شناسهٔ خبر: 74498 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

روسیه آماده مذاکره با کشورهای استخراج‌کننده برای تثبیت قیمت نفت است

رئیس دومای روسیه گفت: در مورد موضوع همکاری‌ با ایران برای تثبیت قیمت نفت، باید بگویم که آماده هرگونه مذاکره با تمام کشورهای استخراج‌کننده نفت هستیم.

به گزارش نماینده به نقل ازتسنیم، سرگئی ناریشکین رئیس دومای روسیه پیش از ظهر امروز در نشست‌خبری مشترک با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: بنده از آقای لاریجانی و همکاران‌شان به دلیل دعوتی که از ما به عمل آوردند و مهمان‌نوازی خوبی که داشتند، تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه در سفر به تهران دیدارها و مذاکرات خوبی به خصوص با رئیس مجلس ایران داشته‌ایم، افزود: ما این سفر را برای تعمیق روابط سیاسی بین دو کشور و توسعه روابط پارلمانی انجام داده‌ایم. روسیه نگاهش به ایران به صورت یک شریک مطمئن و آتیه‌دار است که می‌تواند با آن همکاری داشته باشد.

ناریشکین با تاکید بر اینکه روسیه، ایران را یکی از عوامل موثر برای تقویت ثبات در منطقه می‌داند، تاکید کرد: مسائل کلیدی بین‌المللی روز در این دیدار مورد بررسی قرار گرفت که باید بگویم در اکثر این موارد بین دو کشور مواضع مشابه و کاملا یکسانی وجود دارد.

وی تصریح کرد: ما مخالف عملکرد غربی‌ها هستیم که عامل اصلی بحران در مناطق مختلف جهان هستند و خواهان این هستیم که اصل حقوق بین‌الملل به رسمیت شناخته شود و کشورها از دخالت در دیگر کشورها پرهیز کنند.

رئیس دومای روسیه اظهار داشت: ما با همکاران ایرانی خود مسائل مختلف از جمله مبارزه با موادمخدر و تروریسم را مورد بررسی قرار دادیم و به طرف ایرانی پیشنهاد دادیم که عضو ناظر در مجمع پارلمانی سازمان امنیت دسته‌جمعی شوند. معتقدیم عضویت ایران در مجمع پارلمانی سازمان امنیت دسته‌جمعی می‌تواند برای تقویت ثبات و امنیت منطقه موثر باشد.  

وی ادامه داد: در این دیدار با کمال خرسندی آقای لاریجانی را برای سفر به کشورمان دعوت کردم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس دومای روسیه در پاسخ به سوال خبرنگار واحد مرکزی خبر که پرسید با توجه به اینکه غربی‌ها اقداماتی را در برابر روسیه انجام می‌دهند، آیا همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و روسیه برای برخورد با این مواضع و گسترش همکاری‌های اقتصادی صحبت شد یا خیر؟ گفت: در این دیدار در مورد روابط اقتصادی بین دو کشور به طور مفصل بحث و تبادل‌نظر شد. این روابط به‌ طور مفصل در حال توسعه است. روابط ما در حوزه‌های مختلف از جمله نفت و گاز، انرژی هسته‌ای، حمل و نقل و کشاورزی و در همه حوزه‌ها در حال توسعه است و توسعه این روابط نیز کاملا به نفع ما خواهد بود.  

ناریشکین در پاسخ به سوال خبرنگار روسیه که پرسید آیا موضوع افت قیمت نفت و همین‌طور تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه اعمال کرده، مورد بحث قرار گرفت یا خیر؟ گفت: در مورد تحریم‌هایی که غرب علیه روسیه اعمال کرده، باید بگویم ما موضع یکسانی با طرف ایرانی داریم و معتقدیم تحریم‌ها ابزار شانتاژ سیاسی و اقتصادی غرب است و در امور بین‌الملل هیچ جایگاهی ندارد، اما در مورد موضوع همکاری‌های‌مان برای تثبیت قیمت نفت نیز باید بگویم که ما آماده هرگونه مذاکره با تمام کشورهای استخراج‌کننده نفت هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما