شناسهٔ خبر: 75535 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

عبداللهیان:

ایران و ترکیه درحل سیاسی مشترک بحران سوریه توفیق خواهند یافت/ آمادگی داریم مشورتها رابه همکاری تبدیل کنیم

امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: منطقه در شرایطی قرار دارد که تهران و آنکارا می توانند نقش برجسته سیاسی در حل بحرانها ایفاء کنند و ما آمادگی داریم مشورتها در این زمینه را تبدیل به همکاری عملی کنیم.

به گزارش نماینده به نقل از واحد مرکزی خبر، امیرعبداللهیان در دیدار یالچین، معاون وزیر خارجه ترکیه با راهبردی توصیف کردن رابطه تهران و آنکارا و نقش و جایگاه ترکیه در تحولات منطقه بر اهمیت رایزنی بین دو کشور در مسائل منطقه تاکید کرد و افزود: تهران و آنکارا دیر یا زود درحل سیاسی مشترک بحران سوریه توفیق خواهند یافت.

وی با اشاره به درخواست آمریکا از ایران در موضوع مبارزه با داعش و رد این درخواست توسط تهران افزود: آمریکائیها در مبارزه با داعش جدی عمل نمی کنند و رفتار متعارض دارند.

امیرعبداللهیان اظهار داشت : ترکیه و ایران در مسائل منطقه رقابت نمی کنند و تهران همواره از توسعه روابط ترکیه با کشورهای همسایه، حوزه خلیج فارس و از جمله عراق استقبال می کند.

وی افزود : منطقه در شرایطی قرار دارد که تهران و آنکارا می توانند نقش برجسته سیاسی در حل بحرانها ایفاء کنند و ما آمادگی داریم مشورتها در این زمینه را تبدیل به همکاری عملی کنیم.

امیرعبداللهیان درباره اوضاع در عراق گفت : وضعیت در این کشور رو به پیشرفت است و ما مصمم به همکاری و کمک به عراق در مبارزه و نابودی تروریسم هستیم. ما ضمن احترام به وحدت ملی، حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی عراق، مخالف صریح اقدامات برخی طرفها برای تجزیه عراق هستیم.

معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه کشورمان بر ضرورت پیگیری راه حل دموکراتیک در سوریه به دور از هرگونه روش نظامی و استفاده از گروههای تروریستی تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران با گفتگوی ملی فراگیر و روش‌های دموکراتیک در سوریه موافق و با اقدام بازیگران خارجی در مسلح کردن معارضان معتدل مخالف است.

امیرعبداللهیان همکاری جدی منطقه ای را در کمک به صلح و ثبات و امنیت منطقه ضروری خواند.  

یالچین، معاون وزیر خارجه ترکیه در این دیدار با تقدیر از جایگاه مهم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران، پیوندهای مشترک بین دو کشور را بسیار فراوان دانست و گفت: اختلافات محدود نمی تواند صدمه ای به این روابط تاریخی وارد کند.

وی افزود: تهران و آنکارا درباره آینده بهتر برای ملتهای منطقه، برقراری صلح و ثبات و آرامش در منطقه، حفظ تمامیت ارضی و امنیت در سوریه و عراق  و  ریشه کن شدن تروریسم در منطقه، دیدگاه مشترک دارند.

یالچین تحولات منطقه را سریع و پرشتاب دانست و بر ضرورت ادامه گفتگوها بین دو طرف و تداوم رایزنی مستقیم و نزدیک تاکید کرد.

وی با اشاره به مشکلات جهان اسلام، حل این مشکلات را اولویت اصلی در همکاری بین دو کشور ایران و ترکیه دانست.

معاون وزیر خارجه ترکیه گفت: هرگونه تحرک و راه حل یابی برای مشکلات منطقه به ویژه در عراق و سوریه بدون مشارکت ایران ناموفق است.

نظر شما