شناسهٔ خبر: 74620 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ

محسنی اژه ای پیرامون احضار دادستان سابق تهران به دادسرا توضیح داد

اژه ای معاون اول قوه قضائیه گفت: دادستان سابق تهران یک پرونده غیر از پرونده ای که رای برای آن صادر و ابلاغ شده در دادسرا دارد و بعید نیست که به خاطر آن به دادسرا احضار شده باشد.

به گزارش نماینده به نقل از میزان، سخنگوی قوه قضاییه در حاشیه مراسم تحلیف ۱۳۷ کارآموز قضایی در پاسخ به این سوال که جریمه زیرمیزی ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده آیا به نظر شما این جریمه اثربخشی دارد یا خیر گفت: این تصمیمی است که خود مسئولین در رابطه با زیرمیزی گرفته اند و مربوط به زمانی است که مفسده دیگری در میان نباشد ولی اگر مفسده دیگری غیر از پول گرفتن در این میان مطرح باشد باید آن هم محاسبه می شود.

وی در رابطه با احضار مجدد دادستان سابق تهران به دادسرا در تاریخ سوم آذرماه تصریح کرد: ایشان یک پرونده غیر از پرونده ای که رای برای آن صادر و ابلاغ شده در دادسرا دارند و بعید نیست که به خاطر آن در دادسرا احضار شده باشند.

محسنی اژه ای در خصوص اینکه آیا خبر دستگیری یکی از مسئولین شهرداری را تایید می کنید یا خیر گفت: در این زمینه اطلاعی نداریم.

**دستگاه قضایی افراد شایسته را برای منصب قضا انتخاب می کند

معاون اول قوه قضاییه همچنین در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی با تقدیر از معاونت منابع نیروی انسانی قوه قضاییه اظهار کرد: در این دوره که مجموعه مسائل و منابع انسانی تجمیع شده و به صورت یک معاونت منسجم درآمده است امیدواریم کارها با شتاب و زمان سریعتری انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت:حکومت و دستگاه قضایی وظیفه دارد بهترین ها، عالم تر ها و در یک کلمه افراد شایسته را برای منصب قضا انتخاب کند.

وی ابراز امیدواری که معاونت محترم نیروی انسانی این کار شایسته را انجام دهد و دستگاه قضایی وسایل لازم را در اختیار این معاونت قرار دهد.

معاون اول قوه قضاییه با برشمردن نشانه های یک قاضی ادامه داد: قاضی باید عادل باشد و این جزو شرایط شرعی، قانونی و وجدانی است. حتی در غیر نظامات اسلامی هم قاضی باید عادل باشد. قاضی که حکم می کند و می خواهد حق را استیفا کند و حق را به دست آورد اگر عادل نباشد نمی تواند استیفای حق کند.
معاون اول قوه قضاییه در ادامه اضافه کرد: افرادی هستند که با عواطف و احساساتی که روبرو می شوند نمی توانند بر اساس موازین حکم کنند دلشان می سوزد و براساس مسائل احساسی و عاطفی خارج از قانون سعی می کنند راهی را که به ظاهر قانونی است طی کنند.

وی ادامه داد: البته ملاحظه شرایط فرد مجرم و یا طرف دعوا یا حتی خانواده او و انگیزه از ارتکاب جرم در خود قانون پیش بینی شده است و قاضی می تواند در چارچوب قانون اعمال تخفیف کند نه براساس عاطفه بخواهد عدالت را اجرا نکند.

محسن اژه ای با اشاره به پرونده های مواد مخدر بیان کرد:  در طول ۵ سال گذشته که پروندگان مواد مخدر را به خاطر مسئولیتم رسیدگی می کردم بارها شاهد بوده ام که برخی قضات بر اساس دلسوزی گفتند چرا برای این میزان مواد قانون حکم اعدام پیش بینی کرده است؛ در صورتیکه می توان براساس قانون حکم را صادر کنند و تقاضای تخفیف نماید.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه این مراسم تصریح کرد: این خلاف عدالت است براساس احساسات نمی توان از مسیر عدالت خارج شد. قاضی که عدالت ندارد نمی تواند در مسیر عدالت قرار گیرد.

وی گفت: مساله مهم دیگر عالم بودن قاضی در مسیر قضاوت است اگر قاضی عالم نباشد و خوب درس نخوانده باشد حتی اگر در حوزه و دانشگاه ها در مراحل کارآموزی همه چیز را به خوبی سپری کرده باشد و به هر نحوی نمره آورده باشد باید ببیند بین خود و خدای خودش علم این کار را دارد و اگر ندارد خودش سعی کند آموزش های لازم را کسب کند و تنها به این اکتفا نکند. چون ما مسائلی  داریم که باید به طور دقیق در مورد آنها نظر بدهیم و برای این منظور قاضی باید به دانش قضایی توجه داشته باشد و به علم خود بیفزاید.

