شناسهٔ خبر: 74969 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مهران احمدی:

تاثیر گذاری یک نقش برایم خیلی مهم‌تر از طول آن است/ تهیه کننده‌ی فیلم "شیار ۱۴۳" برای ساختن این فیلم خانه‌اش در قم را فروخت

مهران احمدی/1 "مهران احمدی" در برنامه "هفت" با اشاره رمز موفقت فیلم "شیار ۱۴۳" به دلیل صداقت در داستان و باور پذیر بودن گفت: باند بازی در سینمای ایران بسیار به چشم می آید.

به گزارش نماینده به نقل از باشگاه خبرنگاران، ۲۴۲  امین برنامه‌ی هفت در حالی روی آنتن رفت که محمود گبرلو تهیه کننده و مجری این برنامه پس از عرض سلام به مخاطبانش گفت: سینما و تلویزیون دو عرصه‌ی تفکیک ناپذیرند که به طور جدی به هم نیاز دارند.ما در داخل کشور با تعدد و تنوع شبکه‌های تلویزیونی وهمچنین طیف گسترده ای از سینماگران که طالب نمایش فیلمشان در این قاب جادویی هستند رو به روییم.

وی در ادامه افزود: باید تعاملی بین عوامل دو عرصه ایجاد شود. سینماگر برحسب نیاز و دغدغه‌ی جامعه فیلم بسازد و مسوول تلویزیون از فیلم او استفاده کند.حضور آقای سرافراز در تلویزیون را به ایشان تبریک می گویم و امیدوارم با حضور ایشان و دوستانشان سینما و تلویزیون با نمایش آرمان‌های جامعه بیشتر در کنار هم باشند.

این مجری اظهار داشت: هفته‌ی گذشته مرتضی پاشایی و مجید بهرامی دو هنرمند شایسته‌ی کشورمان را از دست دادیم. مجید از بازیگران با کیفیت سینما و تئاتر بود که به سختی نقش‌هایش را انتخاب می کرد و در فیلم‌های گیلانه، بدرود بغداد و دانه‌های ریز برف بازی درخشانی از خود به جای گذاشت. امیدوارم با تدبیر مسوولین شاهد کمرنگ شدن بیماری سرطان در جامعه باشیم.

گبرلو پس از اعلام حضور ۱۰۸ فیلم سینمای ایران و۱۰۵ مستند در سی و سومین جشنواره فیلم فجر وارد گفتگو با مهران احمدی بازیگر سینما و تلویزیون شد.

*
بازیگری‌یک دروغ بزرگ است که وظیفه‌ی بازیگر نمایش آن به واقعی ترین شکل ممکن است

مهران احمدی گفت: من خود را ایفاگر نقش‌های خیلی خاص نمی دانم. وظیفه‌ی‌یک بازیگر ایفای انواع نقش‌ها در قابل باور ترین حالت است و من تنها به وظیفه‌ی خود عمل می کنم. صرفا خنداندن مردم بازیگری نیست و نام دیگری دارد.


وی در ادامه افزود: ۲۴ سال شاگرد مکتب دشوار بازیگری بودن نکات زیادی را به انسان می آموزد. من از سال ۶۹ تئاتر کار می‌کردم و در این راه خون دل‌های زیادی خوردم. همه‌ی عرق‌هایی که در زمینه‌ی بازیگری ریختم افزون بر استعدادی که خداوند در وجودم قرار داده است عامل رقم خوردن چنین نقش‌هایی بوده است. با این حال هنگام بازی در هر نقش جدیدی حس می کنم هیچ چیز نمی دانم.

بازیگر سریال آوای باران اظهار داشت: بازیگری‌ یک دروغ محض است که وظیفه‌ی بازیگر نمایش آن در باور پذیر ترین حالت است. بعضی از بازیگران تکنیک‌های این حرفه را خوب می دانند اما به دلیل نداشتن استعداد کارشان به دل نمی شیند.‌ یک بازیگر با ایمان به نقشش می تواند مخاطب را جذب خود کند.

*من و حامد بهداد الفبای تئاتر را با هم شروع کردیم

بازیگر فیلم آلزایمر در خصوص نحوه‌ی ورودش به بازیگری گفت: زمانی که سریال "سلطان و شبان" روی آنتن بود با اینکه ۱۰ سال بیشتر نداشتم نقش‌ یکی از شخصیت‌های این فیلم را بازی می کردم. وقتی با رضا کاهانی آشنا شدم قرار شد تئاتری را با هم کار کنیم اما روز موعود برف تمام کوچه و محله را گرفت و تمام زحمت‌هایمان به هدر رفت.

وی ادامه داد: در دبیرستان تئاتر‌هایی را کارگردانی کردم و کاهانی در آنها ایفای نقش کرد و بعد از سالها در زمان دانشجویی تئاتر نیشابور را احیاکردیم. رضا کاهانی فرد بسیار باهوشی است که به دلیل کار کردن در حیطه بازیگری توانسته شاگردان ممتازی را وارد این عرصه کند.حامد بهداد از جمله کسانی است که الفبای تئاتر را با هم آغار کردیم .نیشابور به عنوان مهد ادب و هنر هنر مندان سرشناسی را تحویل جامعه داده است.

*
در بحث فیلم سازی با برداشتن آیینه‌ها منیت را از بین ببریم

مهران احمدی خاطر نشان کرد: زمانی‌ یک فیلم به موفقیت دست می‌یابد که فیلم نامه، گروه کارگردانی و بازیگران در کنار هم عملکرد خوبی داشنه باشند.متاسفانه گاهی اوقات زمانی که فیلمی دیده می شود تمام موفقیت‌ها به نام‌یک نفر رقم می خورد. بیاییم با جمع کردن آیینه‌ها در سینما منیت را از بین ببریم. در هر حرفه ای تک بعدی شدن باعث مصادره‌ی کار می شود.


