شناسهٔ خبر: 74714 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

توسعه تعاملات ایران و ویتنام به تقویت امنیت و آرامش در آسیا کمک می‌کند

سبحانی نیا روسای گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام گفت: توسعه و تقویت تعاملات دوستانه فیمابین در عرصه‌های گوناگون می‌تواند به تقویت امنیت و آرامش پایدار در آسیا کمک کند.

به گزارش نماینده به نقل از مهر، حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ویتنام در مجلس شورای اسلامی که در راس یک هیات از اعضا این گروه به هانوی سفر کرده، ‌ بعدازظهر چهارشنبه 28 آبان‌ماه با  «لوی» رئیس انجمن دوستی ویتنام و ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس هیات پارلمانی کشورمان در این دیدار سابقه مبارزاتی علیه قدرت‌های استکباری، ‌ انقلابی‌گری و حضور موثر 2 کشور در 2 منطقه راهبردی در قاره آسیا را عوامل مهمی برای تقویت و توسعه مناسبات دوستانه فیمابین خواند و گفت: توسعه و تقویت تعاملات دوستانه فیمابین در عرصه‌های گوناگون می‌تواند به تقویت امنیت و آرامش پایدار در آسیا کمک کند.

وی در ادامه بر نقش بسیار مهم مراودات مردمی بویژه نخبگان علمی- فرهنگی و اقتصادی جهت آشنایی بیشتر با ظرفیت‌ها و فرصت‌های موجود در ایران و ویتنام جهت همکاری‌ها تاکید کرد و افزود: توسعه مراودات مردمی، ‌ انجمن‌های غیر دولتی و نخبگان فرهنگی و اقتصادی دو کشور می‌تواند فصل نوینی در روابط فیمابین بگشاید.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه بر نقش مهم پارلمان‌ها به عنوان نمایندگان 2 ملت در تقویت ارتباطات فیمابین تاکید کرد و افزود: مناسبات پارلمانی جزء مهمی از روابط 2 کشور است که همواره پشتوانه اساسی برای همکاری‌های طرفین بوده است.

سبحانی‌نیا همسویی سیاست‌های کلان دو کشور در موضوعات مهم بین المللی و منطقه‌ای را عامل مهمی برای تقویت همکاری‌ها خواند.

لوی رئیس انجمن دوستی ویتنام و ایران نیز حضور هیات پارلمانی ایران در هانوی را فرصت مهمی برای پیشبرد روابط فیمابین خواند و گفت: توسعه و تقویت رابطه دوستانه با ایران در عرصه‌های گوناگون برای ویتنام همواره از اهمیت فراوانی برخوردار است.

وی در ادامه ضمن تشریح عملکرد انجمن دوستی ویتنام و ایران برای توسعه همکاری‌های فیمابین گفت: علیرغم سطح مطلوب همکاری‌های سیاسی طرفین، مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور از رشد چشمگیری برخوردار نبوده است.

لوی تاکید کرد: ویتنام از حضور سرمایه‌گذاران و تجار ایرانی در بازار این کشور استقبال می‌کند.

براساس این گزارش، محمد سقایی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار توسعه مراودات میان اتاق‌های بازرگانی، بخش خصوصی، همکاری‌های استانی و تقویت بخش گردشگری و توریستی میان دو کشور در توسعه و تقویت همکاری‌های فیمابین و رفع موانع و مشکلات در این مسیر را بسیار مهم خواند.

برچسب‌ها:

نظر شما