تجربه نبرد ارتش و نیروهای بسیج مردمی و مشارکت فرماندهی در این نبرد و رویارویی با القاعده و داعش مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

معاون رییس جمهوری عراق تاکید کرد که این موفقیت ها ناشی از غیرت و شجاعت مردم عراق بوده که از حمایت مرجعیت دینی و فتواهای آنان هم برخوردار بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: من بسیار امیدوار هستم، عراق بزودی به گورستان داعش تبدیل می شود و اما هنگامی که از پایان داعش درعراق صحبت می کنیم باید به فکر نابودی آن در سوریه هم باشیم زیرا دو کشور دارای روابطی تاریخی و تنگاتنگ هستند.

نوری المالکی با بیان اینکه حل مشکل تروریسم با نابودی آن فقط در یکی از دو کشورسوریه و یا عراق کامل نمی شود، تصریح کرد: همه جهان باید در مبارزه با تروریسم مشارکت کند.

نخست وزیر سابق عراق گفت: اما در باره ائتلاف، تنها جنگنده های آن ضرباتی را به داعش وارد می کنند اما نمی تواند زمین را آزاد کند و این مبارزان و مجاهدان و نیروهای بسیج مردمی حاضر در میدان نبرد هستند که قادرند خاک اشغال شده عراق را آزاد کنند.

نظر شما