وی در ادامه با برشمردن صفات قاضی اظهار کرد: قاضی باید حلیم و صبور باشد و با صبر و حوصله کشف حقیقت کند. نباید با کم حوصلگی و شتاب زدگی قضاوت و تصمیم گیری کند.

وی خطاب به قضات توصیه کرد: اغلب افرادی که با آنها روبرو هستیم شریف هستند و امروز بر حسب نیاز سروکارشان به ما افتاده است و این به معنای آن نیست که صاحب جرم آدم بدی است. باید به این مساله توجه کرد. آیا کسی که واقعا مرتکب جرمی شده امکان توبه و برگشتنش وجود دارد یا نه و آیا امکانش است که با برخورد من قاضی در این مرحله به جامعه برگردد؟

محسنی اژه ای تصریح کرد: اگر قاضی صبور نباشد خیلی وقتها ممکن است سخنی را بر زبان جاری کند که با شان قاضی منافات دارد و حتی ممکن است بر طرف مقابل تاثیرگذار نباشد به همین خاطر علم و صبوری در کار قضاوت بسیار مهم است و اینکه قاضی بتواند با ناملایمات و گرفتاری ها و مسائل خشنی که می بیند چگونه برخورد و عمل کند و آنچه بر زبان و قلم او جاری می شود، بسیار مهم است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به دقیق بودن قضات تاکید کرد و گفت: دقت و ریزبینی و موشکاف بودن به انسان کمک می کند که درمسیر حق قدم بردارد واگر با بی توجهی و کم توجهی کاری را انجام دهیم و حکمی را صادر کنیم نه تنها یک فرد بلکه انسان ها و یا یک حکومت متضرر می شود یا برعکس.

وی یادآور شد: دقت قاضی در طرفین پرونده و مستنداتی که ارائه می شود و دقت در تطبیق قوانین و در برداشت از قانون ۴ نکته ای است که قاضی باید به آن عمل و توجه کند.

وی با بیان اینکه قاضی باید درتصمیم گیری اهل مشورت باشد تاکید کرد: مشورت در تصمیم گیری برای قاضی هیچ منافاتی با استقلال او ندارد. او باید در تصمیم گیری اش مشورت کند اگر قانع شد براساس نظر خودش حکم دهد و اگر قانع نشد اصلا به مشورت توجه نمی کند.

محسنی اژیه در ادامه مراسم تحلیف کارآموزان قضایی گفت: قاضی بعد از این که  با رعایت همه مقررات به حکمی رسید باید قاطع باشد.

سخنگوی قوه قضاییه در این زمینه تصریح کرد: قاضی نمی تواند بی جهت به خود وسوسه راه دهد و احتیاط بی مورد کند باید با رعایت مقدمات و با یک نظر روشن رای بدون تردید و قاطعانه صادر کند و دچار وسوسه بیجا نشود که این مناسب قضای اسلام نیست چرا که قاضی اسلام وقتی حکمی صادر کرد باید برای اجرای آن پیگیری کند و دوباره دچار وسوسه بیجا نشود.

وی با تاکید بر اینکه آبروی مردم دارای اهمیت است ادامه داد: گاهی احتیاط ما خلاف احتیاط است اگر جایی به این رسیدیم که باید یک فرد به عنوان یک محارب یا مفسد فی الارض اعدام شود احتیاط ما خلاف احتیاط است.

محسنی اژه ای به قضات توصیه کرد که به سخنرانی های امام راحل در دوره های مختلف بعد از انقلاب توجه کرده زیرا امام با احتیاط، تقوا و عدالت می گوید بر این موارد احتیاط، خلاف احتیاط است بنابراین قاضی وقتی با همه موازین حکمی را صادر کرد دیگر نباید وسوسه و تردید به خود راه دهد.

سخنگوی قوه قضاییه سرعت توام با دقت را نیز به عنوان یکی از اصول قضاوت مطرح کرد و افزود: قاضی باید سرعت همراه با دقت داشته باشد البته نباید دقت را فدای سرعت کند و هر جا که می شود سرعت توام با دقت داشت حتما به این موضوع توجه کند.

وی اضافه کرد: خیلی اوقات قاضی با مختصر وقت صرف کردن می تواند موضوعی را که نیاز به چند روز نامه نگاری دارد روشن کند چه بسا که گاه یک موضوعی را که با یک تلفن و دو دقیقه وقت صرف کردن روشن می شود؛ موجب طولانی شدن پرونده می گردد.

وی افزود: قاضی باید در تمام طول عمرش همان حساسیت روز اول کاری را داشته باشد و کار برایش عادی نباشد ماندن یک شب فرد در زندان مساوی با دهها گرفتاری در زندگی فرد است قاضی نباید به حیثیت، کرامت و حقوق مردم بی تفاوت باشد چرا که در روز قیامت باید جوابگوی کسی باشد که حقش را ضایع کرده است.

 

نظر شما