شناسهٔ خبر: 74550 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

نبش قبر «فدریکو گارسیا لورکا»

گارسیا دولت اسپانیا با تخصیص بودجه‌ای ۱۵ هزار یورویی قصد دارد از کشتارهای دسته‌جمعی دوره دیکتاتوری «فرانکو» پرده بردارد و در همین راستا به نبش قبر «فدریکو گاریسا لورکا» شاعر و نمایشنامه‌نویس معروف بپردازد.

به گزارش نماینده به نقل از ایسنا، فدریکو گارسیا لورکا یکی از قربانیان تیرباران سال ۱۹۳۴ بود. او یکی از افرادی است که تصور می‌شود در دوران حکومت دیکتاتوری «فرانچسکو فرانکو» در قبری دسته‌جمعی دفن شد. دولت اسپانیا قصد دارد با نبش این قبر، از این راز ۷۸ ساله پرده بردارد.

گروهی باستان‌شناس طی ۱۰ روز آینده این پروژه‌ ۱۵ هزار یورویی را در محوطه‌ ۳۰ مترمرکعبی واقع در جنوب شهر گرانادا انجام می‌دهند. تصور می‌شود بقایای جسد نویسنده‌ «خانه برنارد آلبا» در همین قبر دسته‌جمعی باشد.

«میگوئل کابالرو پرز» در سال ۲۰۱۱ پس از بررسی موشکافانه‌ مدارک پلیس و آرشیو‌های نظامی، ۱۳ ساعت پایانی عمر لورکا را در کتابی روایت کرد. او همچنین در کتاب «۱۳ ساعت آخر گارسیا لورکا» مدعی شد شش مامور پلیس و افراد داوطلبی را که لورکای ۳۸ ساله را به گلوله بستند، شناسایی کرده است. کابالرو در این کتاب به بیان کشفیات خود طی این جست‌وجوی سه‌ساله پرداخت. او علت کشته‌شدن لورکا را رقابت دیرینه‌ سیاسی و تجاری میان چند خانواده‌ ثروتمند گرانادا، از جمله خانواده‌ لورکا، دانسته است.

سال گذشته راداری حرفه‌یی کشف کرد در این منطقه گوری دسته‌جمعی وجود دارد و احتمالا ۳۵۰۰ نفر در این مکان مدفون‌اند. این پروژه‌ حفاری یکی از چندین عملیاتی است که طی سال‌های اخیر در این منطقه صورت گرفته و به گفته‌ مسئولین، هدف آن پیدا کردن جسد لورکا و تنها افراد به‌خصوص نیست. این پروژه به منظور یافتن باقی‌مانده جسد ده‌ها هزار قربانی است که در دوران دیکتاتوری‌ ژنرال «فرانکو» به مرگ محکوم شدند.

به گزارش گاردین‌، فردریکو گارسیا لوکا (۵ ژوئن ۱۸۹۸ - ۱۹ آگوست ۱۹۳۶) شاعر و نویسنده، نقاش، نوازنده پیانو، و آهنگ‌ساز اهل اسپانیا بود. او یکی از اعضای گروه «نسل ۲۷» به شمار می‌رفت. لورکا در ۳۸ سالگی احتمالا به دست پارتیزان‌های ملی در جنگ داخلی اسپانیا کشته شد. نمایشنامه‌های «چنین که گذشت این ۵ سال»، «خانه برنارد آلبا» و «عروسی خون» نیز از آثار معروف این نویسنده به شمار می‌آیند.

نظر شما