* باند بازی در سینمای ایران به شدت دیده می شود

بازیگر فیلم شیار ۱۴۳ اظهار داشت: ما در مورد سینمای مستقل زیاد صحبت می کنیم در صورتی که بازیگر مستقل نیاز اساسی سینما است. در سینمای ایران باند بازی وجود دارد و کمتر بازیگری دیده می شود که جزو هیچ گروه و دسته ای نباشد. من هیچ گاه برای بازی در فیلمی منت کسی را نکشیده ام و مهارتم سبب درخواست کارگردانان از من برای حضورم در فیلم‌هایشان شده است.

وی ادامه داد  در دوره ای برای تامین مخارج زندگی کار‌های جانبی زیادی مثل کار کردن در آژانس داشته ام که همه‌ی این‌ها چون به میل خودم بوده مایه‌ی افتخار من است من صاحب اندیشه ای مستقل هستم و تا زمانی که حرفی برای گفتن نداشته باشم تن به کاری نمی دهم.

احمدی خاطر نشان کرد:اگر توجه کنید خواهید دید که عده‌ی محدودی پای ثابت تمام فیلم‌ها هستند اما گذر زمان همه را به جایگاه اصلی شان باز می گرداند.هنوز هم در سینما افراد پاکی هستند که من سعی میکنم با انها کار کنم.

*
صداقت در داستان و واقعی بودن "شیار ۱۴۳" باعث موفقیت آن شد

بازیگر فیلم هیچ در خصوص بازی اش در فیلم شیار ۱۴۳ گفت: وقتی خانم "آبیار" من را برای بازی در این فیلم دعوت کرد به زنانه بودن داستان پی بردم. تنها دغدغه‌ی من سفارشی نبودن کار بود و وقتی فهمیدم که این فیلم دلی است با تمام وجود در آن بازی کردم. هیچ کار سفارشی خوب نمی‌شود مخصوصا در مورد موضوع شهدا که حس و حال عجیبی به انسان می‌دهد‌.

وی در ادامه افزود: شب اکران شیار ۱۴۳ با حضور ۱۴۳ مادر شهید‌ یکی از مادران با دیدن فیلم بی هوش شد زیرا این فیلم حرف دل آن مادر را زده بود. دلیل موفقیت شیار ۱۴۳ صداقت در داستان و واقعی بودن آن است. این فیلم با وجود داشتن ریتم کند در برخی از صحنه‌ها که خصلت انتظار است مخاطبان زیادی را به دست آورده و توانسته در عرض ۹ روز ۵۰۰ میلیون تومان بفروشد. خلاقیت در هنر مهم ترین عنصر است که رعایت آن در فیلم‌ها اتفاقات مثبتی را در این عرصه به بار می آورد.


* برای صحبت کردن به لهجه ای خاص با ساکنان آن دیار روز‌ها‌ یا ماه‌ها زندگی می کنم

مهران احمدی پیرامون صحبت کردنش در فیلم‌ها به لهجه‌های مختلف اظهار داشت: برای صحبت کردن با لهجه ای خاص باید افزون بر تمرین زیاد مدتی در آن محیط قرار بگیری.حتی غذا، جغرافیا و فرهنگ روی لهجه تاثیر می‌گذارد.

وی در ادامه افزود: برای شیار ۱۴۳، یک ماه با آقای شادمان کرمانی تمرین کردیم حتی من مدتی به مس سرچشمه رفتم و با کارگران آنجا زندگی کردم. برای پایتخت هم ۲ هفته با مردم مازندران زندگی کردم. برای درآوردن‌ یک نقش باید در بین مردم بود، کیلویی نقش‌ها را انتخاب نمی‌کنم و تاثیر نقش مهم تر از طول آن است. مثلا کار کردن با رضا کاهانی و همبازی شدن با مهدی‌ هاشمی که هر دقیقه اش‌ یک کلاس بازیگری است برایم بسیار خوشایند بود.

*
خصوصی شدن سینما سبب بهبود وضعیت آن می‌شود

بازیگر فیلم بیست در خصوص وضعیت حال حاضر سینما خاطر نشان کرد: با رشد اندیشه‌های مستقل در سینما و خصوصی شدن آن می توان به آینده اش امیدوار شد. جالب است بدانید تهیه کننده‌ی فیلم شیار ۱۴۳ برای پرداخت پول عوامل خانه اش در قم را فروخت. پویایی سینما و دگرگونی آن تنها با خصوصی شدنش امکان پدیر است و ورود افراد متخصص به این عرصه نقش بسزایی در پیشرفت آن دارد.

وی ادامه داد: کار‌ها نباید سفارشی باشد‌ یک هنرمند با درک و فهم خود می تواند مسائل را به بهترین شکل مطرح کند.

مهران احمدی در پایان عنوان کرد: بازیگری تمام وقتم را گرفته و فرصتی برای کارگردانی ندارم. در حال حاضر مشغول ایفای نقش در مجموعه‌ی "ابله" کمال تبریزی و‌ یک اثر سینمایی هستم. امیدوارم دیگر هیچ هنر مندی به بیماری سرطان مبتلا نشود.

گفتنی است در پایان این گفتگو فیلم "هیچ" با ۳۳درصد آرا بهترین بازی "مهران احمدی" از دیدگاه مخاطبان شناخته شد

نظر شما