شناسهٔ خبر: 74907 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

بعد ازپایان مدت سه ماهه سرپرستی وزارت علوم :

رئیس‌جمهور بدون حکم حکومتی نمی‌تواند در امور وزارت علوم دخالت کند

کراپ‌شده - قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس افزود: فضای اولیه مجلس نسبت به فرهادی مثبت بوده است/ سخنگوی هلال احمر گفته فرهادی دوست ندارد از هلال احمر برود

به گزارش نماینده، قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با «نسیم» افزود: بعد از معرفی فرهادی به مجلس در نگاه اولیه سیگنال مثبتی از طرف نمایندگان در این خصوص صادر شد اما ما از روش‌های علمی توأم با اخلاق تحقیق خود را نسبت به ایشان انجام می‌دهیم. ما برای سپردن یک امانت شرعی به فردی نباید اغماضی بکنیم.

نماینده مردم بجنورد مولفه‌های مورد نظر نمایندگان در بررسی فرهادی را نام برد و اظهار داشت: ایشان را باید از لحاظ صلاحیت و سلامت فردی، دینی، اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، توانمندی‌های مدیریتی، اشراف به حوزه کاری و آگاهی به اهداف و رسالت‌های حوزه کاری که مطمئنا در دانشگاه مبحث آموزش، پژوهش و ارتقای سطح علمی کشور است مورد تحقیق قرار داد. در نظام جمهوری اسلامی، آرمانی‌اش این است که وزیر علوم باید از جامعه دانشگاهی کشور باشد. یک انسان عالم متخصص و متخلق به فضائل اخلاقی و الهی باشد. افق دید ایشان و مقدار آشنایی ایشان از اساد بالادستی، از سند ۱۴۰۴، نقشه جامع علمی کشور و سند آمایش علمی کشور و استان‌ها باید بررسی شود.

وی همچنین افزود: ما به نقشه راه اجرایی نیاز داریم. برنامه‌های کلی چیز ثابتی است که همه افراد معرفی شده با تفاوت ۵ تا ۱۰ درصد ارائه می‌کنند ولی باید دید فرد معرفی شده قرار است با چه افرادی این مسئولیت را بپذیرد و از چه افرادی در این مسند قرار است استفاده کند. باید دید که پیام مجلس را که منجر به این فرآیند شده را دریافت کرده است یا خیر؟. باید دید که فرد معرفی شده چالش‌های غیرقانونی موجود در وزارت علوم را تصمیم به رفع آن دارد یا خیر؟.

جعفری دغدغه‌های نمایندگان را عنوان کرد و ادامه داد: یکی از دغدغه‌های اساتید دانشگاه این بود که در بدنه وزارت علوم افراد شایسته کم نبوده، اینکه فردی از بیرون به این مسئولیت معرفی می‌شود کمی جای سوال دارد و باید توضیحات فرهادی را در این مورد شنید. البته ایاشن عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی هستند و باید به این موضوع هم اهمیت داد.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس افزود: فردی به عنوان سخنگوی هلال احمر در مصاحبه‌ای اعلام کرده که ایشان تمایل چندانی ندارد این سازمان را ترک کند و دلش با هلال احمر است که این هم از لحاظ تخصصی، اعضای کمیسیون آموزش را دچار شک کرده که ایشان با دل و جان به این وزارتخانه نخواهد رفت. البته باید منتظر توضیحات ایشان باشیم. قضاوت نهایی برای بعد خواهد ماند.

وی ادامه داد: از امروز ادامه کار نجفی به عنوان سرپرست در وزارت علوم غیرقانونی است. حتی رئیس‌جمهور هم بدون حکم حکومتی نمی‌تواند در امور این وزارتخانه دخالت کند.

نظر شما