شناسهٔ خبر: 74742 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ

بهای جهانی نفت خام افزایش یافت

نفت/1 اقدامات تروریستی داعش در شمال عراق به همراه تداوم مشکلات و موانع در مسیر تولید نفت لیبی، موجب افزایش جهانی بهای نفت در معاملات روز چهارشنبه شد.

به گزارش نماینده، به نقل از 'یونایتدپرس'، بهای نفت خام برنت برای تحویل در ماه ژانویه در معاملات اولیه روز چهارشنبه به حدود ۸۰ دلار برای هر بشکه رسید.

دولت مرکزی عراق و مقام های اقلیم کردستان عراق حدود یک هفته پیش به یک توافق موقت در باره صادرات نفت از شمال این کشور دست یافتند که یکی از صادرکنندگان عمده عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت 'اوپک' به شمار می رود.

این در حالیست که عناصر گروه تروریستی داعش در لیبی، ساختمان های دولتی را در شرق این کشور اشغال کرده اند.

به گفته سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی که دولتی می باشد، حوزه های نفتی 'الفیل' و 'الشراره' این کشور همچنان تعطیل هستند و هیچ تاریخ مشخصی برای آغاز بکار مجدد آنها تعیین نشده است.

در همین حال براساس گزارش دبیرخانه اوپک که روز چهارشنبه منتشر شد، بهای روزانه سبد نفتی این سازمان در روز سه شنبه، ۷۴ دلار و ۳۶ سنت در هر بشکه بود که نسبت به روز پیش از آن شش دهم درصد افزایش نشان می دهد.

قیمت هر بشکه نفت اوپک در روز دوشنبه گذشته ۷۳ دلار و ۹۰ سنت بود.

در حالی که بهای نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات سه شنبه با ۴۶ صدم درصد افزایش به ۷۸ دلار و ۸۳ سنت رسید، اما قیمت نفت 'وست تگزاس اینترمدیت' در پایان معاملات نیویوک تغییر چندانی نکرد و هر بشکه ۷۴ دلار و ۶۸ سنت معامله شد.

برپایه گزارش های دریافتی، انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در 'اربیل' مرکز اقلیم کردستان عراق، موجب افزایش قیمت نفت شد.

کشورهای الجزایر، آنگولا، اکوادور، لیبی، ایران، عراق، کویت، نیجریه، قطر، عربستان سعودی، امارات و ونزوئلا، اعضای تشکیل دهنده اوپک هستند که ۴۰ درصد نفت مصرفی جهان را تامین می کنند.

منبع: ایرنا

نظر شما