شناسهٔ خبر: 75016 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

نماینده بررسی کرد/

حق با سازمان سینمایی دولت دهم است یا وزیر ارشاد دولت یازدهم؟

جنتی شمقدری آقای جنتی جایی در سخنانش پای سازمان سینمایی دولت دهم را هم وسط کشید؛ که اصلا چرا آنها پروانه نمایش این فیلمها را صادر کردند.

به گزارش نماینده این روزها اگر به سرویس فرهنگی خبرگزاری‌ها مراجعه کنیم، کم اتفاق می‌افتد مطلبی درباره فیلم‌های «عصبانی نیستم» و «قصه‌ها» به چشممان نخورد. دیگر اغلب هنرجویان و هنردوستان ایرانی قضیه اکران این فیلمها را فهمیده‌اند. فیلم‌هایی که حتی پای کمیسیون فرهنگی مجلس را هم وسط کشانده. کمیسیون فرهنگی مجلس اعتقاد داشت این فیلم درباره فتنه است و نباید اکران شود. این واکنش‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه نهایتاً قرار شد اصلاً این فیلمها اکران نشوند. ولی آقای جنتی جایی در سخنانش پای سازمان سینمایی دولت دهم را هم وسط کشید؛ که اصلا چرا آنها پروانه نمایش این فیلمها را صادر کردند.

این کش و قوس‌ها ادامه پیدا کرد تا اینکه آقای شمقدری سکوت را شکست و به خبرگزاری فارس اینگونه پاسخ داد: «متأسفانه بار نخستی نیست که ایشان چنین اظهاراتی می‌کنند که با واقعیت تطبیق ندارد، پیش از این نیز در کمیسیون فرهنگی مجلس مورد سؤال قرار گرفتند که چرا جشنواره افق نو را تعطیل کردند و این جشنواره برگزار نشد، ایشان گفتند که مدیریت قبل خودش این جشنواره را تعطیل کرده، درحالیکه دستور صریح خودشان به بنده بود که پیگیری ها را متوقف کنم. جای سوال است چه مدیریتی این دو فیلم را مجوز نمایش می دهد و مشتاقانه به جشنواره فیلم فجر می برد و حتی وارد مهمترین جایگاه یعنی بخش اصلی جشنواره مسابقه سینمای ایران می‌شود. این پروانه نمایش است که تصمیم نهایی را می‌گیرد و برای سرنوشت یک فیلم تصمیم‌گیری می‌کند، چرا که از فاصله ساخت یک فیلم تا پرونده نمایش اتفاقات زیادی ممکن است بیافتد، همچنانکه فیلمنامه عصبانی نیستم، کاملاً تغییر کرده به دلیل اینکه فیلمساز تصور کرده شرایط عوض شده و می‌تواند در پناه فیلمش رویکردهای سیاسی خود را نیز بگنجاند و همین کار را نیز کرده است. اما اینکه مدیران جدید مشتاقانه این فیلم را می‌پذیرند و به آن مجوز می‌دهند، جای سؤال است و بهتر است اشتباهی که سال گذشته در جشنواره فجر برای مجوز این دو فیلم دادند را بپذیرند و لازم نیست اینطور فرافکنی کنند و حقایق را کتمان کنند.»

علی جنتی روز پنجشنبه بیست و نهم آبان با آیت الله جوادی آملی دیدار کرد و گفت: «در حوزه فیلم‌های سینمایی گرفتار فیلم‌هایی هستیم که در دولت قبل مجوز ساخت گرفتند و مشکلاتی را ایجاد کردند و برای پخش نیازمند اصلاحاتی هستند.»
حال شما قضاوت کنید مقصر واقعی در ماجرای ساخت تا اکران این فیلم چه کسانی هستند؛ آیا رئیس سازمان سینمایی دولت دهم حقیقت را می‌گوید یا وزیر فرهنگ و ارشاد دولت تدبیر و امید؟

نظر شما