شناسهٔ خبر: 75886 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

احمدی در نشست خبری تشریح کرد

جزئیات سفر نمایندگان به کشورهای چک و عمان/نشست‌های مشترک مجالس ایران و عمان در رابطه با گروه‌های تکفیری

وحید احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جزئیات سفر نمایندگان به کشورهای چک و عمان را تشریح کرد.

به گزارش نماینده به نقل از فارس، حجت‌الاسلام وحید احمدی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز شنبه در حاشیه جلسه علنی پارلمان در نشست خبری دستاوردهای سفر نمایندگان به کشورهای چک و عمان را تشریح کرد.

وی زمان سفر گروه دوستی ایران و چک به این کشور را ۲۶ آبان اعلام کرد و گفت: در این تاریخ با همراهی نمایندگان عضو گروه دوستی سفری به چک داشتیم.

وی اضافه کرد: در این سفر مذاکراتی با وزیر امور خارجه چک، نایب‌ رئیس مجلس، رئیس مجلس سنا و رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس این کشور داشتیم و در این مذاکرات بحث‌ها پیرامون توسعه روابط و زمینه گسترش همکاری‌ها صورت گرفت.

احمدی با بیان اینکه مسئولان کشور چک علاقمندی خود را درباره توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اعلام کردند، خاطرنشان کرد: در مذاکرات با مسئولان کشور چک، بحث‌هایی پیرامون گروه‌های تکفیری صورت گرفت و جمع‌بندی نشست‌ها هم از دید گروه دوستی ایران چک و هم از دید مسئولان این کشور مثبت بود.

وی ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های پیشنهاد شده از سوی چک و ایران به صورت اجرایی در آید و در همین زمینه خاطرنشان کرد: طبق بحث‌های انجام شده به احتمال فراوان رأس یک ماه آینده وزیر بازرگانی چک به ایران سفر می‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه نشست خبری خود به سفر نمایندگان به کشور عمان نیز اشاره کرد و افزود: سوم آذر ماه به همراه دو تن از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی سفری پیرامون مباحث پارلمانی به عمان صورت گرفت.

وی ملاقات با وزیر خارجه عمان، رئیس مجلس سنا و نایب‌ رئیس مجلس این کشور را از جمله برنامه‌های نمایندگان در طول این سفر برشمرد و بیان داشت: در این نشست‌ها مباحث مورد علاقه طرفین پیرامون توسعه روابط مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی مسائل هسته‌ای و مذاکرات ۱+۵ را یکی از مباحث مورد توجه در نشست نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مقامات عمانی ذکر کرد و افزود: در این جلسات مقرر شد به ابتکار جمهوری اسلامی ایران جلساتی در ارتباط با بحث گروه‌های تکفیری و تروریستی از جمله داعش بین مجلس دو کشور انجام شود تا از جمع‌بندی‌ها در جلسات بین‌المجالس آسیایی و اسلامی استفاده شود.

احمدی اضافه کرد: در این جلسات پیرامون برخورد با گروه‌های تکفیری و تروریستی بحث‌هایی انجام شد و طرفین معتقد بودند که این گروه‌ها سبب بدنام شدن اسلام و صلب امنیت از کشورهای اسلامی شده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اعلام اینکه طرح اولیه برای برگزاری جلسات مشترک بین مجالس ایران و عمان تهیه شده است، خاطرنشان کرد: قرار شد زمینه اجرای این جلسات مورد توافق طرفین قرار گرفته و برگزاری جلسات آغاز شود.

احمدی با تأکید بر اینکه معضل گروه‌های تکفیری و تروریستی به بحث اساسی برای جامعه جهانی تبدیل شده است، یادآور شد: در جلساتی که در چک داشتیم یکی از دغدغه‌های اصلی آنها تروریست‌های منطقه بود به ویژه آنها نگران حضور اتباع اروپایی در گروه‌های تروریستی بودند.

نظر شما