شناسهٔ خبر: 75102 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

نوش‌آبادی در گفتگو با «نماینده»:

در برخی مطبوعات ردپای جریانات سیاسی دیده می‌شود/ تیم رسانه‌ای دولت تغییر نمیکند

نوش آبادی سخنگوی وزارت ارشاد ضمن انتقاد از عملکرد بخشی از مطبوعات، گفت: خیلی از رسانه‌ها و مطبوعات کنونی ما به عنوان ارگان احزاب عمل می‌کنند و به عبارتی تریبون و ابزار سیاسی شده‌اند در حالی که رسالت اصلی آنها ارتقای سطح آگاهی جامعه است.

حسین نوش آبادی نماینده سابق مجلس و سفیر پیش ایران در عمان پس از به روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و حضور علی جنتی در ساختمان بهارستان(وزارت ارشاد) به تیم وزیر دولت یازدهم پیوست و معاون پارلمانی علی جنتی شد.

وی اخیرا با حفظ سمت، حکم جدیدی از وزیر ارشاد دریافت و به عنوان سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم منصوب شد از این رو از وی پیرامون عملکرد مطبوعات، اجتناب دولت از رسانه داری و تغییر در تیم رسانه ای دولت سوال کردیم.

نوش آبادی از عملکرد برخی مطبوعات انتقاد کرد و با بیان اینکه رسالت رسانه ها ارتقای سطح آگاهی جامعه است، بدون اینکه نامی از رسانه ای ببرد، گفت: برخی از آنها به مواضع و بیان دیدگاه های فردی، جریانی و حزبی می پردازند و به عبارتی تریبون و ابزار سیاسی شده اند.

سخنگوی ارشاد همچنین از تقویت و نه تغییر تیم فرهنگی و اطلاع رسانی دولت خبر داد.

نوش آبادی

** رد پای جریانات سیاسی و نگاه های حزبی در برخی رسانه ها و مطبوعات دیده می شود

** باید رسانه های حداقلی در اختیار دولت باشند

** حمایت مالی از رسانه ها (مطبوعات) باید به تدریج کم شود

** دولت درصدد است تیم فرهنگی و رسانه ای خود را تقویت کند

حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت ارشاد در گفتگو با خبرنگار نماینده، با بیان اینکه احزاب، گروه ها و جریان های سیاسی به دنبال تریبون می گردند و یکی از مهمترین و موثرترین تریبون های احزاب رسانه است، گفت: خیلی از رسانه ها و مطبوعات کنونی ما به عنوان ارگان احزاب عمل می کندو به عبارتی تریبون و ابزار سیاسی شده اند، هیچ عیبی هم ندارد اما جای نگرانی آنجاست که این رسانه ها و مطبوعات بخواهند فقط حرف و ایده های خود را مطرح کنند و تحمل حرف مخالف را نداشته باشند.

وی در عین حال افزود:  باید فضای مناسبی بوجود آوریم تا نظرات و دیدگاه های همه جریانات سیاسی بیان شود.

معاون وزیر ارشاد همچنین به آسیب شناسی مطبوعات پرداخت و اظهارداشت: ارتقای سطح آگاهی عمومی و اطلاع رسانی درست و به موقع مهمترین وظیفه و رسالت مطبوعات است اما گاهی این رسالت فراموش می شود و بیشتر به نقدها می پردازند و به دنبال کرسی نشاندن حرف خود هستند تا حرف مردم، این موضوع آسیب جدی رسانه ها و مطبوعات است. امافعلا برخی به مواضع و بیان دیدگاه های فردی، جریانی و حزبی می پردازند تا پرداختند به رسالت اصلی و خطیر اطلاع رسانی که ارتقاء سطح دانش و آگاهی عمومی مردم است.

نوش آبادی اضافه گرد: اگر اسناد بالا دستی، سند فرهنگی (مهندسی فرهنگی)، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و وظایف وزارت ارشاد را رصد کنیم متوجه می شویم همه اسناد بالادستی گواهی می دهند که باید به ارتقاء سطح آگاهی عمومی جامعه توجه کنیم اما این موضوع را کمتر می بینیم و بیشتر رد پای جریانات سیاسی و نگاه های حزبی در برخی رسانه ها و مطبوعات مطرح است در صورتی که ماموریت اصلی آنان ارتقاء و افزایش سطح عمومی جامعه است.

وی در ادامه به دفاع از سخنان وزیر ارشاد مبنی بر اینکه "دولت باید از رسانه داری اجتناب کند" پرداخت و افزود: این مطلب واقعا درست است چون ما نباید دولت را درگیر کارهایی کنیم که بخش غیردولتی می تواند انجام دهد، دولت باید بیشتر به سیاستگذاری، نظارت و حمایت بپردازد از این رو نقش اصلی دولت در سه حوزه هدایتی، حمایتی و نظارتی تعریف می شود براین اساس باید بخش های تصدی گری را به دیگران بسپارد.

معاون وزیر ارشاد با تاکید براینکه رسانه هم باید کاملا به مردم (بخش غیردولتی) سپرده شود، اظهارداشت: دولت در این زمینه باید خود را در حداقل نگه دارد یعنی رسانه ها و مطبوعات حداقلی در اختیار دولت باشند که خود متصدی و متولی آنان است ولی عمدتا باید نشریات و رسانه ها در حوزه غیر دولتی رشد کنند و در عین حال وظیفه خود را در حمایت از سیاست های نظام و دولت دنبال کنند.

"نباید اینگونه باشد چون غیردولتی هستند فقط سیاست های شخصی خود و یا حزب متبوعشان را دنبال کنند البته دولت وظیفه دارد حمایت، نظارت و پشتیبانی کند".

نوش آبادی با اشاره به اینکه رسانه ها باید به دفاع از کلیت برنامه های نظام بپردازند، گفت: به همین جهت باید تعامل و تبادل متقابل بین دولت و رسانه بوجود بیاید.

وی خاطرنشان کرد: منظور وزیر ارشاد این بود "نباید دنبال این سیاست باشیم که پیوسته به مطبوعات کمک مالی و آنها را وابسته به دولت کنیم" بلکه باید خودکفاء و متکی به خود شوند و دولت هم تا آنجایی که برایش مقدور است حمایت می کند.

سخنگوی وزارت ارشاد تصریح کرد: حمایت های مالی از رسانه ها (مطبوعات) باید به تدریج کم شود و به سمت پشتیبانی های اساسی تر رفت، رسانه ها باید خود کفاء شوند تا به بدین وسیله به نقطه اوج و استقلال خود دست یابند بنابراین هرچه وابستگی آنها به دولت کمتر شود استقلال حفظ می شود.

نوش آبادی در ادامه در پاسخ به این پرسش "شبکه های اجتماعی از تغییر و تحول در تیم رسانه ای دولت خبر داده اند و آیا این تغییر صورت خواهد گرفت"؟ افزود: تقویت تیم فرهنگی و اطلاع رسانی دولت اصل است براین اساس تقویت با تغییر فرق می کند و فکر می کنم دولت در صدد تقویت است تا تغییر تیم رسانه ای خود.

وی گفت: تغییر هم اگر اقتضاء کرد انجام می دهد اما الان سیاست تقویت تیم رسانه ای دولت است.

نظر شما