شناسهٔ خبر: 74616 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ

يونس شكرخواه/

چند نكته براي اين روزها و فرداها

شکرخواه/1 دكتر يونس شكرخواه، سردبير همشهري آنلاين به مناسبت رونمایی سایت جدید خبرگزاری کتاب ایران در یادداشتی نوشته است: « فضای وب اتاق شیشه‌ای است. همه دارند تماشایتان می‌کنند به خصوص شما را که حالا تغییر دکور داده‌اید و خودتان عامدانه پرده‌ها را هم کنار زده‌اید...»

به گزارش نماینده به نقل از ایبنا، مبارک باشد. پوست انداختن همیشه تبریک دارد. هرچه این تبریک دارد، ادای پوست اندازي را در آوردن؛ ترسناك است. صریح بگویم؛ فضای وب اتاق شیشه‌ای است. همه دارند تماشایتان می‌کنند به خصوص شما را که حالا تغییر دکور داده‌اید و خودتان عامدانه پرده‌ها را هم کنار زده‌اید.

چه باید کرد؟
شما دارید برای کتاب می‌نویسيد برای یک محصول نهایی که راهی طولانی را از دست نوشته تا چشمان خواننده پیموده است. بگذارید زیره به کرمان نبریم و به اهل کتاب نگوئیم از دست نوشته تا چشمان خواننده چه مراحلی طی می‌شود. در یک عبارت، آنچه صنعت کتاب و نشر خوانده می‌شود همان کارت ویزیت این مراحل است. این مسیر شباهت‌های پنهان و آشکاری با هفت خوان رستم دارد.
از خوان هشتم راه بیفتیم؛ از وب سایت تازه ایبنا:

پوسته سایت:
هیچکس از کاخ خالی خوشش نمی‌آید. شما فرض کنید بهترین و زیباترین قصر جهان را ساخته‌اید. وقتی خالی است و هیچ همراه و همدل و امکانی برای زندگی ندارد؛ هيچکس به در نخواهد زد.

محتوای سایت:
اینجا قلب تپنده ماجراست و پرسش یزرگ این است که چه باید داشته باشد؟
ترديدي ندارم شما پس از سال‌ها حتما مي‌دانيد مخاطبان شما چه مي‌خواهند؛ اين يك قسمت ماجرا است و قسمت ديگر اينكه شايد هم عليرغم وقوف نتوانسته باشيد "به دلايل عديده" آن خواسته‌ها را برآورده كنيد. آن "دلايل عديده" را پيدا و ريشه كن كنيد.
اما، صرف نظر از اينكه چه داريد و چه نداريد اين موارد را توصيه مي‌كنم، مواردي را كه به گمانم نيازمند تاكيدگذاري و تعقيب پيوسته هستند:

نویسنده: همه چيز را درباره نويسندگان كتاب‌ها طرف توجه قرار دهيد. مردم دوست دارند و حق دارند كه درباره خالقان آثار چيزهاي مختلفي را بدانند. اينكه چه دارند مي‌نويسند؛ به چه فكر مي‌كنند، چطور مي‌نويسند و موارد گوناگون ديگر.

 پروژه‌هاي مضمونی: اين را حتما در دستور كار قرار دهيد. مضامين گوناگون هميشه بايد به صورت رگه‌هاي متعلق به تيم شما در سايت شما وضوح داشته باشند؛ پرداختن به آثار از جنبه مناسبت‌ها و يا به مضامين ويژه در برهه‌هاي خاص مثل تابستان و تفريحات؛ پاييز و آغاز تحصيل و .... جزو ضرورت‌ها است.

زندگینامه: به گمانم يكي از وظايف سايت بايد تهيه زندگينامه‌هاي معتبر از مولفان درگذشته و در قيد حيات باشد و در عين حال پيوسته به روز شود.

 خبرها و رویدادها: اين‌ها را بايد در ابعاد محلي، ملي و بين‌المللي تعقيب كرد و واقعا به خبرها پرداخت و نه به شبه خبرها كه بلاي اين نوع اطلاع‌رساني است.

 شبكه‌های اجتماعی: لطفا شبكه‌هاي اجتماعي را در مواردي كه به كتاب مي‌پردازند يك حوزه خبري حتمي قلمداد كنيد. به همين سادگي.

 خبرنامه: چقدر خوب است كه يك فهرست ايميل از افراد مرتبط و معتقد به ادبيات مكتوب تهيه كنيد و بر اساس تخصص و علائق آ‌ن‌ها برايشان خبرنامه ارسال كنيد. مي‌شود اين نوع افراد را در چند مقوله طبقه بندي كرد و برايشان آثار منتشره را خبر رساني كرد. طبقه‌بندي‌هاي رايج كتابخانه‌اي آثار مثل ديويي مي‌تواند مبناي اين طبقه بندي باشد. منظورم اين است كه كل فهرست آثار براي همه ارسال نشود و افراد، فقط فهرست آثار عرصه تخصصي خودشان را دريافت كنند و اگر ساير بخش‌ها را خودشان خواستند. ان ليست‌ها را هم به صورت خبرنامه برايشان ارسال كنيد. مرا لطفا از همين الان در فهرست افراد خواهان آثار علوم ارتباطات قرار دهيد!

بن‌های عدالت: ببينيد مي‌شود براي عرصه كتاب نوعي بن شبيه‌ بن‌هاي عدالت درست كرد. اين فقط يك پيشنهاد خام است. اگر پخته نمي‌شود، نپزيد.

اطلاعات تماس: لطفا به داد كتاب‌دوستان برسيد. محافل کتاب كجاست؟ نشست‌ها كجاست؟ كجا مي‌توانند چه بخرند؟ اين موارد كه مهم هستند؛ هنوز به راز مي‌مانند.  

روزهای ویژه: اگر امروز روز استقلال الجزاير است بگوييد اين كتاب‌ها در زمينه الجزاير ترجمه و يا تاليف شده‌اند. اگر روز آتش نشاني است همينطور و اگر روز بيمه است همينطور.... اگر سخت است به  فكر هفته‌هاي ويژه باشيد.

امکانات خرید: لطفا تلاش كنيد كه خريد آنلاين كتاب در سايت راه بيفتد. ما براي خريد كتاب با توجه به مشكلات وقت و ترافيك در تهران به نوعي آمازون ايراني كاربردي نياز داريم.

کارگاه‌هاي آموزشي: كارگاه‌هاي آموزشي را دائمي كنيد. كارگاه براي نوشتن، براي ويراستاري، براي معرفي كتاب، براي نقد كتاب، براي كتابفروشي، براي توزيع، براي... . خودتان پيشقدم شويد؛ بعدا نهادهاي مرتبط خودشان مي‌آيند و درخواست تشكيل كارگاه مي‌دهند
برايتان آرزوي موفقيت دارم.

نظر شما